Weer onregematig lopen 528i (PROBLEEM: geen compressie op 3)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
seninha

Re: Weer onregematig lopen 528i .OORZAAK gevonden.

Bericht door seninha » 21 dec 2018, 17:24

Update:

Nou...ziet er naar uit dat ik oorzaak gevonden heb,maar niet de oplossing :nee:

Vandaag eindelijk mijn test kit ontvangen. benzine druk meter en compressie meter.
Motor aangezet zodat alles lekker warm was, en daarna als eerste benzine druk gemeten.
Deze af 52Psi/ 3.6 Bar..wat als ik zo lees goed genoeg is.

Daarna compressie gemeten. Omdat ik weinig tijd had ben ik begonnen met cilinder 3.
Eerst alle bobines stekkers losgetrokken. En meter aangesloten.
Toen motor ongeveer 10x laten ronddraaien en waardes waren...NUL..Zero...Nada -_-

Omdat dit natuurlijk de eerste meeting was, alles opnieuw los gehaald en weer ingedraaid, maar waarde bleef NUL
Daarna aangrenzende cilinders gemeten, en beide 2 en 4 gaven zelfde waarde , namelijk 184 Psi.Wat op zich goed is.

Dat is dus reden van mijn misfire op 3.

Voordat ik ga nadenken wat ik ga doen,kop los enz. wil ik eerst een simpel manier proberen om compressie terug te krijgen.
Niet geschoten is altijd mis, dus ben naar auto-onderdelen zaak gegaan en gezocht naar iets was aanslag kan los weken.
heb namelijk wat videos bekeken van BW eigenaren die ook 0 compressie hadden en dit werd door vastgekoekte ringen veroorzaakt.
Kon zo op de eerste oog niets vinden. Uiteindelijk een flesje PM total engine Conditioner meegenomen:

Afbeelding
Heb dit nu in de cilinder gespoten en daarna bougie weer ingedraaid. idee is dat spul langs de cilinder wand langs de ringen gaat en zo deze schoonmaakt.

Here een video met zelfde klacht en een oplossing. Zeg niet dat dit ook bij mij zo is, maar os proberen waard

https://youtu.be/NtsKiKWeoa0

Weet niet of dit de juiste spul is, maar aangezien ik van het weekend er niet ben, kan het lekker blijven zitten en hopelijk weekt het los.

Anders ga ik zoeken naar een ander product

martindebelitos

Re: Weer onregematig lopen 528i

Bericht door martindebelitos » 21 dec 2018, 17:40

atf werkt ook goed om vastzittende zuigerveren los te maken. atfautomaat olie

seninha

Bericht door seninha » 21 dec 2018, 18:40

OK, bedankt voor de tip. Kan dat ook desnoods proberen.

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 22 dec 2018, 12:04

maar ik denk dat je een verbrande uitlaatklep hebt.

seninha

Bericht door seninha » 25 dec 2018, 11:29

Heb werkelijk geen idee. ben nu thuis van weekendje weg, en zal vanmiddag even kijken wat schoonmaak vloeistof gedaan heeft.

Anders wordt et gewoon kop verwijderen. Kan daarna altijd nog beslissing nemen.
Wel eerst vervangend vervoer regelen, dan kan ik rustig aan werken.

seninha

Bericht door seninha » 25 dec 2018, 13:43

OK, zojuist naar de auto gelopen en gekeken of vloeistof er nog in lag, en dat was het geval. Dus dat betekend dat ringen goed zijn.

Probeer me gek te bedenken wat nou probleem zou zijn van compressie verlies. Vooral omdat ik aan de rechterkant van de motor, ergens onder de uitlaat spruitstuk geluid hoor of het lucht is die naar buten wordt geblazen.

Zou dit komen door ene lek pakking (maar ja, die veroorzaken geen compressie verlies), of een klep die kapot of versleten is (maar ja, waar komt lucht dan vandaan)
Is het een lek koppakking? Dan zou ik toch ergens lekkage moeten hebben?

Erg gek dit.

