Haico E39 525i (van E28 naar * naar E39)

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Haico

Haico E39 525i (van E28 naar * naar E39)

Bericht door Haico » 14 okt 2015, 15:01

Hoi Allemaal,

Ik ben Haico. 32 jaar oud. Ik werk als product manager bij een Research & Development bedrijf.

Ik was een lange tijd zo'n persoon die een auto zag als een "ding om je van A naar B te brengen". Het moest vooral functioneel zijn. That's it. Mijn liefde voor mooie auto's (en vooral BMW!) begon nog geen 5 jaar geleden... Het was nèt 2 weken uit mijn ex, waarmee ik 4 jaar mee had samengewoond. Onze auto was van haar (VW Golf 3). Ik wilde eigenlijk al een tijdje een mooie oldtimer kopen. Dat hield zij tegen. De relatie werd verbroken, dus ik kocht zo snel dat ik kon een mooi exemplaar. Haha! Ik haalde een BMW E28 520i uit 1982 (ook mijn geboortejaar) uit het oosten van het land. Ik was direct verknocht. :duim:

Er was van alles mis met de BMW toen ik hem kocht: overal kleine parkeerdeukjes, flinke deuk rechtsachter en een rare ratel in de motor bij ongeveer 3000 toeren. Voor de rest nog 101 cosmetische dingen en elektronische mankementen. Tóch kocht ik hem... want ik wilde graag wat te doen hebben om mijn zinnen te verzetten i.v.m. de relatie die net uit was. Ik wist eigenlijk niet waar ik aan begon. Ik ben wel handig, maar ik had nooit aan auto's gewerkt. Dat was best spannend! Het werken aan de auto ging eigenlijk wonderwel. Het was heerlijk om iets te doen te hebben. Top!

Een paar maanden later werd ik aangereden op een rotonde. Een wat oudere man reed mij aan, PRECIES op de deuk rechtsachter. Eerst vond ik het erg vervelend, maar al snel realiseerde ik me dat zijn verzekeringsmaatschappij mijn deuk ging vergoeden! Vervolgens heb ik voor 250 Euro uit mijn eigen portemonnee ongeveer 15 parkeerdeukjes eruit laten trekken. De BMWwas weer helemaal mooi!

Niet lang daarna pakte ik de motor aan. De 2 liter 6-in-1 lijn had nog steeds dat geratel. Een kenner meende dat het een zuiger was die teveel speling had. Op het e28forum werd mij pardoes een jonger onderblok uit 1987 aangeboden. Helemaal voor niets! Ik ben naar de beste man toe gereden met een kratje bier en ik ben terug gegaan met 2 onderblokken in mijn auto. 1 in het motorcompartiment en 1 in de kofferbak. Tsja... en toen? Dit was de eerste keer dat ik ging klussen aan een auto, en dan direct een onderblok vervangen! Gelukkig had ik een vriend die wilde helpen. We zijn er 3 dagen mee bezig geweest. 1 dag eruit, 1 dag provisorische koprevisie en montage van het blok, 1 dag erin. Uiteraard hebben we van alles vervangen en schoongemaakt toen het blok eruit was. Eerst startte hij niet, omdat we de startmotor verkeerd hadden aangesloten. Toen we dat verholpen hadden, liep hij weer als een zonnetje! Ik ben de week erna direct mee op vakantie gegaan. 2500 kilometer gereden door Schotland en Wales. Even het blok inrijden! :gek:

Per januari 2013 kreeg ik mijn huidige werk. Ik werd genoodzaakt om de BMW te gebruiken voor woon/werkverkeer. Voorheen gebruikte ik hem alleen in het weekend. Nu moest de auto elke dag op-en-neer tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Hoofddorp. Dat is nogal wat. En daar komen nog wat privékilometers bovenop! Al met al heb ik in 2013 wel 39.000 kilometer gereden. Zonder een centje pijn. De Fünfer heeft mij niet 1 keer laten staan. Toch.... werd het mij iets te gortig. Én een hoog verbruik (1:10) én de afschaffing van ontheffing van wegenbelasting op oldtimers.

Toen kwam er een donkere periode wat betreft auto's. Ik kocht een flink afgeragde Peugeot 406 Coupé op LPG om dagelijk mee te rijden. De E28 bleef... maar in de praktijk bleef hij ook in het weekend staan na de komst van de 406 Coupé. Dat kwam door de voordelen van deze modernere auto (airco) en de erg goedkopere kilometers.

