Carterventilatie e39 530

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
GreyCooperS
Contacteer:

Carterventilatie e39 530

Bericht door GreyCooperS » 29 sep 2014, 13:46

Mannen,

Ik wil de carterventilatie aanpakken...nu kreeg ik de tip om meteen de onderdelen te vervangen door spul van Meyle...

Heb ik dan dit nodig? (en ev andere tips?

Nieuwe link: http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... nderdelen/

Ik kan me tevens voorstellen dat het verstandig is om wat slangenwerk te vervangen...kan alleen niet zoveel vinden en ben een leek...heeft iemand een opsomming van de noodzakelijke (of verstandige ) delen die vervangen cq schoongemaakt dienen te worden

Edit

de 535 aangeklikt :bang:

Gelukkig heeft de 530 nog meer keuze haha

- Membranen, en 4 soorten slangen -_-
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire

DychoNN

Re: Carterventilatie e39 530

Bericht door DychoNN » 30 sep 2014, 22:20

Als de slangen, poreus zijn en gescheurd zijn zou ik ze vervangen, je kunt als je er mee bezig bent er voor kiezen om ze allemaal preventief te vervangen. Ik kan je alleen niet vertellen of zoiets echt nodig is. Een complete set met alle slangen voor de carter ventilatie kost je ongeveer 80 euro. Dit is dan van het merk Vaico/Meyle. Schoonmaken heb ik verder geen ervaring mee.

Zie foto voor waar de set uit bestaat Afbeelding

BartS

Bericht door BartS » 30 sep 2014, 22:56

Wat ik me afvraag, als je het allemaal vervangen hebt Door origineel bmw of een ander merk. Hoelang gaat het dan weer mee of is het dan lifeproof.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

AdE39

Bericht door AdE39 » 01 okt 2014, 02:20

Hallo beste BMW vrienden,

Als u met deze materie aan de slag gaat, onthoud dan echter een ding!
Vervang dan ook echt alle onderdelen van dit item!

De slangen zijn allen bros, en breken dan al zeer snel bij het los koppelen, wees ook echter bedacht op het breken van de aansluitingen van de aansluitende onderdelen.
Wees dus wel voorzichtig!
Ik zelf wip dan de vacuüm verdeelstuk boven op de motor even los, en dan kunt u beter bij de koppelingen, en zonder dat deze aansluitingen breken.
U dient dan wel alle O-ringetjes van rubber te vervangen.

Vergeet ook niet de O-ring voor de gasklep niet te bestellen, de gasklep dient ook uitgebouwd te worden.

Schoonmaken, helaas dat gaat niet, de onderdelen zijn supersoon gelast.
En vaak breken deze dus bij het vervangen ook van elkaar.
Dus los is los, en terug in elkaar krijgen, dat is er helaas niet bij.

Ik heb dus de onderdelen via Ebay gekocht in Duitsland, en zijn dus origineel.
Let dan vooral op de onderdeel nummers, want anders kan het wel eens zijn, dat het niet past.

Voor de juiste onderdelen, gaat u dan even naar de site van BMW Part Catalog.
Toets in de vakjes VIN code de VIN code van uw BMW in, dat zijn de laatste 7 karakters van het chassis nummer.

U krijgt dan de juiste onderdelen, en hun onderdeel nummers te zijn, met de prijzen ZONDER de BTW!
deze prijzen benaderen de dealer prijzen, als u uiteraard de BTW er bij optelt.
Dan weet u dus ongeveer wat u aan onderdelen kwijt bent, en dat is al erg welkom.

Onder aan de pagina, daar kunt u de taal veranderen in het Nederlands.
Rechts boven aan de pagina, daar kunt u de valuta veranderen in de NL valuta.

Gewapend met de onderdeel nummers, kunt u dus de juiste onderdelen kopen via Ebay, of bij de onderdelen leveranciers in NL.
In Duitsland zijn de onderdelen vaak goedkoper.
Vandaar dat ik dus alles bestel via Ebay, de onderdelen zijn dan verzekerd.
Ik betaal deze dan ook enkel en alleen met Paypal, dan is men extra verzekerd tegen verlies en oplichting!
U krijgt dan of de onderdelen geleverd, of uw geld terug, mooie zekerheid dus.
Vaak heeft u de onderdelen al met een dag of twee in huis, mooier en gemakkelijker, en goedkoper kan het niet.

