Ruitenwissers E36 stoppen ineens

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
wouter75

Ruitenwissers E36 stoppen ineens

Bericht door wouter75 » 30 nov 2015, 17:15

Hoi,

hopelijk kan iemand mij op weg helpen met het volgende probleem: Mijn ruitenwissers kunnen er zo in eens me op houden, de wissers blijven dan "midden op" de ruit stil staan. Ik moet de auto dan van het contact halen en er weer op zetten om ze als het ware te "resetten". Ook doet de interval soms het een aantal keer (ongeveer 5 keer) achter elkaar, terwijl deze het natuurlijk maar één keer moet doen. Ook gaan de wissers soms te vaak heen en weer als ik de ruitensproeiers gebruik. Ik heb van het weekend de wiswas module al vervangen (voor een nieuwe) maar heeft dus niet geholpen :'( . Heeft iemand een idee wat de oorzaak is van dit mankement?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Bart70 op 30 nov 2015, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topictitel aangepast voor duidelijkheid

wouter75

Re: Ruitenwissers E36 stoppen ineens

Bericht door wouter75 » 01 dec 2015, 18:54

Ze doen het nu weer prima :gek: maar, ik wil toch weten waar het aan licht. nu schijnt er links boven het koppelingspedaal het ruitenwissermotor relais te zitten. Echter hoe krijg ik de interieur kap onder het stuur er af? ik heb de drie schroeven verwijderd en aan de kant van de transmissie is de kap los echter aan de kant van de deur niet? moet ik hier aan trekken om deze los te krijgen?

wouter75

Bericht door wouter75 » 01 dec 2015, 19:41

Nou de kap heb ik zojuist los gekregen echter hier achter zitten geen relais zoals het Bentley service boek doet suggereren, echter word hier de 320I hierin niet beschreven. Ik tast momenteel een beetje in het duister, zit er op mijn auto nu wis-was module en een ruitenwissermotor relais of alleen de wis was module? Mijn bmw 320I is van 19-12-1996. Ik wil graag de oorzaak van het probleem weten zodat ik kan vertrouwen op de ruitenwissers.

Maan

Bericht door Maan » 01 dec 2015, 20:53

Module zit achter je dashboardkastje. Wissel die eens uit. Hoeft niet de wereld te kosten op de sloop. Kan je meteen een relais meenemen just in case.

Mocht dit niet helpen dan is de ruitenwissermotor in ze geheel te vervangen dmv 3x 10mm bouten en uiteraard de wat grotere moeren om de ruitenwisser aansluiting. Om erbij te komen moet wel het een en ander gedemonteerd worden.
One life, live it!

wouter75

Bericht door wouter75 » 30 mar 2016, 19:30

Na verschillende metingen (weerstand) over pin 1 en 7 van de wiswas stekker bleek de weerstand niet constant (wissers midden op ruit dus de schakelaar bediend het relais), deze varieerde van 2 tot oneindige grote weerstand. Hier door kwam er soms niet voldoende vermogen op het relais om deze te bedienen en stopte de wissers willekeurig. Het bleek uiteindelijk geoxideerd connector pinnetje te zijn bij de ruitenwissermotor. Deze schoon gemaakt en het euvel was over. Echter speelt het nu weer op, heeft iemand een idee waar ik deze pinnetjes kan kopen om de stekker 100% in orde te maken?

Gr Wouter

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”