Rode lampjes in interieurverlichting; waarvoor?

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
Vantalli

Rode lampjes in interieurverlichting; waarvoor?

Bericht door Vantalli » 14 jul 2022, 19:48

Beste mensen,

In mijn auto zag ik onlangs dat er twee rode lampjes branden in de plafonnière aan de voorzijde.
Je hebt daar natuurlijk je interieurverlichting zelf, die staat uit overigens, de schakelaars en twee zwarte kokertjes.
Uit die zwarte kokertjes komt in de schemering een rood licht naar beneden die je niet ziet. Toevallig had ik mijn hand daar en zag het erop schijnen.

Ik snap het niet; waarom? Waar is het voor?
Er valt ook helemaal niets over te lezen op meneer Google en in het instructieboekje staat ook niets erover; je ziet ze getekend, maar er wordt niets over geschreven.

Nu ben ik gewoon heel erg nieuwsgierig; weet iemand dit toevallig?

Source

Re: Rode lampjes in interieurverlichting; waarvoor?

Bericht door Source » 14 jul 2022, 22:16

Dat heet waterval / sfeerverlichting. In het donker verlichten ze prima.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Vantalli

Bericht door Vantalli » 15 jul 2022, 13:46

Kijk, helemaal duidelijk!
Dankjewel!

BAS550iM

Bericht door BAS550iM » 10 okt 2022, 15:10

Het is inderdaad waterval verlichting. En niet zomaar toevallig rood/oranje. Het is niet voor de sfeer. Dit zorgt ervoor dat je in het donker nog kunt zien in je interieur. Dit is een specifieke kleur die naar het schijnt al tijdens WW2 in onderzeeërs etc werd gebruikt. Het verblindt namelijk niet en zorgt ervoor dat je ogen zich snel kunnen aanpassen. Dit wordt al heel lang gebruikt in BMW's. In nieuwe BMW's kun je de kleur instellen in andere kleuren zoals geel , blauw , paars en groen. Niet doen. Houdt het bij de oorspronkelijke kleur dat is het beste als je s'nachts rijdt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Styling”