Water in Kofferbak sedan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beens1

Water in Kofferbak sedan

Bericht door Beens1 » 29 aug 2010, 13:22

Sinds ik de auto heb, heb ik een probleem met de waterdichtheid van de kofferbak.
Bij aanschaf wist ik dat er iets niet goed zou zijn, omdat de bak vol zat met schimmel. Dit heb ik allemaal weggehaald, maar na elke regenbui moet ik het water uit de ruimte waar het reservewiel ligt laten lopen.
Ik heb inmiddels het rubber vervangen, maar het helpt niet. Na een regenbui zit de kofferbak zo weer onder water.

De achterlichten sluiten niet helemaal aan op de chassis (het plastic, ik zal er morgen even een foto van maken). Ik heb al verscheidene originele achterlichten geprobeert, maar ze sluiten allemaal niet aan.
De auto lijkt een schadeverleden te hebben aan de achterzijde. Ik kan geen gaten of iets dergelijks vinden, op 1 roestplek na op de rand bij het rubber, maar daar kan het water niet vandaan komen.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? De BMW's van dit type hebben, naar wat ik weet, de kwaal dat er water in de kofferbak kan komen. Maar zover ik weet komt dat alleen door de rubbers van de achterlichten.
Heeft iemand enig idee? Ik word nu namelijk een beetje week van al dat water in de kofferbak... -_-

Het gaat trouwens om een BMW 316i sedan uit 1996.

stress

Re: Water in Kofferbak sedan

Bericht door stress » 29 aug 2010, 14:20

ik had het zelfde probleem, water in de kofferbak, heb mijn kofferbak rubber vervangen en probleem was opgelost.

mvgr

Stress

Beens1

Bericht door Beens1 » 29 aug 2010, 18:03

stress schreef:ik had het zelfde probleem, water in de kofferbak, heb mijn kofferbak rubber vervangen en probleem was opgelost.
Dat heb ik dus inmiddels ook al gedaan maar het heeft niet geholpen, zoals gemeld. ;(

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 29 aug 2010, 20:01

zijn de kabeldoorvoeren wel dicht??

enne ga er eens in liggen met een zaklamp mee en laat iemand met een tuinslang in de weer. :+
Kan je het meestal wel vinden.

Is er ook niet een bepaalde kant waar het nat is ofzow??
Heb ook wel eens gehoord over verkeerd om gemonteerde luchtroosters achter de zijbekleding.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

328iT

Bericht door 328iT » 30 aug 2010, 15:35

wat ook nog zou kunnen is bij je achterlamp ;)

Beens1

Bericht door Beens1 » 08 nov 2010, 19:16

Fabian79 schreef:Is er ook niet een bepaalde kant waar het nat is ofzow??
Heb ook wel eens gehoord over verkeerd om gemonteerde luchtroosters achter de zijbekleding.
Het is de linkerkant die nat is. Daarnaast: de luchtroosters zitten goed.
328iT schreef:wat ook nog zou kunnen is bij je achterlamp ;)
De linkerachterlamp zit vol met water (ook). Vandaag heb ik ongeveer 5 liter water weg laten lopen. Het stond tot de helft van de bak vol met water.
Ik heb inmiddels nieuwe rubbers besteld. Deze zullen eerdaags wel binnenkomen. Ik zal deze dan vervangen. Kijken wat er gebeurt.

Het lijkt wel of het bij de wielkassen ook vandaan komt (links) Daar is de bekleding ook helemaal nat. Misschien moet ik de bekleding daar ook eens weghalen en gaan kijken hoe het er allemaal uitziet daar.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 nov 2010, 19:51

Zoals ik al zei.

Alles droog maken en bekleding verwijderen.

Er in gaan liggen met een zaklamp en met een tuinslang aan de haal. :+

Dat is echt het makkelijkst om zo achterhalen waar het vandaan komt.
Afbeelding

Beens1

Bericht door Beens1 » 08 nov 2010, 20:11

Hmmm, het moet dan maar op deze manier :o
Ik zal er eens met m'n pa naar gaan kijken :+

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 08 nov 2010, 22:48

Het kunnen diverse oorzaken zijn en zijn er al een paar vermeld..

Je aansluiting van je kofferbak rubber sluit niet goed aan..

Achterlicht unit sluit niet goed aan..

Bij deze 2 zou ik met zwarte kit te werk gaan..(uiteraard eerst voor een ander achterlicht zorgen )

Bij je vermelding dat >>Het lijkt wel of het bij de wielkassen ook vandaan komt (links) Daar is de bekleding ook helemaal nat<<

Vrees ik dat je binnen kant van je wielkast rot is en door het rijden het water omhoog gooid in je zijkant van je kofferbak..
Dus zoals al vermld werd..bekleding volledig verwijderen en met water gaan spelen..

Water via je gootjes laten lopen en kijken of je water ziet en anders check je wielkast even..

Denk niet dat dit niet mogelijk is want ben het vaker tegen gekomen..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

SDMSIM

Bericht door SDMSIM » 08 nov 2010, 23:47

Ik heb hetzelfde probleem, alleen wordt mijn voorkant nat (bodem van interieur aan bestuurderskant en bijrijderskant). Kan dit ook door de wielkappen komen? Het begint hier bij mij nu enigszins te roesten...