Succes, met de bestelling, en de montage ervan. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

hj2

Bericht door hj2 » 01 okt 2014, 12:46

Nog een top tip: Haal ZEKER de olipeilbuis eruit om de aansluiting voor dit systeem te reinigen
Bij mij zat deze dichtgekoekt met beton (zo leek het) Alleen met een ultrasoonreiniger heb ik het ding weer schoon en als nieuw gekregen. Ook even de o-ringen vervangen, dan zit je goed.

Uit mijn hoofd is de o-ring van het gasklephuis van siliconenrubber en daarmee meestal herbruikbaar. Wel even goed controleren dus, maar ik heb er nog nooit een gezien die niet herbruikbaar was.

Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

GreyCooperS
Contacteer:

Bericht door GreyCooperS » 01 okt 2014, 13:00

Dank allen!

Ik heb zojuist bij Schmiedmann alle onderdelen besteld zoals in real oem weergegeven.
Naast de carterventilatie unit zelf heb ik alle slangen en twee losse onderdeeltjes besteld. Ik neem tevens de "cold weather" uitvoering...Enige wat niet apart benoemd wordt (op real oem, offenga, schmiedmann en ebay) zijn de rubbertjes en dergelijke.
Ik ga er even vanuit dat deze bij de nieuwe slangen zitten, anders bestel ik ze wel bij de dealer....maar dan rij ik er even langs met alle artikelen.

Als de boel binnen is maak ik een afspraak met Patrick van PMotorsport om alles te laten vervangen. Vindt het iets te eng nog om het zelf te doen :hug:

AdE39

Bericht door AdE39 » 01 okt 2014, 21:53

Hallo beste GreycooperS,

Helaas zitten de O-ringetjes er niet bij, enkel de slangen en de carter ventilatie /olie afscheider.
De O-ringen die zal u bij de dealer moeten bestellen.

Ja, de oliepeilbuis, kijk deze ook even na, bij mij was deze geheel schoon.
Als u deze uit de boring haalt, monteer dan ook een nieuwe O-ring.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Mr._T-Rex

Bericht door Mr._T-Rex » 01 okt 2014, 21:58

Ik heb voor de e46 ook de oem cold weather variant genomen. Vanaf de e90 is dit standaard geworden ipv alleen voor de koude landen, dus dat leek me wel een nuttige upgrade. Goed bezig :duim:
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

BartS

Bericht door BartS » 01 okt 2014, 22:32

Wat houd die upgrade precies in dan, en waarom is het beter ?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

GreyCooperS
Contacteer:

Bericht door GreyCooperS » 02 okt 2014, 07:41

Idee is dat de sludge en prut die in de slangen en de unit kan ophopen, hard kan worden of zelfs bevriezen, waardoor alles helemaal verstopt kan raken...de cold weather uitvoering is in principe hetzelfde, maar dan beter geïsoleerd.

Ben niet technisch dus er zullen wellicht ook andere verschillen zijn, maar op de diverse fora wordt deze uitvoering aanbevolen als je toch eea gaat vervangen.

en Ad,

Zoals gewoonlijk een mooie stukje proza, met wederom nuttige informatie...dank u! :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 02 okt 2014, 08:49

Hallo beste GreyCooperS,

Geen dank verschuldigd, het is erg graag gedaan.
Ik help nu eenmaal graag de mede forum leden.

Thuis ben ik net zo, als er een motorkap van een auto open staat, dan ben ik ook altijd bereid om een helpende hand te bieden.
Dat kan ik nu eenmaal niet laten.

Als er een probleem is met een auto in ons dorp, dan willen bevriende garage houders wel eens bellen, of ik even wil gaan kijken, en dat is voor mij geen enkel probleem, doe ik erg graag voor vrienden.
Scheelt hun ook weer een rit.

Met vriendelijke groet,
Ad

w.kandhai(e39)

Wat moet ik doen

Bericht door w.kandhai(e39) » 15 jan 2015, 20:13

Beste mensen

Ik heb al een tijdje een bmw e39 520i uit 1999
Ik heb al een paar keer mee gemaakt dat als ik rij met de auto dat als ik dan boven de 3000 toeren ga dat er dan soms echt dikke witte rook er uit de uitlaat komt en de auto dan heel slecht loopt ik heb dan een keer ook de auto in zijn vrij gezet en dan keer door trekken maar als de toeren dan helemaal zakt valt de motor uit
Ik had in gedachten dat het iets met carterventilatie heeft te maken maar weet het niet zekkers

Kan iemand mij helpen
Wat ik moet doen of wat ik kan doen om te verhelpen

Gr wishaal kandhai
Laatst gewijzigd door Bart70 op 15 jan 2015, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic samen gevoegd

AdE39

Bericht door AdE39 » 16 jan 2015, 10:48

Hallo beste Wishaal Kandhai,

Welkom op het forum van bmwportal.nl
Wij zijn uiteraard altijd verheugd en blij, als er weer een nieuw forum lid word aangemeld, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Dit is geen. punt van kritiek, maar enkel een aanwijzing
Ik weet niet of u zich al heeft voorgesteld bij het topic voor nieuwe forum leden, dit is gewoon een normale zaak dat we dat allemaal als nieuwe forum leden dit doen.

