1e versnelling stuk van 320i E90 sedan handbak

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tago

1e versnelling stuk van 320i E90 sedan handbak

Bericht door Tago » 27 feb 2011, 21:49

hi allen

ik heb mij geregistreerd op deze forum omdat ik momenteel niet veel plezier heb van mijn bimmer. ik hoop eigenlijk dat ik hier iemand tref die mij kan helpen mijn probleem op te lossen zonder dat het mij een rib uit mijn lijf kost.

de 1e versnelling van mijn auto is defect. 8 vd 10 keer dat je 'm in de 1e zet klapt hij na een aantal meter rijden snoeihard terug uit de versnelling. dit betreft puur de 1e, alle andere versnellingen werken nog steeds probleemloos. ik heb gegokt op de koppeling en heb die daarom recent vervangen voor een nieuwe maar dit heeft het probleem zo mogelijk verergerd. ik ben gedwongen nu ook vaak in zijn 2e op te trekken zodat ik nog enigszins gebruik kan maken van mijn auto wat natuurlijk leidt tot een onaangename geur uit de auto (nieuwe koppeling gaat naar zijn mallemoeren natuurlijk hierdoor).

ik heb iemand gevonden die goedkoop versnellingsbakken repareert, alleen bleek na onderzoek en navraag dat voor mijn type auto het onmogelijk is om losse onderdelen te kopen (zoals een nieuwe synchromesh) en dat de enige oplossing vervanging vd gehele bak is :( !!! dit kost volgens de dealer om en nabij de €3000, wat ik dus niet heb.

heeft iemand misschien toch een andere oplossing of tips waarbij ik mijn auto weer normaal kan gebruiken, ik heb zoveel gestoken in deze auto dat ik er bijna depri van wordt.. het betreft trouwens een 320i E90 6bak sedan uit maart 2005.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: 1e versnelling stuk van 320i E90 sedan handbak

Bericht door bjornc » 27 feb 2011, 21:56

Hmmm... erg vervelend.
Als die syncromesh niet los verkrijgbaar is, zou ik gaan kijken naar een 2e hands versnellingsbak.
Eentje op de sloop opzoeken.

IQM

Bericht door IQM » 28 feb 2011, 18:08

Precies hetzelfde heb ik gehad met mijn 320d e46. Eerst is onder garantie de complete koppelingsset vervangen maar dat hielp niet. Daarna is de versnellingsbak vervangen (ook garantie) en toen was het probleem opgelost.

Enige minpuntje was dat de auto pas na 40.000km weer hetzelfde schakelde als ervoor. :roll: Een nieuwe versnellingsbak moet dus wel degelijk 'ingereden' worden!

thamoosio

Bericht door thamoosio » 28 feb 2011, 21:59

Ik vraag me een beetje af waarom een Synchromesh niet los verkrijgbaar zou zijn.. Dat klinkt mij een beetje vreemd in de oren. Er zijn genoeg bedrijven die 'leven' van het reviseren van versnellingsbakken, en ik kan me niet voorstellen dat ze geen BMW handbakken kunnen doen. Ik zou bijna zelf bellen ;)

Optie van de sloop is ook nog wel een goeie. Ga wat grotere zoals gebr. Opdam, en al hebben ze e.a. niet liggen, dan kunnen we er wel via hun kanalen aan komen. Verwacht niet voor € 100,- klaar te zijn, en vraag bij de sloop altijd om de herkomst. Bij een gevalletje kopstaart zou ik 't niet doen.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 04 mar 2011, 09:01

thamoosio schreef:Ik vraag me een beetje af waarom een Synchromesh niet los verkrijgbaar zou zijn.. Dat klinkt mij een beetje vreemd in de oren.
Als je ook in de onderdelen catalogi kijkt kan je een bak alleen maar als geheel aanschaffen. Waar je voor mijn E46 gewoon ook een enorme lijst 'individual transmission parts' kunt krijgen lijkt het idd alsof je bij de E90 320i alleen maar de hele bak kan aanschaffen en evt wat losse montage delen.