Ga denk donderdag kijken voor een USB webcam om onder spruitstuk te kunnen kijken. En daarna misschien starten met deze te verwijderen.
Ook even kleppen deksel weg halen.Even kijken if ik daar wat verkeerd zie

seninha

Bericht door seninha » 26 dec 2018, 20:17

Heb voor de zekerheid rondgekeken naar een andere kop, en heb eentje gevonden.

Nu vraag ik me volgende af. Heb ik nokkenas set nodig als ik de kop ga verwijderen ivm het vastzetten van BDP ...of kan dit daarna vastgezet worden op BDP , als ik de kop er weer op ga zetten?

Dit ivm dat ik geen setje heb om Vanos en nokkenas af te stellen. Moet nog kijken if die misschien ergens te huur is.

Yor

Bericht door Yor » 26 dec 2018, 23:39

Zo’n setje kost op ebay rond de 50e. Is wel een stuk makkelijker om alles vast te zetten. Anders is het harde werk voor niks geweest als de timing niet goed staat.

seninha

Bericht door seninha » 27 dec 2018, 12:22

Dank je . Ik weet dat het makkelijker is, maar stel dat ik dat setje nog niet heb, is het dan een probleem als ik de motor gewoon op BDP zet en dan gewoon de kop los haal? . Dus zonder de motor vast te zetten met as wat normaal je bak in gaat.

En als nieuwe kop er weer op zit dat ik dan pas alles op tijd zet met behulp van setje? Ga natuurlijk kijken naar een set

seninha

Re: Weer onregematig lopen 528i (PROBLEEM: geen compressie o

Bericht door seninha » 04 jan 2019, 11:38

Even een laatste update wat dit probleem betreft met de 528i.

Heb een paar dagen goed nagedacht wat ik verder ging doen met de auto.
Op papier gezet wat reparatie allemaal ging kosten, maar daarnaast ook gekeken wat ik nog aan de auto allemaal wou doen.
En toen besloten om deze project maar op te geven. Voor mij werd het allemaal te duur maar zou ook allemaal te lang gaan duren.
Vooral omdat ik geen werkplaats heb maar ook geen vervangend vervoer. Dat laatste is iets wat echt een probleem geeft omdat ik auto echt nodig heb.

Daarom verder gekeken, en zijn opvolger staat alweer voor de deur. Het is weer een E39 touring geworden.
Dat betekend dat de 528 binnen kort maar in de verkoop gaat. Misschien dat iemand hem wel wilt maken of gebruiken wilt voor onderdelen.

Maar eerst moet ik even een paar dingen overzetten, zoals de Android systeem.

Yor

Bericht door Yor » 04 jan 2019, 16:27

seninha schreef:Dank je . Ik weet dat het makkelijker is, maar stel dat ik dat setje nog niet heb, is het dan een probleem als ik de motor gewoon op BDP zet en dan gewoon de kop los haal? . Dus zonder de motor vast te zetten met as wat normaal je bak in gaat.

En als nieuwe kop er weer op zit dat ik dan pas alles op tijd zet met behulp van setje? Ga natuurlijk kijken naar een set
Kop loshalen op bdp idd en bij terugplaatsen nokkenassen blokkeren met zo’n set.

Jammer van de schade.. koppakking eraan?

seninha

Bericht door seninha » 05 jan 2019, 07:10

Yor schreef:
seninha schreef:Dank je . Ik weet dat het makkelijker is, maar stel dat ik dat setje nog niet heb, is het dan een probleem als ik de motor gewoon op BDP zet en dan gewoon de kop los haal? . Dus zonder de motor vast te zetten met as wat normaal je bak in gaat.

Kop loshalen op bdp idd en bij terugplaatsen nokkenassen blokkeren met zo’n set.

Jammer van de schade.. koppakking eraan?
Nee, denk niet dat koppaking er aan is.
Koelwater en olie zien er nog goed uit. Verder naaste cilinder 2 en 4 gewoon genoeg compressie.
Denk echt een klep.

jammer dat ik geen tijd heb anders had ik het zelf aangepakt. Had al een andere ,gevlakte kop gevonden voor €200. Dus als iemand de auto overneemt kan die eigenlijk voor weinig geld deze weer op de weg krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”