Na wat rond gezocht te hebben op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn vraag nog niet eerder gesteld is. Mocht dat wel zo zijn, dan bij voorbaat mijn excuses daarvoor, en ontvang ik graag de link naar de draad

Ik heb mijn zitten gezet op de aanschaf van een Estorilblauwe metallic 523i met 169.xxx op de klok, bj 1/2007. Staat bij een handelaar in Duitsland. De nieuwe eigenaar wordt dan de derde. Kennelijk heeft dealeronderhoud plaatsgevonden en is de auto in zeer goede conditie. Afgeladen vol met opties (M-pakket, xenon, panoramadak, pdc voor en achter en 18" LMV, sportstoelen en deellederen bekleding). Zaterdag ga ik er langs om te kijken en te rijden.
De vraagprijs in Duitsland is net onder de 10k euro. Op zich niet weinig, maar wel genoeg om een goed onderzoek te doen. Buiten de gebruikelijk vragen van onderhoudsstaat en panoramadak dat kan lekken, heb ik vooral de volgende vragen:
1. Is de prijs (uitgaande van goed onderhoud en zonder schadeverleden) reëel voor een E61 met die km stand en die leeftijd? Wat zou de prijs voor zo'n wagen in Nederland moeten zijn volgens jullie?
2. Heb nog niet gereden in een 523i, waar moet ik zeker op letten? Draagarmen en koppeling zijn me bekend, zijn er nog andere zaken die ik niet moet vergeten?
3. Heeft iemand ervaring met het invoeren van een auto uit Duitsland? BPM moet uiteraard worden afgetikt. Er zijn bedrijven die dat doen, weet ik, maar hoor het graag van eigen ervaringen.
4. Heeft iemand ervaring met het onderhandelen met Duitsers over de prijs van een auto. Als Nederlander durf ik natuurlijk alles te vragen, maar Duitsers zijn over het algemeen wat formeler.
Als ik nog iets vergeten ben en het verdient het om te worden benoemd, voel je vrij om het door te geven!
Dank alvast!
gr Eric