rij je tank NIET leeg.
Re: rij je tank NIET leeg.
Wat Marco hier verteld klopt compleet.
Heb dit al een keer neergezet op dit forum, nadat ik een cursus had gehad van de firma Buchli (bedrijf dat alle pompen en verstuivers voor diesels test en reviseert.) Hun vertelde precies hetzelfde, en dit verhaal gaat dan ook zeker op voor benzine motoren.
Omdat de pomp brandstof aanzuigt, en je brandstof verder de motor onder hoge druk in pompt, is de brandstof warm. Teveel brandstof gaat via de retour terug naar de tank. Hier zit koude brandstof, en zal alles koelen. Als je, de tank leegrijd, zal de pomp niet meer gekoeld worden, aangezien deze warme brandstof aan staat te zuigen, en door te pompen. Funest in dit geval.
Tuurlijk komt de vervuiling ook om de hoek kijken, maar dit was weer een verhaal apart.
Heb dit al een keer neergezet op dit forum, nadat ik een cursus had gehad van de firma Buchli (bedrijf dat alle pompen en verstuivers voor diesels test en reviseert.) Hun vertelde precies hetzelfde, en dit verhaal gaat dan ook zeker op voor benzine motoren.
Omdat de pomp brandstof aanzuigt, en je brandstof verder de motor onder hoge druk in pompt, is de brandstof warm. Teveel brandstof gaat via de retour terug naar de tank. Hier zit koude brandstof, en zal alles koelen. Als je, de tank leegrijd, zal de pomp niet meer gekoeld worden, aangezien deze warme brandstof aan staat te zuigen, en door te pompen. Funest in dit geval.
Tuurlijk komt de vervuiling ook om de hoek kijken, maar dit was weer een verhaal apart.
BMW E46 330i
- matthyssie
Hoe warm is die brandstof in de tank dan wel niet dat de pomp het daardoor kan begeven?
Als zo'n pompje het met 50 graden al befeeft is er iets mis met de pomp hoor.
Als zo'n pompje het met 50 graden al befeeft is er iets mis met de pomp hoor.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Ik denk persoonlijk dat je pomp alleen stuk kan gaan door troep die wordt aangezogen. Warmte verschil speelt hier geen enkele rol. Dat is uit de
gezogen. 
En elke pomp gaat stuk wanneer deze droog staat...
En elke pomp gaat stuk wanneer deze droog staat...
Bmw 320i Steptronic '98 Sienna Red, DIY Wood trim, ACC, PDC, Bmw Business CD, Sportstuur met MFL, zelfdimmende binnenspiegel, Armsteun, iPhone interface, 17" stalen velgen zilver met winterbanden icm Apex 35mm veren.
- matthyssie
Indd Heinie, dat lijkt me het meest logische.
Voor degenen die claimen dat het door te temperatuur komt: Welke materialen/onderdelen gaan stuk door het temperatuursverschil dan?
Voor degenen die claimen dat het door te temperatuur komt: Welke materialen/onderdelen gaan stuk door het temperatuursverschil dan?
Voor de duidelijkheid, ik claim niks hè! Ik geef alleen aan dat het best plausibel is maar aan de andere kant gaat het in een auto alleen maar om temperatuurverschillen dus neem aan dat ze daar wel tegen kunnen, ik heb het pompje nooit gezien dus weet ik ook niet wat de gebruikte materialen zijn. Plus ik werk niet in een garage dus wat er wel of niet klopt kan ik ook niet bevestigen
PS: leuke signature matthyssie, E92
PS: leuke signature matthyssie, E92
Als er verschillende materialen in een pomp zitten is het zaak de temperatuur stabiel te houden. Daar gaat nou juist het hele verhaal over. Rij je de tank leeg stijgt de brandstoftemperatuur. Plus dat de pomp al warmer wordt van de stroming en minder koeling krijgt.matthyssie schreef: Voor degenen die claimen dat het door te temperatuur komt: Welke materialen/onderdelen gaan stuk door het temperatuursverschil dan?
Tot voor kort zat de brandstofpomp onder de auto, praktisch naast de tank. Bij deze opstelling krijgt een pomp gratis rijwindkoeling (atmospherische koeling). Nu zit de pomp(-en) in de auto en wordt het leegrijden van je tank weldegelijk een probleem omdat die extra koeling er niet meer is en je benzine in temperatuur stijgt bij een lege tank. En dan beginnen alle verschillende materialen, gebruikt in de pomp, zich op verschillende manieren uit te zetten. Aluminium, brons, koper, plastic en rubber en staal. Die zetten zich allemaal anders. Dit is gewoon natuurkunde en scheikunde bij elkaar. Een op elkaar afgestemd team dat functioneert onder bepaalde condities, zo worden ze geproduceerd en beproefd door de fabrikant.
Er zijn meerdere zaken nodig om een pomp lang in leven te houden: schone benzine, een redelijk constante temperatuur en een stabiele 12V en een bepaalde hoeveelheid benzine.
