High/Low converters
High/Low converters
Hey heren, ik had nog een "basstube" staan thuis en ik wilde deze aansluiten. Dit wil ik doormiddel van een high/low converter doen,maar ik vroeg me paar dingen af.
1. Welke merk kan ik het beste gebruiken? ik heb eerlijk gezegd niet echt informatie kunnen vinden op internet :S
2. wat ik begrepen heb, is dat je de kabels van je (achter)box aan de high/low converter moet aansluiten, maar kan ik dan nog gebruik maken van mn box? ik bedoel, ik neem aan dat je een soort t-split eraan vast moet maken, maar werkt de box dan ook?
3. als je het verbind via de low (dus met tulips) moet je dan nog de remote kabel vastzetten? en hoe doe ik dat?
Bedankt voor de hulp!
1. Welke merk kan ik het beste gebruiken? ik heb eerlijk gezegd niet echt informatie kunnen vinden op internet :S
2. wat ik begrepen heb, is dat je de kabels van je (achter)box aan de high/low converter moet aansluiten, maar kan ik dan nog gebruik maken van mn box? ik bedoel, ik neem aan dat je een soort t-split eraan vast moet maken, maar werkt de box dan ook?
3. als je het verbind via de low (dus met tulips) moet je dan nog de remote kabel vastzetten? en hoe doe ik dat?
Bedankt voor de hulp!

Re: High/Low converters
Ik ben er zojuist mee bezig.
Morgen ga ik weer verder.
Ik ga alles versterker met een 5 kanaals kicker 700.5
Ik behoud de originele speakers. Ik w8 eerst even af wat deze gaan bieden. Bij vorige auto's was dit buitengewoon verassend goed. En uiteraard een subje er in. Kicker L7
Wat ik nu doe: Ik heb twee convertors gekocht en die direct achter de radio ingebouwd.
Ik heb 2x voorspeakers dus 4 draden aan een kastje gekoppeld, dit wordt 1 tulp voor voorspeakers
ik heb 4 draden van de achterspeakers naar een tweede tulp.
Deze trek ik samen naar achteren richting versterker (kofferbak)
bij de kofferbak pak ik het achtersignaal en die splits ik daar met tulpsplitsers op voor een xtra sub-kanaal.
Ik heb dus helemaal geen speakers meer aangesloten zitten op de radio straks.
In jouw situatie zou ik het signaal van de achterspeakers pakken.
Als je de kapjes er af haalt in de hoedenplank dan kan je het speakertje eruit halen. Haal het stekkertje los en strip een stukje draad voorzichtig los met een striptang of mesje. Soldeer nu een extra draadje erbij (t-stuk) en breng die naar je convertor. Dit doe je 4x 1xL- 1xL+ 1xR- 1xR+
Nu heb je omgevormd naar 1 tulp.
Remote kan je pakken van je achterlicht. Ik hou daar persoonlijk niet van, maar het is de makkelijkste weg. Pak een multimeter en prikken maar!!!!
Ik heb de remote achteruit de radio gehaald. Dat is bijna altijd de witte draad bij BMW. Vandaar dat ik ook voor de convertors heb ingebouwd. Deze soldeer je er ook bij. Meestal zitten ze samen met een tulp-kabel dus hij gaat vanzelf mee naar achteren.
Solderen blijft het mooist, gebruik anders klemko knijpstekkers, je weet wel die rode blauwe of gele.
Gebruik geen scotchblokjes of kroonstenen, das vragen om ellende. Je maakt de koperdraden er mee stuk en het levert veel verlies van signaal op.
suc6
Morgen ga ik weer verder.
Ik ga alles versterker met een 5 kanaals kicker 700.5
Ik behoud de originele speakers. Ik w8 eerst even af wat deze gaan bieden. Bij vorige auto's was dit buitengewoon verassend goed. En uiteraard een subje er in. Kicker L7
Wat ik nu doe: Ik heb twee convertors gekocht en die direct achter de radio ingebouwd.
Ik heb 2x voorspeakers dus 4 draden aan een kastje gekoppeld, dit wordt 1 tulp voor voorspeakers
ik heb 4 draden van de achterspeakers naar een tweede tulp.
Deze trek ik samen naar achteren richting versterker (kofferbak)
bij de kofferbak pak ik het achtersignaal en die splits ik daar met tulpsplitsers op voor een xtra sub-kanaal.
Ik heb dus helemaal geen speakers meer aangesloten zitten op de radio straks.
In jouw situatie zou ik het signaal van de achterspeakers pakken.
Als je de kapjes er af haalt in de hoedenplank dan kan je het speakertje eruit halen. Haal het stekkertje los en strip een stukje draad voorzichtig los met een striptang of mesje. Soldeer nu een extra draadje erbij (t-stuk) en breng die naar je convertor. Dit doe je 4x 1xL- 1xL+ 1xR- 1xR+
Nu heb je omgevormd naar 1 tulp.
Remote kan je pakken van je achterlicht. Ik hou daar persoonlijk niet van, maar het is de makkelijkste weg. Pak een multimeter en prikken maar!!!!
Ik heb de remote achteruit de radio gehaald. Dat is bijna altijd de witte draad bij BMW. Vandaar dat ik ook voor de convertors heb ingebouwd. Deze soldeer je er ook bij. Meestal zitten ze samen met een tulp-kabel dus hij gaat vanzelf mee naar achteren.
Solderen blijft het mooist, gebruik anders klemko knijpstekkers, je weet wel die rode blauwe of gele.
Gebruik geen scotchblokjes of kroonstenen, das vragen om ellende. Je maakt de koperdraden er mee stuk en het levert veel verlies van signaal op.
suc6
Re: High/Low converters
update:
Ik heb de alfatec i 10
Je hebt ze ook van caliber of mtx noem maar op.
Ga naar een goed audioshop of kijk even op http://www.showyoursound.nl daar zitten meerdere shops bij aangesloten.
de achterspeakerdraden hebben waarschijnlijk de volgende kleuren.
L+ geel of geelzwart
L- Bruin of Bruinoranje
R+ Blauw of Blauwzwart
R- Bruin of Bruinoranje.
Ik heb de alfatec i 10
Je hebt ze ook van caliber of mtx noem maar op.
Ga naar een goed audioshop of kijk even op http://www.showyoursound.nl daar zitten meerdere shops bij aangesloten.
de achterspeakerdraden hebben waarschijnlijk de volgende kleuren.
L+ geel of geelzwart
L- Bruin of Bruinoranje
R+ Blauw of Blauwzwart
R- Bruin of Bruinoranje.
Re: High/Low converters
bedankt voor de verheldering! dus de twee kabels hebben weer 2 kabels erin, nooit geweten!
alleen dat T-stukje begrijp ik niet 100%. Ik kan dus gewoon de kabel in tweeën knippen en dan aan elkaar solderen met een andere draadje erbij dat naar de converter gaat?
jij ook suc6 met je verbouwing;)
alleen dat T-stukje begrijp ik niet 100%. Ik kan dus gewoon de kabel in tweeën knippen en dan aan elkaar solderen met een andere draadje erbij dat naar de converter gaat?
jij ook suc6 met je verbouwing;)

