Altijd Hete lucht op de voorruit e6x serie

Voor alle technische vragen over de BMW 6 Serie
vincent h

Altijd Hete lucht op de voorruit e6x serie

Bericht door vincent h » 16 nov 2020, 21:20

Hallo.

Ik heb een probleempje met mijn climatecontrol (e63 2006) waar door velen al veel over geschreven is. Alle posts die ik op verschillende forums heb gelezen eindigen helaas niet in een oplossing. Dat kan natuurlijk betekenen dat het probleem geaccepteerd wordt en niet opgelost of dat de auto weer is verkocht.
Opvallen dat bij verschillende modellen voor lijk te komen.e63, e60 e.d. maar ook de e39 en verschillende 3 series.

Het probleem:
De climaatcontrol blaas altijd warme lucht naar de voorruit.
-Met de airco aan of uit
-Met de climatecontrol op auto of handmatig
-met de roosters op lichaamshoogte via i-drive ingesteld op warm, neutraal of koud.
(Dan staat de climate control overigens weer op handmatig.en veranderd alleen de temperatuur op lichaamshoogte en niet op het raam)
Bij de huidige buitentemperatuur is het net comfortabel. Met de airco aan ben je eigenlijk de door de auto geproduceerde warmte aan het wegkoelen. Als he buiten warmer wordt het denk ik snel te warm wordt.

Ik vermoed zelf dat één luchtklep niet meer bediend wordt alleen heb ik dit nog niet als daadwerkelijke oplossing gelezen.

Er wordt gesproken over de kachelkraan en de kachelweerstand EGEL.

De kachelkraan is een klep in het watercircuit zit die als ik het goed heb warm water regelt voor de links/rechts gescheiden climate control.
Als alleen de voorruit altijd warme lucht krijgt terwijl de roosters op lichaamshoogte links en rechts warm of koud in te stellen zijn via i-drive zou ik verwachten dat het probleem niet in deze klep zit.

De kachel weerstand, egel of hoe deze anders genoemd wordt dient als ik het goed heb voor de regeling van het ventilator toerental. De ventator werk gewoon naar behoren en heeft geen invloed op de temperatuur.

Sommige modellen hebben nog een extra verwarmingspompje en het watercircuit. Aangezien ik warmte heb waar het niet nodig is zal dat het probleem niet zijn.

Er wordt ook gesproken over ontwaseming en dat dat beter werkt met warme lucht. Dat klopt maar met de airco aan kan je ook ontwasemen met koelerelucht en je moet de auto met de airco toch goed koud kunnen maken.

Is er iemand die dit probleem heeft opgelost of dit ergens heeft gelezen?

ehombie

Re: Altijd Hete lucht op de voorruit e6x serie

Bericht door ehombie » 17 nov 2020, 07:29

Als je voelt dat die lucht (warm of koud) niet uit andere roosters komt nadat jij manueel dit veranderd, verwacht ik een probleem in een lucht verdeling motor(s). Als je de betere scantools of programma's hebt kun je die bidirectionaal aansturen. Weet niet of er een sensor op zit wat de openingsstand ziet veranderen op deze scantools. Maar die kun je dan meenemen.
Durf niet te zeggen of dit voertuig specifiek is...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

vincent h

Bericht door vincent h » 18 nov 2020, 10:39

Ik zal binnenkort nog eens testen wat de handmatige verdeling voor effect heeft op de inblaas op de 3 verschillende hoogtes.

vincent h

Bericht door vincent h » 24 nov 2020, 20:02

Als ik de lucht naar de voorruit via i-drive minimaal of maximaal zet voel je wel verschil in luchthoeveelheid. Maar in de minimum stand komt er nog wel lucht naar de voorruit.

vincent h

Bericht door vincent h » 03 jun 2021, 19:55

Nu het de laatste tijd warmer is buiten komt er geen warme lucht meer uit de raam roosters.

Het lijkt er dus op dat bij een bepaalde lage buiten temperatuur er automatisch warme lucht naar de voorruit wordt gestuurd om condensatie te voorkomen. Ook al staat de climatecontrol niet op verwarmen.

Nu het buiten warmer is wordt de luchtstroom naar de voorruit wel teruggeregeld tot niet voelbaar.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 6 Serie (E63 / E64) Techniek”