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 09 nov 2010, 00:12

SDMSIM schreef:Ik heb hetzelfde probleem, alleen wordt mijn voorkant nat (bodem van interieur aan bestuurderskant en bijrijderskant). Kan dit ook door de wielkappen komen? Het begint hier bij mij nu enigszins te roesten...
Grootste oorzaak als je vloerbedekking voor nat word is het volgende..

Als je de motorkap open doet en je achter de motor kijkt zie je links en rechts 2 zwarte pijpjes tegen het schutbord zitten..

Bmw heeft over deze afwaterings pijpjes niet goed nagedacht want wat blijkt..
Elk pijpje loopt aan het uiteinde naar elkaar toe waardoor je dus een versmalling krijgt..

Troep en blaadjes zand enz enz. gaat ervoor zorgen dat deze pijpjes verstopt raken...
Hierdoor stijgt het water niveau en loopt via je kachel unit naar binnen (want deze word alleen afgesloten door foam)..

Zo krijg je dus je vloerkleed nat..
TIP van mij is om de vernauwing van de pijpjes ag te knippen/snijden zodat er stukken minder kant op verstooping is..

Wat betreft de voor spatborden..

De kunstof schermen in je spatobrd hebben een rubberen geleiding die ervoor zorgt dat er geen scherpe randen zitten te schuren aan je binnen van je schermen..Maar deze rubberen geleiding schuurd alsnog van binnen in je spatbord rand..
En krijg je dus schaaf plekken waardoor het dus vanbinnenuit gaat roesten..
BMW L.A.CarParts

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 09 nov 2010, 00:20

Wat de meesten ook niet weten is dat achter deze kunstofscherm die achter je spatbord loopt, alsnog troep achter de scherm gooit..hierdoor komt al het troep onderaan je scherm (bij de deuren/dorpels) en hoopt dit zich daar op..
Door wisselende tempraturen (vocht) laat het lak van je carroserie los en krijg je hier dus ook roest..
In de meeste gevallen merken mensen dit te laat op doordat er lichte bobbeltjes tevoorschijn komen die bijna niet opvallen door de structuur van de dorpellijn (en ook word verborgen door site skirts)
En zoals vermeld weten de meesten dit niet eens totdat er een andere spatbord gemonteerd word..
Heb al diverse E36 uit elkaar gehaald en ze hebben het allemaal..van lichte roest tot grote gaten..

TIP is dus..
Als je je auto lang wil houden zou ik eens het scherm eraf halen en de roest behandelen en afwerken met de normale procedure van grondlaag,verf, en dan tectileren..En niet met een spuitbusje want das er zo weer vanaf..
Even zo'n pot tectileer kopen en met kwast insmeren..
BMW L.A.CarParts

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 09 nov 2010, 04:26

lekkage op je vloermatten komt ook vaak door inwendige lekkage in je deuren (iedereen kent de plastic of schuimen afdichtingen wel achter het deurpaneel)
Afbeelding

Beens1

Bericht door Beens1 » 17 nov 2010, 23:25

BMWE39FREAK schreef:Bij je vermelding dat >>Het lijkt wel of het bij de wielkassen ook vandaan komt (links) Daar is de bekleding ook helemaal nat<<

Vrees ik dat je binnen kant van je wielkast rot is en door het rijden het water omhoog gooid in je zijkant van je kofferbak..
Dus zoals al vermld werd..bekleding volledig verwijderen en met water gaan spelen..
Ik heb vandaag alle bekleding weggehaald en heb gezien en gevoeld dat er geen rotte plekken in de wielkassen zitten (gelukkig) De auto is helemaal hard van onderen!
Omdat ik nu ongeveer alles bekeken heb, ga ik ervan uit dat de achterlichten voor het probleem zorgen. Ik heb inmiddels nieuwe rubbers besteld voor de achterlicht units. Ga morgen naar de dealer om te vragen of het rubber nog getapt moet worden... :+
De bekleding wordt naar mijn mening nat door het optrekkende vocht. Hierdoor heb ik ook steeds schimmel in de bak.
We bekijken het wel weer, wanneer de rubbers binnen zijn.

328iT

Bericht door 328iT » 18 nov 2010, 06:04

Ik had al een reactie geplaatst over de achterlichten..bij mij was het zo na het plaatsen van aftermarket lampen mijn opviel dat het plastic van de lamp niet geheel naadloos aansloot bij de koets van de auto...maar dat deden de originele ook niet ! Wel zijn de originele lampen doorgaans van betere kwaliteit. Aangezien de rubbers van achter droog waren ed, heb ik voor het meest voor de hand liggende gekozen en dat was ...de lampen afkitten waar het 'glas' het plastic raakt (en dan alleen de bovenkanten) en het plastic aan de koets vastgekit...dit met doorzichtige kit. Het is misschien niet de mooiste oplossing maar ik heb het toen aardig glad gekregen (dus wel zichtbaar maar niet opvallend / storend) en mijn probleem was opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”