Comfort interieur aansluiten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Jack-e60

Comfort interieur aansluiten

Bericht door Jack-e60 » 19 apr 2015, 22:26

Goed, het volgende:

Ik heb in de e60 nu een half electrisch interieur. Hier komt een vervanging in wel te verstaan comfort, vol electrisch met memory.

Nu weet ik de voeding en alles aan te sluiten, maar naar het schijnt moet er een canbus plus en min aangesloten worden. Een gele en een zwarte kabel. ik zoek me rot op google maar kom er even niet zo gauw op :bang:

Iemand hier die me een handje kan helpen?

Bedankt vast,

Groetjes Jack :zwaai:

avdakker

Re: Comfort interieur aansluiten

Bericht door avdakker » 20 apr 2015, 07:32

Ik weet niet hoe die canbus bedrading aangesloten moet worden in de buurt maar de kleurcodering op de kabels zijn wel in de hele wagen hetzelfde.
Canbus kabels zijn geel en zwart. Die zie je ook meermaals terugkomen in mijn DIY.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Jack-e60

Bericht door Jack-e60 » 20 apr 2015, 10:22

Klopt had ik gelezen Anton,

Op google kwam ik op BMW nieuw zeeland, een knakker aldaar had ook dit interieur aangesloten en erbij vermeld welke kleur kabels maar had verrot slechte fotos geschoten :( Ik ga nog even spitten, en anders haal ik gewoon het middenconsole eruit en ga kijken achter mijn headunit of er iets te vinden is wat op de fotos lijkt van de beste man.

Weet wel dat ik een mooie DIY ga schrijven aangezien er in NL weinigen zijn die dit weten :)

Source

Bericht door Source » 20 apr 2015, 11:51

Je kan het ook op de stekker van je idrive controller controleren.
Ik heb vast wel ergens een kabelboom liggen voor een E60 dat kan ik vanavond controleren.
Ik denk het niet dat het veranderd is naar zwart gezien de huidige modellen dezelfde kleuren bevatten maar ik zoek het op.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

avdakker

Bericht door avdakker » 20 apr 2015, 11:56

In mijn DIY van de CCC naar CIC staan al foto's van die stekker Ryan. Daar is duidelijk zichtbaar welke kleurcodering die CAN high en low hebben. :duimen:

Source

Bericht door Source » 20 apr 2015, 19:34

Voor de E60 ed. staan 4 meldingen omtrent het can gebeuren. (voor de ts voegt dat niks toe)
Die kleuren zoals hierboven gepost komen inderdaad overeen. Kwestie van inbouwen, coderen en klaar :)

Jack-e60

Bericht door Jack-e60 » 20 apr 2015, 21:40

Bedankt voor de reacties.

Ryan begrijp ik het goed? Kunnen die aansluiten ook bij de i-drive controller gemaakt worden? Of moeten die echt achter mijn HU bijgetakt worden?

Vandaag ook weer even ondersteboven in de toet gelegen, het lijkt me voor de rest toch een appeltje-eitje verhaal! Ongelofelijk dat Akto hier 700 euro voor wilde rekenen :jack:

Ander vraagje er nog over, stel de stoelen zijn aangesloten, klopt het dat ze dan niet werken? Staan nu namelijk in de achterste stand en de rugleuningen staan als een massagestoel zo ver achterover :bang: Moet nog wel naar Ryan kunnen rijden om te laten coderen :ja:

Ryan, zoals gisteren besproken neem ik gauw contact met je op om ze te laten coderen 8)

Source

Bericht door Source » 20 apr 2015, 22:25

In je auto zitten 6 verzamelpunten voor de can bus. Als je het allemaal officieel wilt doen dan zal je de 4 draden op het juiste verzamelpunt moeten aansluiten. Voor de werking er van maakt het niet uit waar je het aansluit. De iDrive controller is in dit geval het dichtstbijzijnde waar can bus draden aangesloten zitten. (het is dus geen verzamelpunt)
Je kan beide stoelmodules hier gewoon bijzetten. Storingen aan het can bus systeem komen zelden voor.

Als de stoelen werkend uit een auto gedemonteerd zijn dan zouden ze het al moeten doen in jouw auto.
De comfort stoelen hebben hun eigen module waar alles in staat opgeslagen. Er zit wel codeerwerk achter maar om bijv. de rugleuning elektrisch te verstellen daar is geen codeerwerk voor nodig. Mochten ze het niet doen in jouw auto controleer alle plussen en massa's.

Jack-e60

Bericht door Jack-e60 » 20 apr 2015, 23:03

Dan ga ik in eerste instantie bij de i-drive controller proberen aan te sluiten. Mocht dit niet helemaal lekker werken ga ik alsnog achter mijn HU aansluiten. Bedankt voor de info Ryan!

De historie van de stoelen is mij niet bekend, weet aleen dat de auto waar ze uit komen vernietigd is...

Ik hou jullie op de hoogte :)

avdakker

Bericht door avdakker » 21 apr 2015, 13:29

Jij hebt de CCC of Mask variant toch? Die controller zit dan van onderaf vast. Is best een gedoe om daar bij te komen. Je hele middenconsole moet er uit helaas. Meer uitleg over het demonteren van die middenconsole kun je ook ophalen uit de DIY van de CCC naar CIC ombouw. Mocht je die ombouw nog gaan doen dan moet de boel toch los dus dan kun je ook dan nog besluiten om de can bus aan te sluiten. Gewoon om even mee te denken he :duim:

tom_il

Bericht door tom_il » 21 apr 2015, 14:22

Canbus zit ook achteraan de module met de zetel verwarming is knoppen, als je deze optie hebt tenminste.
525d E61 2007 pre-LCI

Jack-e60

Bericht door Jack-e60 » 24 apr 2015, 16:18

Bedankt voor de tip Anton! 8)

CIC wil ik inderdaad wel, weet aleen niet of ik dit gerealiseerd krijg voor Bimmerfest.En met Bimmmerfest moeten die verdraaide stoelen er toch wel eens in zitten :whistle:

@ Tom, neen niet aanwezig gelukkig, hou niet van die zwetende billen onder het rijden :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”