Daarom gaat de lamp aan als je tank bijna leeg is. Bijna, er zit dan nog ongeveer 8 liter in. Haal je bijna 80 Km mee. Nou, binnen 80 Km vind je toch wel genoeg tankstations. Toch laat BMW dán al de lamp branden. Nu weet je ook waarom. Die gaan geen tekst en uitleg geven in hun instructieboekje over de brandstofpomp en opwarmende benzine. Dat boeit niemand.
Dat het bezinksel vol met eventuele rotzooi zo diep op de bodem ligt dat het niet eens in de laatste liters wordt meegepompt is puur geluk hebben. Inderdaad overlijd een pomp het vaakste aan rotzooi. Maar heb je een schone tank gaat je pomp eraan aan je de tank echt leeg rijdt. En dat wil de starter van dit topic aangeven.
Wat er dan kapot gaat? De pomp draait gewoon vast. Net zoals een motor zonder olie (lees koeling).
Laatst gewijzigd door dw70 op 29 okt 2012, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
- matthyssie
Ik snap je verhaal compleet. Snap ook wel dat het zo zou gaan.
En toch blijf ik het dubieus vinden. (jaja, ik ben eigenwijs.)
En toch blijf ik het dubieus vinden. (jaja, ik ben eigenwijs.)
Wat er gebeurt wanneer je pomp droogloopt is dat het toerental van de pomp veel hoger wordt door het gebrek aan weerstand. Door de hoge toeren stijgt de temperatuur in de pomp en de pomp raakt uit balans. De temperatuur van de benzine maakt niets uit.
Als je de moeite eens neemt om je achterbank te verwijderen, je pomp los draait en eens van boven in je tank te kijken zul je zien dat het vrijwel onmogelijk is voor vervuiling om in je pomp terecht te komen, de pomp zweeft ruim 3 centimeter boven de bodem van de tank. Een lege tank is eigenlijk nog lang niet leeg. De pomp is voorzien van een filter en zuigt alleen van de bovenkant van het filter benzine aan.
Als je de moeite eens neemt om je achterbank te verwijderen, je pomp los draait en eens van boven in je tank te kijken zul je zien dat het vrijwel onmogelijk is voor vervuiling om in je pomp terecht te komen, de pomp zweeft ruim 3 centimeter boven de bodem van de tank. Een lege tank is eigenlijk nog lang niet leeg. De pomp is voorzien van een filter en zuigt alleen van de bovenkant van het filter benzine aan.
als de pomp droogloopt ben je een stadium verder
Zover waren we nog niet.
Zover waren we nog niet.
Eigenlijk wel, als je de bocht om gaat loopt je pomp droog.....
Warme benzine is onzin. De temperatuur zal misschien een paar graden stijgen, maar niet genoeg om invloed op de pomp te hebben. Als je dat gelooft zou ik 's zomers je auto mooi laten staan. Laat staan in de warmere regionen van deze aardbol.
Warme benzine is onzin. De temperatuur zal misschien een paar graden stijgen, maar niet genoeg om invloed op de pomp te hebben. Als je dat gelooft zou ik 's zomers je auto mooi laten staan. Laat staan in de warmere regionen van deze aardbol.
je maakt het wel heel bont.
Heb ik nieuws voor je. De meeste auto's die brandstofproblemen hebben krijgen die in de zomer. Daarom starten auto's ook zo geweldig in de zomer. Vapor-lock slaat toe in de zomer en haast nooit in de winter.
Dat heeft niks met warme benzine uit een tankinstallatie te maken, maar met de benzine die in je systeem zit en steeds warmer wordt. Haast vloeibaar gas in hete zomers.
Heb ik nieuws voor je. De meeste auto's die brandstofproblemen hebben krijgen die in de zomer. Daarom starten auto's ook zo geweldig in de zomer. Vapor-lock slaat toe in de zomer en haast nooit in de winter.
Dat heeft niks met warme benzine uit een tankinstallatie te maken, maar met de benzine die in je systeem zit en steeds warmer wordt. Haast vloeibaar gas in hete zomers.
Je dwaalt af, jouw stelling van benzine die warm wordt en zo de pomp oververhit is gewoon onzin.
Benzine die voorkomt dat de pomp warm wordt is iets anders dan benzine die de pomp koelt.
Vapourlock is overigens het gevolg van opwarming van de benzine bij de motor en nooit bij de pomp.
Het is maar goed dat een 12 volt pompje de boel niet kan opwarmen, anders ging het water in mijn aquarium nog koken....
Benzine die voorkomt dat de pomp warm wordt is iets anders dan benzine die de pomp koelt.
Vapourlock is overigens het gevolg van opwarming van de benzine bij de motor en nooit bij de pomp.
Het is maar goed dat een 12 volt pompje de boel niet kan opwarmen, anders ging het water in mijn aquarium nog koken....
Hmm, dat van die temperatuur lijkt me ook n beetje onzin. Ik heb ondertussen 4 BMW's gereden. En bij alle 4 reed (rijd) ik de tank vaak op de reserve. Nog nooit heb ik last gehad van een afstervende pomp. Hebben mensen ook gewoon wel eens aan ouderdom gedacht? De E46 is ondertussen ook de jongste niet meer. En als je je tank altijd leeg rijd kan er ook weinig vervuiling in zitten. Dr gaat n tank benzine en diesel per week doorheen hier, dan kun je om de dag wel gaan tanken