Bochtje ging niet goed...

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
MichaelF11
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2022, 14:48

Bochtje ging niet goed...

Bericht door MichaelF11 » 27 jun 2022, 15:27

Goedemiddag, een paar dagen geleden ben ik licht de bocht uitgegleden. Het is een vrij scherpe bocht op een provinciale weg waar ik minimaal 1x per dag door ga, en altijd zonder problemen. De oorzaak is dat er wat zand en grind precies in de bocht lag en ik dit niet goed heb opgemerkt blijkbaar, de auto heeft net nieuwe apk zonder op of aanmerkingen, grote beurt laten doen en 4 nieuwe Pirelli P Zero zomerbanden eronder laten zetten dus geen achterstallig onderhoud en altijd best wel een veilig gevoel tijdens het rijden.
Met het verschuiven tegen de opstaande stoeprand (is geen stoep maar een verhoging) geklapt met het linker voorwiel, en daarbij is het een en ander uitgevallen plus mijn stuur staat niet recht tijdens het rechtuit rijden. Uitgevallen is o.a sportstand, cruisecontrol, botsing beveiliging, etc.
Ben meteen de volgende ochtend naar mijn banden garage Profile gereden om mijn auto te laten uitlijnen, echter op de brug bleek er meer aan de hand te zijn. Draagarmen die dus krom zijn...
Kort samen gevat moet ik dus de linker voorzijde draagarmen vervangen en het elektronica gedeelte weer laten werken, en nu komen de vragen, is het "normaal" om dan beide (links + rechts) draagarmen te vervangen, en waar kan ik terecht, raadzaam een BMW dealer, of een BMW specialist? Via de zoekmachine's online kan ik wel dealers en specialisten vinden, maar ben bang als ik contact met ze maak en dit verhaal vertel ze allemaal zeggen dat ze ervaring mee hebben en ik de auto kan brengen, vraag het liever hier in de hoop dat iemand een zelfde soort schade probleem heeft gehad en of ervaring heeft met een garage met kennis van zaken.

ehombie
Berichten: 1532
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Bochtje ging niet goed...

Bericht door ehombie » 27 jun 2022, 17:13

wat wijsheid is laat ik aan u over.

Wij kunnen vanaf je bericht niet inschatten hoe hard de impact is geweest en hoeverre dit invloed heeft op de andere kant. (kan me er wel iets bij voorstellen)

Dit soort onderdelen vervangen kan mijn inziens iedere gediplomeerde persoon met OEM onderdelen of de betere onderdelen merken. Twijfel je aan feit of de andere zijde ook schade heeft, moet je daar rekening mee houden met je reparatie proces en kijken of ze bijv. eerst die linkerkant aanpakken.

Wat erbij komt kijken is dat je afh. van je uitvoering en opties alles weer adequaat kunt (her)programmeren hetzij met OEM software of de betere universele scantools.

ik kijk wel eens YouTube toeristenfahrt filmpjes op de nurburgring, waarvan ik denk dat ging toch niet zo hard, maar ondertussen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ptrkp
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Bochtje ging niet goed...

Bericht door ptrkp » 27 jun 2022, 19:15

Als het stuur scheef staat dan klopt waarschijnlijk de stuurhoeksensor niet meer en krijg je foutmeldingen.
Met uitlezen kom je al een heel eind met wat er mis is.

Als je aan de linkerkant alle draagarmen vervangt dan zou ik het aan de rechterkant ook doen, ligt er een beetje aan hoe oud de armen zijn. Als alles redelijk nieuw is dan zou je alleen de linkerkant kunnen doen maar als het er al 10+ jaren onder zit dan beide kanten doen ivm veroudering van de rubberen bussen.
Tevens ook alle bouten en moeren vervangen.

Mogelijk is er nog meer krom dan alleen de draagarmen, dat zou je moeten checken als je de auto op een brug hebt staan.

Je kan voor BMW onderdelen gaan maar ik zou voor Lemförder armen gaan, deze zijn OEM kwaliteit en een stuk goedkoper dan origineel BMW.

Tevens moet je wiel laten controleren op rechtheid.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”