330d start slecht bij koud weer + blauwgrijze rook
- martinus83
330d start slecht bij koud weer + blauwgrijze rook
Hallo,
Bij koude start veroorzaakt de motor een flinke blauwe walm uit de uitlaat. Het is heel kortstondig, paar seconden. Soms gaat dit gepaart met wat gehakkel, net of de motor de eerste slagen op niet alle cilinders loopt.
De motor verbruikt wat olie, ik denk 1,5 liter op 10d km ongeveer (heb hem nu 12d km lang). Km stand is 288d en er is bij Breeman bij 230d km een nieuwe inlaat gemonteerd. Verder is de auto helemaal origineel.
Ik heb gezocht en vind tig mogelijke oorzaken.
Turbo
Klepseals
EGR/inlaat vervuiling.
Olie breather? dit is een soor filter begrijp ik? extra oliefilter ofzo?... http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... fscheider/
Gloeibougies.
Waar kan ik het beste beginnen met zoeken, dan wel uitsluiten?
mvg Martinus
Bij koude start veroorzaakt de motor een flinke blauwe walm uit de uitlaat. Het is heel kortstondig, paar seconden. Soms gaat dit gepaart met wat gehakkel, net of de motor de eerste slagen op niet alle cilinders loopt.
De motor verbruikt wat olie, ik denk 1,5 liter op 10d km ongeveer (heb hem nu 12d km lang). Km stand is 288d en er is bij Breeman bij 230d km een nieuwe inlaat gemonteerd. Verder is de auto helemaal origineel.
Ik heb gezocht en vind tig mogelijke oorzaken.
Turbo
Klepseals
EGR/inlaat vervuiling.
Olie breather? dit is een soor filter begrijp ik? extra oliefilter ofzo?... http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... fscheider/
Gloeibougies.
Waar kan ik het beste beginnen met zoeken, dan wel uitsluiten?
mvg Martinus
Laatst gewijzigd door martinus83 op 21 mar 2015, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 330d blauwe rook bij start
Hey Martinus,
Bij mijn 320D (die paarse weet je nog
) had ik in het begin ook weleens last van blauw/zwarte rook. Naja wel eerder zwart maar dan vooral als ik flink wat gas gaf.
Bij mij is toen de EGR helemaal schoongemaakt, later is deze nog dichtgezet (alleen de vacuum dan omdat m'n monteur aangaf er geen plaatje voor te kunnen maken). Hierna heb ik geen rook meer gehad, hoogstens een klein pluimpje bij vol gas.
De verstuivers zouden wellicht ook niet helemaal goed meer kunnen zijn (aangezien hij op minder cilinders loopt)...op het forum staat hoe je dit kunt testen (moet je wel handig voor zijn).
Ik zou in ieder geval beginnen met het schoonmaken van de EGR, toen dat bij mij gebeurde (KM stand 2ton) was dat wel ERG nodig.
Suc6 en hopelijk vallen de kosten mee
Bij mijn 320D (die paarse weet je nog

Bij mij is toen de EGR helemaal schoongemaakt, later is deze nog dichtgezet (alleen de vacuum dan omdat m'n monteur aangaf er geen plaatje voor te kunnen maken). Hierna heb ik geen rook meer gehad, hoogstens een klein pluimpje bij vol gas.
De verstuivers zouden wellicht ook niet helemaal goed meer kunnen zijn (aangezien hij op minder cilinders loopt)...op het forum staat hoe je dit kunt testen (moet je wel handig voor zijn).
Ik zou in ieder geval beginnen met het schoonmaken van de EGR, toen dat bij mij gebeurde (KM stand 2ton) was dat wel ERG nodig.
Suc6 en hopelijk vallen de kosten mee

- martinus83
Re: 330d start slecht bij koud weer + blauwgrijze rook
Gezien het niet koud meer is, start de auto weer goed maar ik wil hier wel iets aan doen.
Hoe kan ik mogelijk oorzaken uitsluiten? iet met gloeistiften/injectoren, testen op een of andere manier?
Hoe kan ik mogelijk oorzaken uitsluiten? iet met gloeistiften/injectoren, testen op een of andere manier?
Na uitlezen blijken er bij mij 5 van de 6 gloeibougies kapot. Op wintersport bij -10 is mijn auto net een traktor bij het starten. Zelfde blauwe walm komt eruit. Na 10 seconden met een beetje gas bij loopt alles zoals het hoort.
Zal de bougies eens een keer vervangen denk ik
Zal de bougies eens een keer vervangen denk ik

- martinus83
Dan ga ik die gewoon op voorhand bestellen. Maakt merk nog veel uit, NGK prima?
Ik lees dat wanneer alle bougies als defect worden gezien door de scanner, het ook de voorgloeimodule (preheating control unit) kan zijn.
- martinus83
Maar ik heb geen foutmelding ofzo, of bedoel je dat je een status uit kunt lezen?
Waarom zou je dan de bougies vervangen als je geen foutmelding hebt?
- martinus83
Heb je de startpost gelezen? misschien daarom.. 