Gelukkig was de 406 al na 18 maanden volledig op. 360.000 op de teller. Weg dat mormel. :tong: Ik ging op zoek iets met de klasse van de E28 + gemakken van de 406 + LPG ivm de hoeveelheid kilometers. Ik kwam uit op een geïmporteerde E39 525i uit 2002. 150.000 op de teller! Prins VSI LPG installatie met tank op de plek van het reservewiel.

De E39 is voor mij precies goed. Comfortabel, maar nog niet té modern. Gewoon zélf sturen en geen schreeuwende, overcomplexe boordcomputers. Dus, ik mag mij de gelukkige eigenaar noemen van twee 5-series. De E28 gaat over een paar weken al de opslag in. Ik vermoed dat ik deze volgend jaar ga verkopen. :emo:

Dus... Ik heb mij hier aangemeld over een vraag over de motorstoring die ik ervaar. Ik hoop dat dit forum kan helpen. Op mijn beurt zal ik ook mijn best doen met mijn bepertke ervaring. :)
Ik stel mij voor: viewtopic.php?f=698&t=47129

Blackthunder

Re: Haico E39 525i (van E28 naar * naar E39)

Bericht door Blackthunder » 14 okt 2015, 15:19

Welkom Haico!

Leuk voorsteltopic en willen en durven knutselen is altijd handig! Heb je ook wat foto's van je bimmer? Misschien ook tijdens het veranderen van het onderblok?

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 14 okt 2015, 19:31

Welkom Haico !

Yesssss, weer een 5 serie er bij hier :gekdoen: 5 serie rules ;)

Je voorsteltopic, man, :amen: Weer een hele mooie ! Een echte liefhebber getroffen door het virus lees ik :)

Een paar fotootjes zouden heel erg welkom zijn :ja:

Tevens nodig ik je heel graag uit, met het liefst de E28, voor een promotiefilm die we aanstaande zondag gaan maken voor het BMW 5 Serie Event in April, alsmede voor de eerste kleine 5 serie meeting op 25 oktober aanstaande. Hier de links :

Topic over filmpje en topic over meeting

Maak ook gerust een showroom aan voor de wagens, altijd leuk voor jezelf en voor anderen :)

Mocht je vragen hebben over het forum, en/of hulp hierbij nodig hebben, stuur dan even een pm naar een van de moderators, we zullen je dan zo spoedig mogelijk proberen te helpen.

Zoek je meer info over een bepaald onderwerp of probleem, probeer dan ook altijd even de zoekfunctie hier op het forum, deze voorkomt meestal het eventueel onnodig starten van een nieuw topic.

Verder wens ik je natuurlijk vele veilige en probleemloze kilometers toe :duim:

mieske90
BimmerPortal Team

Bericht door mieske90 » 14 okt 2015, 20:36

Welkom Haico,

Complimenten voor je mooie voorstel-topic :duimen:

Waar een breuk van een relatie tot kan leiden :whistle:

vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E28 en/of E39 een keer op één van onze meetings/events.
dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving:

volgende evenement:
25 oktober 5-serie meeting
1 november winterwielen meet & greet
Afbeelding
Volgende evenement:

Haico

Bericht door Haico » 14 okt 2015, 21:09

Bedankt voor het warme welkom! :duim:

Op verzoek ook een foto van uitwisselen onderblok. Hier het moment dat de E28 ontdaan werd van de auto door Bart (= "Smeets" op E28forum.nl):

Afbeelding

De twee onderblokken:

Afbeelding

Klaar voor de kop AKA "de spinnekop".

Afbeelding

Hier een foto van de E28 toen hij op zijn mooist was:

Afbeelding

De "nieuwe" E39:

Afbeelding

Bart70 schreef:Tevens nodig ik je heel graag uit, met het liefst de E28, voor een promotiefilm die we aanstaande zondag gaan maken voor het BMW 5 Serie Event in April, alsmede voor de eerste kleine 5 serie meeting op 25 oktober aanstaande.
Helaas rijdt de E28 op dit moment niet. Ik moet even een nieuwe accu halen. Ik heb besloten om dat pas in het voorjaar te doen, als hij weer uit de opslag mag van de overheid. :roll:

Ik woon wel in je buurt! Nieuwerkerk aan den IJssel! :)
Ik stel mij voor: viewtopic.php?f=698&t=47129

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 14 okt 2015, 21:14

Mooie foto;s :duim:

Je woont idd in de buurt :ja:

Maar de E39 ziet er ook mooi uit en is ook welkom hoor !

Nog meer fotootjes ? :devil:

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”