Blauwe rook motorruimte bij stilstaan

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Kadettilac18

Blauwe rook motorruimte bij stilstaan

Bericht door Kadettilac18 » 17 mei 2017, 16:46

Ik heb steeds als ik een stuk gereden heb en daarna stil sta komt er heel veel blauwe rook uit de motorruimte. Ik zag ook dat die rond het kleppendeksel nat was dus heb ik deze erafgehaald en nieuwe pakkingen gemonteerd incl de rubbertjes onder de bouten. Hij zou nu dicht moeten zijn maar hij is na een ritje nog steeds nat. En als ik stil sta komt er allemaal olie op de uitlaat waardoor die heel erg rookt. Ook haalde ik de carterventilatieslang los op de deksel maar deze kon ik incl slang zo uit de motorruimte weg trekken. Klopt het dat deze nergens eindigt onder de auto en nergens op aangesloten zit.
Ik word er een beetje hopeloos van je hoort de olie gewoon druppen en ben bang dat die straks in de fik vliegt. Ik kan niet begrijpen dat het deksel nog steeds niet dicht is. Ook zat er maar over 1 nokkenas een kap hoort er op de linker als je voor de auto staat ook niet 1 te zitten? Het is een m52tub28 motor

martindebelitos

Re: Blauwe rook motorruimte bij stilstaan

Bericht door martindebelitos » 17 mei 2017, 18:09

r..epareer eerst je carterventilatie. motor perst de olie eruit doordat je carterventilatie niet werkt.

Ray_530i_2001

Bericht door Ray_530i_2001 » 17 mei 2017, 19:20

Hoi,

wat martindebelitos al zegt, check je carterventilatie even, de slang zit normaal vast aan de olieafscheider. Dus als je deze zo kunt verwijderen lijkt het een breuk. Ik ken de motorblok niet zo even uit mijn hoofd, dus wellicht dat het iets anders zit dan de m54.

Kadettilac18

Bericht door Kadettilac18 » 17 mei 2017, 20:32

Dus de slang die op het kleppendeksel zit gaat normaal ergens naartoe? En waar dan? Als ik de olievuldop erafhaal met stationair draaien voel ik helemaal niks geen druk of zuigen.

AdE39

Bericht door AdE39 » 17 mei 2017, 21:01

Goede avond,

Als de slang die van het kleppendeksel nergens aan vast is gekoppeld, dan is het toch heel erg logisch dat er een olie lekkage is!

Deze slang moet aan de carterontluchting/olieafscheider gekoppeld zitten!
Deze zit net achter/onder de eerste en de tweede aanzuigbuis van het inlaatspruitstuk.

En van de carterontluchting/olie afscheider gaat er weer een slang naar de oliepeilbuis, naar een z.g.n. bypass om de olie weer die vrijkomt via de kleppendeksel, weer te retourneren naar het carter!

Waarschijnlijk is de hele slangen zooi compleet vergaan, zoals dit erg vaak gebeurt.
Dat is dus een teken, dat de gehele slangen brei en de carterontluchting/olie afscheider vervangen dient te worden!

En dan dient er wel het een en ander gedemonteerd te worden.
Te beginnen met het luchtfilter en de aanzuigbuis naar de gasklep.
Er dient ook nog het een en ander van de kabelboom die aan het inlaatspruitstuk gemonteerd is, te demonteren.
Verder dient de hele kabelboom die aan het inlaatspruitstuk is gemonteerd, dat alle stekkers los gemaakt dienen te worden, zodat de hele kabelboom op zij gelegd kan worden.
Verder zal ook de gesklep gedemonteerd te worden.
Waarschijnlijk zal er nog meer gedemonteerd te worden, maar dat dient te geschieden op technisch inzicht.

Zo heb ik dat ook gedaan bij het vervangen van de carterontluchting/olie afscheider met alle slangen!

Ik zelf heb een E39 FL, en daar is een M54 motor gemonteerd.
Maar de carterontluchting/olie afscheider is veel anders tussen deze 2 motoren!

Dus komt het echt aan op het technisch inzicht, om te bekijken wat er nog meer gedemonteerd moet worden.

Ik lees wel eens, dat men het inlaat spruitstuk uitbouwt, om er goed bij te kunnen.

Ik doe dat echter niet, want als er de zaken worden gedemonteerd die echt in de weg zitten, dan kan men zo de gehele carterontluchting / olieafscheider vervangen.

Ik hoop dat met deze uitleg uw vragen zijn beantwoord.
Maar als u nog eventueel vragen heeft, stelt u deze gerust.
Dan zullen wij u trachten verder te helpen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 17 mei 2017, 21:05

Google even op carterventilatie en het type auto dat je hebt. Als je niets vind, dan even google op z'n Engels op CCV (crank case ventilation). Heel veel DIY met foto's.

Als die voorste slang van de carterventilatie er af is, dan kan ik me voorstellen dat er best wel wat olie uit kan komen. Dat is namelijk de "ingang" van het carterventilatie systeem. Die gaat zoals Ray zegt naar de olieafscheider, waar vandaan de dampen en de olie een gescheiden weg volgen. De olie komt uiteindelijk, als alles werkt weer via de peilstokbuis in je carter.

De olieafscheider zit wel op een K.T plek. Maar ik zie dat Ad me al voor is geweest :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 17 mei 2017, 21:23

Hallo, ben ik weer,

Ik zal voor de zekerheid als Kadettilac de carterontluchting/olie afscheider wil gaan vervangen.