Re: High/Low converters
Ik maak wel ff een fotootje, volgens mij begrijpen we elkaar niet. even geduld, zal ze vandaag maken.
met dat t-stuk heb je gelijk, maar waarom knippen, stukje plastic weghalen en erbij solderen. Dat gaat veel makkelijker dan wanneer je 3 losse einden moet solderen.
suc6
met dat t-stuk heb je gelijk, maar waarom knippen, stukje plastic weghalen en erbij solderen. Dat gaat veel makkelijker dan wanneer je 3 losse einden moet solderen.

suc6
Re: High/Low converters
je zou eens bij dietz moeten kijken ik dacht dat hun ook een hi/low systeem hadden maar dan met een automatische remote. zo snel hij spanning krijgt word de boel actief.. deze kost iets van 80,-.
//.00.-// > /.-////.-///.-
Re: High/Low converters
je zou eens bij dietz moeten kijken ik dacht dat hun ook een hi/low systeem hadden maar dan met een automatische remote. zo snel hij spanning krijgt word de boel actief.. deze kost iets van 80,-.
Ja die heb ik ook gezien, echter maakt voor mij niet veel uit, ik heb alles achter de radio vandaan gehaald omdat ik alles heb versterkt. De convertors zitten hier dus ook. Kleine moeite om dan de remote hier te koppelen. Mijn tulpkabels hebben een remote erbij zitten.
Voor patron is dit wel een hele goede optie trouwens

Het scheelt weer een geschakelde kabel opzoeken ergens in de achterbak.