Laatst gewijzigd door martinus83 op 24 mar 2015, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de bougies hoor je normaliter een foutmelding te krijgen. Dit heb ik ook gehad bij mijn E46 en heb ze toen vervangen...
-
Maar de auto is ook nog niet uitgelezen als ik het hierboven zo lees.
Mij lijkt de meest logische verklaring de gloeistiften, doordat een diesel een zelfontbrander is werkt dit puur op de compressie van de brandstof in de cilinder. Daardoor raakt het brandstof/lucht mengsel sterk verhit en zal uit zichzelf ontbranden. Als de motor koud is, mist de cilinder enige warmte. Daardoor kunnen de eerste slagen geen goede verbranding opleveren,
De gloeistiften zorgen dus voor extra warmte in de cilnders, en als deze niet werken krijg je dus bovenstaande effecten.
Ik kom uit de transportwereld en een paar jaar terug toen we nog een aantal oudere Scania's hadden, stond het hele industrieterrein blauw/wit in de rook als het wat kouder was. Daar zat meestal geen gloeisysteem op en dat betekende gewoon starten met het pedaal op de bodem in de hoop dat hij aan ging slaan op een paar cilinders voordat de accu leeg was. Als de motor dan eenmaal iets liep gingen vanzelf meer cilinders meedoen doordat het blok opwarmde.
Mij lijkt de meest logische verklaring de gloeistiften, doordat een diesel een zelfontbrander is werkt dit puur op de compressie van de brandstof in de cilinder. Daardoor raakt het brandstof/lucht mengsel sterk verhit en zal uit zichzelf ontbranden. Als de motor koud is, mist de cilinder enige warmte. Daardoor kunnen de eerste slagen geen goede verbranding opleveren,
De gloeistiften zorgen dus voor extra warmte in de cilnders, en als deze niet werken krijg je dus bovenstaande effecten.
Ik kom uit de transportwereld en een paar jaar terug toen we nog een aantal oudere Scania's hadden, stond het hele industrieterrein blauw/wit in de rook als het wat kouder was. Daar zat meestal geen gloeisysteem op en dat betekende gewoon starten met het pedaal op de bodem in de hoop dat hij aan ging slaan op een paar cilinders voordat de accu leeg was. Als de motor dan eenmaal iets liep gingen vanzelf meer cilinders meedoen doordat het blok opwarmde.

Gloeibougies zijn ook gewoon slijtdelen. Ze zullen nog wel werken, ofwel elektrisch geleiden, waardoor de ECu geen probleem ziet. Of ze nog voldoende warmte ontwikkelen bij lage temperaturen is maar de vraag. Met deze klachten (en leeftijd van de auto) lijkt me vervangen dan ook raadzaam.
Succes,
Rob
Succes,
Rob
Dan snap ik het nog nietmartinus83 schreef:Heb je de startpost gelezen? misschien daarom..

Je hebt van alles "gevonden" op internet, maar geen foutmelding op je gloeibougies blijkbaar. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik zou dan niet zomaar starten met het vervangen van die dingen. Kan genoeg fout bij gaan ook overigens.
Als ik de auto uitlees krijg ik een foutmelding op alle 4 de gloeibougies. Ik lees dat deze snel afbreken tijdens het vervangen. Heb jij er ervaring mee, breken ze echt heel snel af?rob75 schreef:Gloeibougies zijn ook gewoon slijtdelen. Ze zullen nog wel werken, ofwel elektrisch geleiden, waardoor de ECu geen probleem ziet. Of ze nog voldoende warmte ontwikkelen bij lage temperaturen is maar de vraag. Met deze klachten (en leeftijd van de auto) lijkt me vervangen dan ook raadzaam.
Succes,
Rob
Ik heb geen ervaring met gloeibougies demonteren en monteren. Ik weet wel dat ze inderdaad erg vast kunnen zitten waardoor zze afbreken bij demonteren.
Enige oplossingen die je tegenkomt zijn goed gereedschap gebruiken en eventueel van te voren met een beetje kruipolie inspuiten. Bij het uitdraaien voorzichtig zijn en (eventueel met een momentsleutel) oppassen dat er niet meer dan 40 Nm wordt uitgeoefend. Probleem is namelijk dat er wat koolaanslag op de schroefdraad kan zitten die gaat klemmen. Wat ook nog kan is de gloeibougies er bij warme motoruithalen, aangezien ze dan de tijd hebben gehad om de "zelfreiniging" uit te voeren.
Bij he monteren moet alles goed schoon zijn. Koolaanslag is reden dat ze snel weer kapot gaan.
Succes,
Rob
Enige oplossingen die je tegenkomt zijn goed gereedschap gebruiken en eventueel van te voren met een beetje kruipolie inspuiten. Bij het uitdraaien voorzichtig zijn en (eventueel met een momentsleutel) oppassen dat er niet meer dan 40 Nm wordt uitgeoefend. Probleem is namelijk dat er wat koolaanslag op de schroefdraad kan zitten die gaat klemmen. Wat ook nog kan is de gloeibougies er bij warme motoruithalen, aangezien ze dan de tijd hebben gehad om de "zelfreiniging" uit te voeren.
Bij he monteren moet alles goed schoon zijn. Koolaanslag is reden dat ze snel weer kapot gaan.
Succes,
Rob