Lekkende achterruit BMW E39 - 5-Serie

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Robin
BimmerPortal Team

Lekkende achterruit BMW E39 - 5-Serie

Bericht door Robin » 12 nov 2017, 13:38

Hi,

Toen ik m'n E39 net had ben ik er dezelfde week nog mee door de krasstraat gereden. Had geen tijd om hem te wassen, en wilde toch dat 'ie er een beetje schoon uitziet. Wat mij opviel is dat er na de wasstraat een klein plasje water op de rollo stond en er vanaf het derde remlicht een paar kleine waterspoortjes te zien waren. Ook het glas bij het remlicht was flink beslagen. Stond echter geen water in

Toen ik een paar weken later weer ging, nam een minder intensief programma en tot mijn grote verbazing was alles droog en was er niets beslagen.

Toen ik twee weken geleden het intensievere programma weer eens pakte, kwam het water weer naar binnen.

Nu lijkt het mij dat de lijm op die plek dusdanig versleten is dat het water tussen de lijm en de ruit door komt. Bij mijn weten, en bij het weten van de vorige eigenaar is de achterruit nooit vervangen geweest. Heb het er met mijn vader over gehad, en die kwam met de suggestie in de ruimte boven de achterruit een laag kit te spuiten en dit netjes af te strijken en af te werken.

Heeft een van jullie andere, minder rigoureuze suggesties? Of zit ik compleet verkeerd met m'n diagnose?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

AdE39

Re: Lekkende achterruit

Bericht door AdE39 » 12 nov 2017, 22:41

Goede avond beste van Drankel,

Ja een erg bekend fenomeen, een lekkende ruit!

Onze dochter had dus erg veel last van aangeslagen autoruiten.

Ik ben dus op onderzoek gegaan, en heb de rubber afwerkstrip tussen de voorruit en het plaatwerk verwijderd.
Ik heb een hogedruk plantenspuit genomen, en eens in de sponning gespoten van de gehele voorruit!

Ik stond echt perplex, aan de zijkanten van de voorruit spoot ik de krachtige waterstraal zo het interieur in, zowel links als rechts!
Maar aan de bovenzijden van de voorruit was het net zo.
Zo lek als een mandje dus!

Ik heb in het verleden aardig wat autoruiten vervangen, maar ik heb nog nooit een klacht gehad, dat er een lekkage aanwezig was.
Maar als alles goed gecontroleerd is tijdens deze wzh.
Dan zal er geen lekkage optreden, het is gewoon secuur te werken, te ontvetten, de benodigde primer te gebruiken bij de gelijmde ruiten, en de benodigde tijd in acht te nemen, om de lijm te laten hechten aan de ruit en de sponning.
Er dient ook voldoende kit/lijm gebruikt te worden!

Mijn in ziens, deze voorruit is dus vervangen, en gewoon erg slecht geplaatst, met veel te weinig kit/lijm!

Ik heb een Stanley mes gepakt, en zoveel mogelijk kit/lijm verwijderd.
De sponning goed vetvrij gemaakt, en een tube auto ruit lijm gekocht en deze in de sponning gedrukt.
Wat er teveel aanwezig was aan lijm, dat heb ik verwijderd, en het rubber wat tussen de ruit en het plaatwerk zat, gewoon in de kit/lijm gedrukt!

De kit/lijm een dag laten uitdrogen, en toen de tuinslang er op gezet, de dochter in de auto, zodat zij kon bekijken of het geheel waterdicht was.
En dat was gelukkig ook zo.

Dus heeft u een lekkage tussen het plaatwerk en de ruit, bekijk even waar de lekkage(s) aanwezig zijn, en krab even zoveel mogelijk kit/lijm weg.
Daarna even goed ontvetten, en even laten drogen, daarna gewoon de kit/lijm in de sponning drukken met de tuit!
Succes verzekerd, de dag er na even een controle met de tuinslang, en zet even een hulp in de auto voor de controle.

Mocht er eventueel wat roest schade aanwezig zijn, dan even trachten zo goed mogelijk de meeste roest te verwijderen.
Daarna even goed ontvetten, en een roestwerende behandeling toepassen met een roestomvormer.
Daarna even wat grondlak voor metaal gebruiken, en daarna aflakken met de autolak, en daarna de kit/lijm voor de afdichting gebruiken.

Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen, succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Robin
BimmerPortal Team

Re: Lekkende achterruit

Bericht door Robin » 13 nov 2017, 07:29

Hoi Ad,

Kijk! Duidelijke en uitgebreide uitleg, hier hebben we wat aan. Was me inderdaad al opgevallen dat wanneer ik aan de bovenzijde over de achterruit keek, de kit wat bobbelig was op sommige plaatsen.

Normaliter probeer ik de auto zelf te wassen en heb ik dit probleem niet, ook niet met de hogedrukspuit. Lijkt dus echt een heel klein plekje te zijn dat lekt als er op een specifieke manier water op terecht komt, want heb voor de rest ook geen last van vocht in de auto.

Zal er eens naar kijken als ik aankomend weekend tijd heb.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg!

pnbmw

Re: Lekkende achterruit BMW E39 - 5-Serie

Bericht door pnbmw » 17 nov 2017, 13:49

Bij mij lekte het water via het plastic sproeikopje in de achterspoiler naar binnen op het remlicht. Na dit zwarte sproeierkopje te hebben gekit wat het opgelost. Hij dopje sloot niet goed meer aan.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Robin
BimmerPortal Team

Re: Lekkende achterruit BMW E39 - 5-Serie

Bericht door Robin » 17 nov 2017, 17:25

Die zag ik dus niet aankomen. Ga het meteen even controleren, thanks!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”