@PATRON
Ik ben vandaag dus weer bezig geweest met dit hele gebeuren. Ik heb wel foto's gemaakt, maar hier heb je denk ik niet veel aan. De hoedenplankspeakers zijn heel makkelijk te benaderen. Klik het afdekkapje los met een schroevendraaiertje, dit gaat heel makkelijk. Schroefjes los en je kan ze er zo uit pakken.
Als je nu kijkt zie je dat er een mogelijkheid is om een tweede stekkertje te monteren op de speakers. Als je op de sloop zo'n stekkertje kan bemachtigen hoef je helemaal niet te knippen of bij te knopen.
Je kan dan het hele spul voorbereiden en zo inpluggen!!! Mooier kan volgens mij niet.
Onder het speakertje zit een bakje, deze kan je er zo uit halen. Nu kijk je zo je kofferbak in.
De remote komt (als je de zo'n convertor met remote gebruikt) uit je convertor en kan dan direct je versterker in. Zodra je radio signaal geeft aan je achterspeakers schakelt de convertor de remote aan.
Als je het zo doet heb je denk ik de makkelijkste manier te pakken. Je achterspeakers blijven behouden, je hebt een remote, fader en balance op de radio blijft werken. (sub en achterspeakers gaan wel samen) Je hoeft niet je halve auto open te halen om kabels te trekken.
Kijk hier eens: http://www.rondevries.nl
klik links even op versterkers > signaalprocessoren.
hier staat ook die van dietz op. 89,= en van helix 59,=
Ik heb die van caliber 24,95 2x
suc6
Laatst gewijzigd door Fabian79 op 20 dec 2008, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: High/Low converters
hmm oke is goed Fabian,
ik begrijp je wel denk ik en als ik eraan eenmaal begin vind ik wel er een oplossing voor.
ik hou jullie op de hoogte!
ik begrijp je wel denk ik en als ik eraan eenmaal begin vind ik wel er een oplossing voor.
ik hou jullie op de hoogte!

Re: High/Low converters
Nou, het project vandaag afgerond, met een paar kale knokkels weliswaar?
Toch blijft het vreemd zo'n originele installatie ombouwen naar eigen idee.
Ik snap er dan ook echt helemaal geen snars van :? .
Ik heb stuk voor stuk de convertors aangesloten. 1 voor de voorzijde.
1 voor de achterzijde. Direct achter de radio en de kastjes in het dashboard weggewerkt.
Tulpkabels via de middenconsole en de armsteun naar achteren gebracht, dit voor de minste storing door andere kabels in de auto. Door de dorpels werkt wel, maar daar loopt zoveel ander spul dat storingen sneller voorkomen.
Voorspeakers heb ik opgepakt vlak voordat ze de deur in gaan. Scheelt een hoop werk. Kleuren natuurlijk gecontroleerd met die van achter de radio. Nieuwe draden getrokken naar achteren. Zover klopt het allemaal meins inziens.
Achterspeakers heb ik direct onder de speakers gepakt. Ook de kleuren gecontroleerd, klopt ook allemaal. Nieuwe draadjes laten zakken.
Nu heb ik dus 2 x tulp + remote en 4 x speaker in de kofferbak liggen. Even een + en een - erbij en klaar d8 ik zo.
Versterkertje (kicker 700.5) gemonteerd op de achterbank en aansluiten maar. Tot nu toe alles goed dacht ik zo.
Ik sluit alles aan en nu blijkt dat alles speelt op 1 tulp kabel. Als ik de tweede aansluit vallen de achterspeakers uit.
HEEL APART!!!
Het draait allemaal wel nu op die ene kabel. Balance werkt, fader niet, sub wel.
Ik krijg sterk het vermoeden dat de radio vreemde dingen doet. Ik heb zo'n pijtjes navigatie ding. Hij viel vorige week, voordat ik met me pisvingertjes eraan gezeten had spontaan een paar x uit, navi werkte ineens niet meer. Ik heb het idee dat er binnenin iets overleje is :?
Ach het werkt tot nu toe dat is het belangrijkste, het speelt verbazingwekkend goed op de originele speakers, ga ze wel een x inruilen voor een setje DLS of Focal ofzo
das toch mooier denk ik.
Is er nog een specialist die dit kan verklaren?

