Help! E46 start niet meer!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMW-Erik-BMW

Help! E46 start niet meer!

Bericht door BMW-Erik-BMW » 25 dec 2013, 16:23

Hallo BMW fanaten,

Ik wil me graag even voorstellen, Mijn naam is Erik. Ik ben 24 jaar en kom uit Friesland. Ik ben een echte BMW liefhebber, al van kleins af aan. Ik ben sinds vandaag pas lid van deze geweldige site maar ik bekijk de site al een aantal jaren. Voor leuke weetjes en tips, etc. Ik ben sinds een jaar de trotse eigenaar van eenmooie BMW 3-Serie Sedan Special Executive uit eind 2003 een overgang model. Met een commonrail systeem, een Facelift en minder dan 170.000 KM op de teller.

Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met de auto. Hoe koud het weer tot nu toe is geweest hij start in 1 x zonder haperen. Na 5 dagen stil staan ook geen probleem. Start wederom in 1 keer. Tot u raad het al gisteravond (Kerstnacht).

Ik zou de auto starten na 2 dagen stil te hebben gestaan en hij maakt een opstartend geluid(zoals normaal), opeens begint ie te haperen en doet niks meer. De sleutel terug gedraaid en nog een keer geprobeerd. Ik draai de sleutel in het contact om. En opeens springen de koplampen aan (terwijl de verlichting knop niet aan staat) en begint de interieur verlichting te knipperen. En maakt de motor(waarschijnlijk de start motor) een tikkend geluid( TIK-TIK-TIK) maar doet niks. Ik draai de sleutel weerom en haal de sleutel uit het contact. Toen hoorde ik in het dashboard een soort gebrom?

Ik denk vast een lege accu niks aan de hand. De vriendin gebeld startkabels aangesloten en gaan! Nou niet dus, hij deed helemaal niks. Alleen het zelfde als eerder, een tikkend geluid, de koplampen die aanspringen en de interieur verlichting die knippert en het gebrom in het dashboard is er weer.

De auto maar laten staan en met de vriendin haar auto maar naar het gene toe gereden waar ik moest wezen. Vandaag weer een poging gedaan tot starten. De verlichting begint te knipperen maar de motor(startmotor) tikt bijna niet meer. maar nu begint mijn ABS-lampje overdreven te knipperen en komt er een alarm geluid uit mijn boordcomputer.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Mijn accu lampje heeft voor de tijd nooit gebrand en ook heb ik niks aanlaten staan in de auto. Hoe kan het dan dat de auto van de 1 op andere dag niet meer start zonder enige waarschuwing of problemen?

Ik denk zelf dat de accu op is, ik heb gekeken bij de accu en hij ziet er als nieuw uit. Maar wel met een rare aanslag op de bovenkant in het midden van de accu. Maar ik kan niet vinden waar het weg komt. En de plastic behuizing van de accu ziet er nog uit als nieuw? Maar als de accu op is, is het dan niet raar dat de radio, elektrische ramen, schuifdak, interieur lampen en koplampen etc. het dan nog wel gewoon doen? En had ik dan niet een brandend accu lampje moeten hebben in mijn dashboard?

Hopelijk kan iemand mij helpen voordat ik straks geld uitgeef aan zinloze reparaties die niet de oorzaak van het probleem zijn :)
Verkocht: BMW E46 318D Sedan Special Executive 2003

Bayerische Motoren Werke

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Help! E46 start niet meer!

Bericht door matheeuwissen » 25 dec 2013, 17:04

Uitlezen, maar ik verwacht je accu. Lampjes etc heeft niet veel spanning nodig. Maar je startmotor en brandstofpomp wel. Je accu kun je doormeten, deze moet iets meer dan 12 volt aangeven. (Ik dacht 12,6)
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

BMW-Erik-BMW

Bericht door BMW-Erik-BMW » 25 dec 2013, 17:18

Ja ik vermoed zelf ook dat het aan de accu ligt. Ik zal het proberen en zal de uitkomst hier weer even posten!
Maar wat ik raar vind is dat mijn verlichting aanspringt terwijl die uit is. En dat mijn boordcomputer de volgende dag begint te piepen als een alarm. Had mijn boordcomputer vooraf geen waarschuwing moeten gegeven?

Bayerische Motoren Werke

yltkdy

Bericht door yltkdy » 25 dec 2013, 17:38

Ook ik zit, gezien je problemen, toch aan een lege accu te denken. Mijn BMW is van een vriendin van mijn moeder geweest en die hadden een stroomlek doordat ze een handsfree in de auto aan hadden gesloten op de sigarettenaansteker. Aangezien de sigarettenaansteker altijd onder stroom staat in de E36 stonden ze ook regelmatig met een lege accu na een paar dagen. deze ervaring leert dan dat startkabels aansluiten en gaan absoluut niet werkt. Laat de startkabels minstens 5 minuten aangesloten (Accu die erin stond was een paar maanden oud dus kan soms nog wel langer zijn) en laat de "voedende" auto op ongeveer 1500 toeren draaien. (meer is onnodig). Dan een uurtje rijden, en bij terugkomst je accu meten (moet minimaal 12.5 aangeven, liever meer). Onthou het voltage dat de meter aangeeft, haal de minpool van de accu af en meet na een uurtje nog een keer. Staat de accu een halve volt of meer minder, dan is de accu aan vervanging toe. Daarboven is nog niet zo'n probleem maar geeft al wel aan dat de conditie van de accu minder begint te worden.

Dat je verlichting aanspringt en al het geknipper gebrom en gepiep dat je aangeeft geeft aan dat er een stroomprobleem is. de electronica krijgt te weinig stroom en gaat hierdoor allerlei rare dingen doen. De E46 heeft als ik het goed heb een daglichtfunctie die je kunt programmeren dus daar ga je al. Mijn ervaring leert dat je dan naar 2 dingen als eerste moet kijken. 1. Je accu, 2. Je hebt een massaprobleem.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. ik kan na dit bericht niet meer reageren aangezien ik bimmerportal verzocht heb mijn account te verwijderen. Ik kan me helaas niet meer vinden in de richting dat bimmerportal opgaat.

Veel succes en nog veel plezier met je BMW toegewenst.
Mike

BMW-Erik-BMW

Bericht door BMW-Erik-BMW » 02 jan 2014, 00:38

Toch bedankt voor je reactie! En het probleem is gelukkig opgelost. De accu was helemaal af. Het apparaat waar de accu mee gemeten werd gaf niet aan: accu leeg. (Wat normaal is) maar hij gaf zelfs aan: accu vervangen. Inplaats van 12,6 volt gaf de accu nog maar 7?! Veel en veel te weinig dus. Een nieuwe accu gekocht even aangesloten en hij starte weer in 1 x alsof er nooit wat gebeurd is :)

Maar alsnog bedankt voor je hulp en tips het heeft wel geholpen. En jammer om te horen dat je de site verlaat. Jij ook veel rij plezier met jou BMW.

Erik

Bayerische Motoren Werke

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”