Sinds 2 weken hoorde ik een vreemd geluid als ik de sleutel omdraaide naar de startstand (niet de motor starten dus). Het was een luide, diepe zoem. Als de motor eenmaal liep was er niets aan de hand. Na een week kwam dit geluid ook regelmatig tijdens het rijden en stil staan. Ik vermoedde al dat het de brandstofpomp was, dus ben langs Jan Hermsen gegaan. Hermsen bevestigde dat het de brandstofpomp was. Helaas (voor mij) ging hij de volgende dag voor 2 weken op vakantie. Hij zei dat dit geluid niet hoefde te betekenen dat de brandstofpomp er mee zou ophouden en dat vervanging alleen nodig was als ik het geluid zat was. Nou ik wilde de pomp sowieso laten vervangen maar dacht nog wel 2 weken te kunnen rijden.
Dat bleek niet het geval... Gisteren na een dag met mijn opa van 90 op stap te zijn geweest, kwamen we stil te staan langs de A1

Nu vraag ik mij af of het sputterend rijden slecht voor de motor is geweest? Ik heb in sportstand gereden omdat hij daardoor beter leek te rijden. Verbruik was 1 op 5 maar ging dus niet harder dan 110. Moest echt met het gas spelen (te weinig verloor ik snelheid, teveel hield de auto weer in). Ik hoop dus niet dat de gemakzucht van de ANWB-meneer schadelijk voor m'n motor is geweest.
Aantal vragen:
- is dit schadelijk geweest?
- aangezien Hermsen nog 2 weken weg is, zal ik de auto naar een Bosch-garage brengen. Is het raar als ik vraag of zij er een OEM brandstofpomp in willen zetten? Het liefste wacht ik totdat Hermsen terug is zodat ik weet dat het goed gedaan wordt, maar 2 weken is erg lang.
- algemene vraag: als de motor goed warm is geworden, ruik je aan de buitenkant een verbrande plastic geur. Dit wordt erger als je de motorkap omhoog doet. Ik weet dat het blok aan de achterkant bij de pakking zweet, maar dit ruikt naar mijn idee echt naar plastic. Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
- ik krijg sinds een week de melding "check brake lights", maar deze doen het alle drie. Geeft de auto ook een melding als de lampjes er bijna mee ophouden? Kan het een sensor zijn die kapot is?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Groet,
Otto