Toch blijft het vreemd zo'n originele installatie ombouwen naar eigen idee.
Ik snap er dan ook echt helemaal geen snars van :? .
Ik heb stuk voor stuk de convertors aangesloten. 1 voor de voorzijde.
1 voor de achterzijde. Direct achter de radio en de kastjes in het dashboard weggewerkt.
Tulpkabels via de middenconsole en de armsteun naar achteren gebracht, dit voor de minste storing door andere kabels in de auto. Door de dorpels werkt wel, maar daar loopt zoveel ander spul dat storingen sneller voorkomen.
Voorspeakers heb ik opgepakt vlak voordat ze de deur in gaan. Scheelt een hoop werk. Kleuren natuurlijk gecontroleerd met die van achter de radio. Nieuwe draden getrokken naar achteren. Zover klopt het allemaal meins inziens.
Achterspeakers heb ik direct onder de speakers gepakt. Ook de kleuren gecontroleerd, klopt ook allemaal. Nieuwe draadjes laten zakken.
Nu heb ik dus 2 x tulp + remote en 4 x speaker in de kofferbak liggen. Even een + en een - erbij en klaar d8 ik zo.
Versterkertje (kicker 700.5) gemonteerd op de achterbank en aansluiten maar. Tot nu toe alles goed dacht ik zo.
Ik sluit alles aan en nu blijkt dat alles speelt op 1 tulp kabel. Als ik de tweede aansluit vallen de achterspeakers uit.
HEEL APART!!!
Het draait allemaal wel nu op die ene kabel. Balance werkt, fader niet, sub wel.
Ik krijg sterk het vermoeden dat de radio vreemde dingen doet. Ik heb zo'n pijtjes navigatie ding. Hij viel vorige week, voordat ik met me pisvingertjes eraan gezeten had spontaan een paar x uit, navi werkte ineens niet meer. Ik heb het idee dat er binnenin iets overleje is :?
Ach het werkt tot nu toe dat is het belangrijkste, het speelt verbazingwekkend goed op de originele speakers, ga ze wel een x inruilen voor een setje DLS of Focal ofzo

Is er nog een specialist die dit kan verklaren?
Re: High/Low converters
maak eens een schema wat je gedaan hebt. dan kan ik beter oordelen wat je fout hebt gedaan. ik kan je 1 ding zeggen zorg dat je de juiste draadjes pakt. want sommige kleuren lijken heel erg opelkaar.
//.00.-// > /.-////.-///.-
Re: High/Low converters
De speakerdraden + en - van dezelfde speaker zaten om elkaar heen gedraaid achter de radio.
De kleuren in mijn auto komen niet overeen met de kleuren die in een ander topic verteld werden.
Ik heb bij de speakers gekeken welke kleur er naar welke speaker ging. Zo heb ik dus ook achter de radio in het dashboard de convertors aangesloten. (De draden naar de speaker doorgeknipt en de convertor aangesloten op de radio.) Ik heb ze trouwens al spelende 1 voor 1 doorgeknipt en aangesloten om te kijken of het klopte allemaal.
Eerst + doorknippen, even tegen elkaar houden, radio weer aan, daarna - doorknippen.
Het moet dus echt goed zijn.
De gemaakte tulpkabels vanaf de convertor naar de versterker getrokken als input. De output speakerdraden naar voren getrokken tot aan de doorvoer naar de deur links en rechts. Hier heb ik de speakerdraden vanaf de versterker op dezelfde kleuren aangesloten als achter de radio, rekening houdend met links en rechts uiteraard (De originele speakerdraden liggen er nog wel, maar zijn aan beide zijden doorgeknipt. Deze doen dus niks meer.)
De achterspeakers ook losgeknipt en draden gegeven vanaf de versterker, ook weer met dezelfde kleuren.
Wat ik vreemd vind is dat Blauwbruin en bruin 2x gebruikt worden. Mocht ik dat per ongeluk toch verwisseld hebben, moet dat nog niet voor problemen zorgen. bijv. 2 bruine omdraaien zou alleen voor de balans misschien problemen geven, maar die werkt.
Voor de rest kan ik niks veranderd hebben. Snap dan ook niet dat wanneer ik beide tulpen aansluit de achterspeakers het niet doen, terwijl met 1 tulp deze wel werken (incl. sub die nog niet met tulp aangesloten zit.)
Nu ik er zo over schrijf denk ik dat mijn versterker iets vreemds doet. :?
Die ga ik van de week eerst maar eens laten testen
in mijn geval zitten de kleuren zo
LV+ blauwgeel
LV- Blauwbruin
RV+ Blauwrood
RV- Blauwbruin
LA+ Geel
LA- Bruin
RA+ Blauw
RA- Bruin
Mocht ik weer wat weten hoort u van mij.
De kleuren in mijn auto komen niet overeen met de kleuren die in een ander topic verteld werden.
Ik heb bij de speakers gekeken welke kleur er naar welke speaker ging. Zo heb ik dus ook achter de radio in het dashboard de convertors aangesloten. (De draden naar de speaker doorgeknipt en de convertor aangesloten op de radio.) Ik heb ze trouwens al spelende 1 voor 1 doorgeknipt en aangesloten om te kijken of het klopte allemaal.
Eerst + doorknippen, even tegen elkaar houden, radio weer aan, daarna - doorknippen.
Het moet dus echt goed zijn.
De gemaakte tulpkabels vanaf de convertor naar de versterker getrokken als input. De output speakerdraden naar voren getrokken tot aan de doorvoer naar de deur links en rechts. Hier heb ik de speakerdraden vanaf de versterker op dezelfde kleuren aangesloten als achter de radio, rekening houdend met links en rechts uiteraard (De originele speakerdraden liggen er nog wel, maar zijn aan beide zijden doorgeknipt. Deze doen dus niks meer.)
De achterspeakers ook losgeknipt en draden gegeven vanaf de versterker, ook weer met dezelfde kleuren.
Wat ik vreemd vind is dat Blauwbruin en bruin 2x gebruikt worden. Mocht ik dat per ongeluk toch verwisseld hebben, moet dat nog niet voor problemen zorgen. bijv. 2 bruine omdraaien zou alleen voor de balans misschien problemen geven, maar die werkt.
Voor de rest kan ik niks veranderd hebben. Snap dan ook niet dat wanneer ik beide tulpen aansluit de achterspeakers het niet doen, terwijl met 1 tulp deze wel werken (incl. sub die nog niet met tulp aangesloten zit.)
Nu ik er zo over schrijf denk ik dat mijn versterker iets vreemds doet. :?
Die ga ik van de week eerst maar eens laten testen