Als u een probleem heeft met uw BMW, dan is het altijd veel beter, om een nieuw topic te openen.
Dan krijgt u immers veel meer reacties, dan wanneer u op het topic van een ander forum lid verder gaat werken.
Men beschouwt dit dan vaak als afgewerkt, indien er al vele antwoorden zijn gegeven.

Dit is dus enkel een tip voor u, en geen punt van kritiek.

Hmm, niet leuk om te horen, dat u een probleem heeft met uw BMW, maar we gaan het proberen, om dit euvel op te lossen. Hopelijk geven meerdere forum leden hun reactie.

Ja, de witte rook, dat kan nu komen door het koude en vochtige weer, dan zal de auto zelfs nog met warme motor nog wel eens een witte rook pluim naar buiten kunnen werken via de uitlaat.

Maar, er kan ook iets aan de hand zijn!
Verliest u koelvloeistof?

Ja, en de carterventilatie, als daar een berg sludge in aanwezig is, en dat dit dan eventueel bevriest bij vriesweer, dan zal de carterventilatie er voor kunnen zorgen, dat u dit probleem ka.
Ik moet er echter wel bij vertellen, dat de meeste andere merken, dan zelfs al niet meer willen starten, dat heb ik ook erg vaak meegemaakt!n ondervinden, de motor krijgt veel teveel tegenwerking van de onderdruk, die niet weg kan.
Ik heb eigenlijk het idee, dat het bij u niet de carterventilatie zal zijn, maar ook ik kan het mis hebben.

Er zijn dus ook verdachte omstandigheden, dat de koppakking lek is, maar ook dit is te testen.

Ook zouden er een paar slechte bougies aanwezig kunnen zijn.

Of dat de brandstof injectie niet helemaal jofel is, daarom gooi ik 2 x per jaar een injector reiniger ( Liqui Moly ) in een halve tank benzine, men dient dan uiteraard wel een auto te hebben, met een benzine motor.
Voor de diesels zijn er uiteraard ook van deze ( aditieven ), toevoegingen voor in de brandstof.

Het zou ook goed zijn, om de auto eens te laten uitlezen, misschien is er wel een electronisch defect!
Met de auto's van tegenwoordig is het niet meer zo eenvoudig om zomaar een diagnose te kunnen stellen, daar is de electronica te complex voor, helaas.

Zo kan ik nog wel een aantal oorzaken beschrijven, maar dan word het een erg lang verhaal.

Beste Wishaal Kandhai, de moderne auto's van tegenwoordig kan men haast niet meer op afstand zeggen, wat er aan de hand is, zonder de auto te zien.
Vaak zullen we het moeten doen, met de ervaringen van de mede forum leden, die dit probleem al eens hebben meegemaakt, of aan de hand van een lijst met de eventuele problemen die door dit bepaald onderdeel veroorzaakt worden.

Ik denk dus, dat het uitlezen een hele goede optie kan zijn.

Ik hoop er dus op, dat meerdere forumleden een reactie willen geven, vele handen maken licht werk.

Ik wens u een fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Vliet

Bericht door Vliet » 16 jan 2015, 11:04

Beste Wishaal,

Lees dit topic ook eens door kan een makkelijke oplossing zijn: viewtopic.php?f=107&t=39859

Succes! En laat het even weten als het opgelost is :duim:

hj2

Bericht door hj2 » 16 jan 2015, 17:23

BartS schreef:Wat houd die upgrade precies in dan, en waarom is het beter ?

De koude landen variant is beter geisoleerd. Omdat de standaard set 'minder' is geisoleerd ontstaat vaan aan de binnenkant condens wat dan idd weer kan vastvriezen. Bovendien zit er dan meer vocht in dan strikt noodzakelijk waardoor je aan de binnenzijde een emulsie neerslag krijgt die dan weer sneller gaat aankoeken met de standaard variant dan de koude landen variant.
Overigens heeft die standaard variant 2 ton prima gedraaid, en meer dan 4 ton ga ik niet met de wagen rijden, dis een standaard variant weer terugzetten is heus geen schande hoor ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”