Dan zal ik de onderdelen, het onderdeel nummer en de prijzen vermelden, de prijzen zijn Excl. BTW.

Drukregelaarventiel ( carterontluchting/olieafscheider ) onderdeel nr. 11 61 7 501 566 € 46,03
Ontluchtingspijp onderdeel nr. 11 61 1 432 559 € 17,23
Verbindingsleiding onderdeel nr. 11 61 1 440 317 € 20,35
Ontluchtingsslang onderdeel nr. 11 15 7 532 649 € 13.95
Retourleiding onderdeel nr. 11 15 7 520 035 € 29,03

Maar voor de eventuele afwijkingen in de onderdelen, kunt u ook de laatste 7 karakters van het chassis nr. aan de BMW magazijn beheerder geven!

Ik heb destijds alle onderdelen uit Duitsland laten komen.
Alles paste perfect, want het waren nieuwe en originele BMW onderdelen.

Ga beter niet modderen met de onderdelen een voor een te vervangen, u zult echt zien, dat de andere onderdelen van kunststof ook af zullen breken door de steeds veranderende temperaturen van deze onderdelen!
Dan hard het kunststof dus uit, en zal met de minste aanraking afbreken!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Kadettilac18

Bericht door Kadettilac18 » 17 mei 2017, 21:30

Okee bedankt dus die carterventilatie deugt sws al niet hoe het nu zit maar dan het volgende de olie komt bij het kleppendeksel weg en ligt op de uitlaat. Ergens achterop en voorop. Aan het deksel zelf was niks te zien en de pakkingen en de rubbers zijn ook al vervangen. Toch blijft die lekken blijkbaar. Dan zou je zeggen hij perst het eruit door druk maar als ik de dop erafhaal voel je helemaal niks ook niet uit de slang die op de deksel zit. Wel zit alleen maar op de rechternokkenas zon spatkap hoort deze links ook te zitten?

AdE39

Bericht door AdE39 » 17 mei 2017, 21:56

Hal beste Kadettilac,

Maar is dan de aansluiting van de kleppendeksel met de cilinderkop dan geheel droog?
Want ook al is er een nieuwe kleppendekselpakking gemonteerd.
Dan kan deze nog lekken, als de pakking niet helemaal op zijn plaats zit.

En het komt n.l. wel eens voor, dat de pakking is vergaan tijdens het neerleggen van het kleppendeksel.
En dan sluit de boel nog niet af.

Dus denk ik dat de kleppendeksel pakking aan de rechterzijde niet goed afsluit, en aan de rechter achterzijde ook niet.
En dan lekt er dus olie op het uitlaat spruitstuk.

Maar soms kan het ook wel eens zijn, dat men de rubberbusjes vergeten te vervangen zijn, of zelfs weggelaten zijn bij de boutjes van de kleppendeksel! Ook al gezien!

Ook kan er mogelijk een crack in de kleppendeksel zitten, door dat men de boutjes te vast heeft gezet.
En dan lekt er dus ook olie op het uitlaatspruitstuk.

Maar als ik u was, dan zou ik eens goed kijken, waar de olie precies lekt op de uitlaat.
Er moeten dan echt olie sporen zichtbaar zijn, waar het lek zit!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Kadettilac18

Bericht door Kadettilac18 » 17 mei 2017, 22:14

Hallo bedankt voor je reactie. Ik heb de pakking vervangen en deze is goed geplaatst. Ook de rubber busjes zijn vervangen ik gok dat er een scheurtje ergens zit

m43

Bericht door m43 » 18 mei 2017, 00:28

hoi goede nacht beste colegas ik wou even in haken in dit gesprek ik heb even het volgende over de carter ventilatie om die ook te controleren moet je bmw stationair draaien en dan de olie dop eraf draaien en dan moet ie toch een bepaalt zuigend geluid maken toch?? nou de mijne doet dat ook wel maar valt gelijk stil als ik de olie dop eraf draai is dit wel goed?? ik verneem het wel van jullie grt m43

AdE39

Bericht door AdE39 » 18 mei 2017, 18:53

Goede avond beste Kadettilac,

Dat zou waarschijnlijk een hele goede optie zijn, een crack in het kleppendeksel.
Dit soort scheurtjes zijn soms best moeilijk te ontdekken!

Vaak word er overheen gekeken, of niet gezien, gewoon omdat het scheurtje zo fijn en zeer goed in elkaar past.

Dat heb ik al eens meegemaakt met een carterpan van mijn A6 2.5 TDI V6.
Deze crack was ook net een afwijking in het gietwerk van de carterpan, maar daar was het steeds nat van de olie.
Ik had eerst de gedachte dat het om de afdicht ring ging van de aftapplug.
Maar elke keer als ik de motor olie aftap, dan gebruikt ik steeds een nieuwe koperen afdicht ring.

Dus heb ik toch eens goed gekeken naar die crack/slechte afwerking van de carterpan.
Het bleek dus een haarfijn scheurtje te zijn.
Dus heb ik de carterpan vervangen, en toen zag ik ook de haarscheur aan de binnenzijde.
Het lekken was dus verleden tijd.

Dus even goed kijken met een goed fel lampje, of u ergens wat zwetende olie kan vinden bij de kleppendeksel.
Bij voorbaat na een rit, als de motor goed warm is.
Dan verraden dit soort scheurtjes zich zelf wel.
Het hoeft dus echt geen openstaande scheur te zijn, want warme olie sijpelt echt door het fijnste scheurtje heen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”