De 'individual transmission parts' van die E90 bak is maar een heel kort lijstje...

thamoosio

Bericht door thamoosio » 04 mar 2011, 22:26

bizar..

Tago

Bericht door Tago » 05 mar 2011, 23:56

ik heb inmiddels vele dealers en vele sloperijen afgebeld en daarnaast vele revisiebedrijven gemaild maar niemand die mij kan helpen. heb bij Opdam een bak gevonden die niet compatibel bleek met mijn auto. de E90-bak is niet reviseren of te repareren. kortom ben ik voorlopig zwaar de sjaak. ik merk dat de auto steeds slechter rijd.

ik heb geen idee wat ik nog meer kan doen hieraan, tis een beetje lastig om in ff in Duitsland een bak op te vinden en op te halen...

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 06 mar 2011, 11:46

Heb je hier iets aan?
Klik

Ik weet 't, flink geld... maar beter dan een nieuwe... toch?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 07 mar 2011, 12:29

Wat je nog zou kunnen doen is contact opnemen met Getrag, de bak die jij hebt is een Getrag GS6-17BG. Wellicht dat zij wel spares or reparaties kunnen leveren voor deze bak... ??

Tago

Bericht door Tago » 09 mar 2011, 19:00

bedankt voor alle tips.

ik heb een bak gevonden bij bmwpoint.nl. heeft iemand ervaring met dit bedrijf? de bak is erg goedkoop maar de verkoper is erg lomp en onvriendelijk dus ben ff in dubio of ik t wel moet doen. hij geeft geen garantie op de bak maar zegt wel dat ie 100% goed is, als ik vraag of ik m mag terugbrengen als die bak defect blijkt te zijn dan antwoord hij ontwijkend met telkens 'de bak is prima'...

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 09 mar 2011, 19:36

BMW point heeft destijds mijn "wrak" opgekocht, ik ken hem of hen verder niet....
Misschien een beetje een stugge boer uit het oosten... ( :X Kom zelf ook uut oost'n.... ;) )

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 10 mar 2011, 19:55

Tago schreef:maar de verkoper is erg lomp en onvriendelijk
Haha, een echte "Enteresn dreeistoet'n"
Weetje, je moet gewoon vragen of ze garantie leveren, en dan in persona kijken of 't iets is.
Dan maakt het toch niet veel uit dat ze een beetje lomp zijn?

thamoosio

Bericht door thamoosio » 11 mar 2011, 12:50

Lastig. Ik denk dat je je communicatiestijl een beetje moet aanpassen aan die vent, en afspreken dat er geen garantie op zit, maar dat wanneer de bak toch niet goed blijkt te zijn je deze wel terug mag brengen. Hij zal ook begrijpen dat je dit van buiten niet kunt zien en aan woorden niet zoveel hebt. Dat is niets persoonlijks, dat is gewoon een kwestie van geen geld nutteloos willen verspillen.
Als die bak prima is, dan kom je er ook niet meer terug en zou het ook geen probleem moeten zijn om een dergelijke afspraak te kunnen maken. Als hij dat niet wil, dan zou ik het niet doen.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 14 mar 2011, 18:19

Ik snap helemaal wat je bedoelt... Heb daar eens een cardanas gehaald, die was op zich makkelijk te controleren en was ook wel goed. Herinner me wel dat het een beetje rare gang van zaken was daarzo. Cardanas doet het overigens prima en was helemaal ok, maar ik snap je twijfeling om daar een complete bak aan te schaffen.

Heb je nog geprobeerd rechtstreeks contact op te nemen met Getrag ??

Tago

Bericht door Tago » 14 mar 2011, 22:48

Getrag is helaas niet te bereiken.

heb inmiddels wel de bak opgehaald bij bmwpoint. valt uiteindelijk reuze mee qua betrouwbaarheid. heb na een stevige discussie kunnen bedwingen dat de bak retour mag indien defect. kan bij deze wel aangeven dat het allemaal niet zo vaag is bij bmwpoint en dat de eigenaar in kwestie gewoonweg de reputatie van dat gedeelte vh land in stand houd. communicatiestijl aanpassen was een goede tip overigens.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”