Aanhanger en rijeigenschappen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
fransk

Aanhanger en rijeigenschappen

Bericht door fransk » 22 aug 2022, 21:32

Heb een F11 met origineel een electrische trekhaak. Deze was echter stuk en kwam niet meer naar buiten. Navraag bij de dealer was het erg prijzig om de haak te vervangen. Een mechanisch afneembare haak leek mij een goedkopere optie. Maar deze bleek nog duurder ivm het ook moeten upgraden van een bijbehorende kabelboom.

Aangezien er nu constant foutmeldingen bleven komen heb ik ervoor gekozen om de haak uit te laten programmeren (niet via dealer).
Vervolgens zelf de kapotte haak verwijderd en zelf een mechanisch afneembare haak gemonteerd.
Heb de originele kabels laten liggen en deze werken nog gewoon. (Alleen de connectoren die normaal naar de elektrisch haak gaan netjes weg geborgen).

Kan nu dus weer normaal met caravan etc. rijden. En alles lijkt goed te werken (verlichting, constante stroom). Mijn vraag is nu echter de volgende:

Nu in de SW er geen haak onder zit, wil dit ook zeggen dat de extra rij hulpmiddelen niet meer werken bij het rijden met een aanhanger?

ptrkp

Re: Aanhanger en rijeigenschappen

Bericht door ptrkp » 22 aug 2022, 22:34

Over welke hulp middelen heb je het?
Een gewone trekhaak moet je ook coderen.
Heb je de oude kapotte nog?
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

fransk

Bericht door fransk » 22 aug 2022, 22:53

Oude is niet meer in mijn bezit. Alle electronica zit er nog wel in. Nieuwe heb ik nooit meer laten coderen. Maar alle electrische connecties met caravan zijn goed. Ook de achteruit kijk optie met de bovenview op de haak met de ringen werkt nog.

Ik heb volgens mijn ergens gelezen dat de auto detecteerd als er een aanhanger achter zit, en dat hij dan ingrijpt bij slingeren etc.

ptrkp

Bericht door ptrkp » 23 aug 2022, 08:30

fransk schreef: 22 aug 2022, 22:53 Oude is niet meer in mijn bezit.
Jammer.
Alle electronica zit er nog wel in. Nieuwe heb ik nooit meer laten coderen. Maar alle electrische connecties met caravan zijn goed. Ook de achteruit kijk optie met de bovenview op de haak met de ringen werkt nog.
Dan zit er nog iets van een codering in, want als ze S3ACA er goed hadden uitgehaald dan zou dat niet meer moeten werken, je zou nu S235A moeten laten coderen maar als het nu werkt zal het wel goed zijn.
Ik heb volgens mijn ergens gelezen dat de auto detecteerd als er een aanhanger achter zit, en dat hij dan ingrijpt bij slingeren etc.
Geen idee, mogelijk doet de DSC daar ook wat mee.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”