Hier stel ik mijzelf voor: viewtopic.php?f=698&t=46970&p=597800#p597800
Ik ben een beetje clueless dus ik gooi mijn issues hier op het forum in de hoop wat te kunnen leren van jullie expertise!
Informatie auto
- 525i 24_V M54-B25 143 kW
- Bouwjaar: 2002
- Kilometerstand: 304.000
- Automaat
- Benzine
Het probleem (Eigenlijk zijn er 3 probleempjes, maar ik heb het idee dat ze samenhangen.)
Uitdaging 1 - inhouden bij koude motor:
Wanneer ik wegrijd met een koude motor, dan lijkt de auto de eerste kilometer niet zo heel lekker te lopen. De auto houd in. Zodra de auto een beetje op temperatuur komt, is het probleem weg. Dit is vrij vlot. Ik ben het dorp nog niet of ik ervaar al geen problemen meer. Ik irriteer me er niet heel erg aan maar wil het wel opgelost hebben.
Uitdaging 2 - zeer kleine dipjes bij hard optrekken / kickdown van 0-100, niet altijd:
Als de auto warm is dan rijd deze super. De auto heeft verder motorisch geen rare mankementen en-/of bijgeluiden. Schakelen (automaat) gaat ten alle tijden super. Koud/warm maakt hierbij niet uit. Ik verwacht dan ook geen problemen in de automaat. Toch wil de auto soms eens (heeeel minimaal, maar wel merkbaar) inhouden bij optrekken.
Uitdaging 3 - opnieuw starten bij ingrijpen toerenbegrenzer:
Dit probleem vindt ik wat lastig omschrijven. In de basis wanneer je met een auto de maximale snelheid rijd op de deutsche autobahn, dan kun je gewoon je voet naar beneden houden, en zodra je auto op topsnelheid is kan deze gewoon niet sneller. Ik heb het probleem dat zodra ik dit doe de auto inhoud vanaf het moment dat (ik denk) de tourenbegrenzer ingrijpt. Vanaf dat moment dan loopt de auto terug in snelheid en reageert niet of nauwelijks meer op het gas. Ik moet de auto dan naar de vluchtstrook sturen. De auto loopt daarna stationair voor geen meter (schudden) maar slaat niet af. Wanneer ik de auto uit zet en direct opnieuw start is het probleem weg. Wanneer ik net iets onder de 'max' snelheid ga rijden dan is er niets aan de hand. Ik kan dus alleen het pedaal maar 99% naar beneden houden i.p.v. 100%.
Ik moet de auto nog uitlezen met INPA. Ik heb hier geen tijd voor gehad. Ik had zelf het vermoeden dat het lag aan de bougies. Deze heb ik eergisteren vervangen voor platina bougies van NGK t.v.w. 120 euro totaal. De 'oude' bougies waren wel op, maar vervangen was helaas niet de uitkomst voor dit probleem.
Ongeveer 3 maanden geleden is de katalysator leeggehaald. Probleem 1 en 2 zijn recentelijk ontstaan. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik meld het toch. Probleem 3 bestaat al bijna een jaar. Mijn monteur weet geen oorzaak.
Iemand ideeën of tips die mij in de juiste richting kunnen duwen?
Updates / toevoegingen
1. LMM afgekoppeld. Lijkt nu beter te rijden bij koude motor. Hierover later meer. Te vroeg om conclusies te trekken.
2. Misschien niet relevant maar de auto ruikt af en toe iets naar benzine.
3. LMM lijkt niet de issue bij hard accelereren. De auto hapert nog af en toe.
4. Beide lambda sensors (voor de kat) zijn defect volgens INPA.