in mijn geval zitten de kleuren zo
LV+ blauwgeel
LV- Blauwbruin
RV+ Blauwrood
RV- Blauwbruin
LA+ Geel
LA- Bruin
RA+ Blauw
RA- Bruin
Mocht ik weer wat weten hoort u van mij.
Re: High/Low converters
Ik heb het hele verhaal gelezen, en voor mij komt er iets heel belangrijks uit. Jullie spitsten de achterspeakerdraden. Dat betekent dat je paralel op de achterspeakers een versterker aan gaat sluiten. Hiermee verlaag je de impendantie met de helft. Dit wordt door de versterker in je radio niet op prijs gesteld. Als je hier niet mee uitkijkt dan blaas je de uitgang op!!!!!!
Dit is dus niet de manier om het aan te sluiten. Wanneer een een convertor wilt gebruiken moet je de achterspeakers afsluiten. Deze kunnen niet samen op 1 uitgang! Een standaard radio is vaak stabiel tot 4 ohm, en als je het splits en dus paralel aansluit zal het op 2 ohm aankomen. Daarmee ga je de voeding dubbel zo zwaar belasten.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je het in serie aansluit, waardoor je de impendantie (weerstand) verdubbeld. Dit is niet schadelijk voor de radio, maar zal het effectieve vermogen op je speakers en dus ook op de converter halveren. Ook dat is dus niet ideaal.
Als dit verhaal niet duidelijk is geef ik graag nog meer toelichting, maar mijn boodschap is iig duidelijk. Sluit het niet zo aan. Het kost je je interne versterker in je radio.
Dit is dus niet de manier om het aan te sluiten. Wanneer een een convertor wilt gebruiken moet je de achterspeakers afsluiten. Deze kunnen niet samen op 1 uitgang! Een standaard radio is vaak stabiel tot 4 ohm, en als je het splits en dus paralel aansluit zal het op 2 ohm aankomen. Daarmee ga je de voeding dubbel zo zwaar belasten.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je het in serie aansluit, waardoor je de impendantie (weerstand) verdubbeld. Dit is niet schadelijk voor de radio, maar zal het effectieve vermogen op je speakers en dus ook op de converter halveren. Ook dat is dus niet ideaal.
Als dit verhaal niet duidelijk is geef ik graag nog meer toelichting, maar mijn boodschap is iig duidelijk. Sluit het niet zo aan. Het kost je je interne versterker in je radio.
Re: High/Low converters
Een high/low converter heeft vrijwel altijd een (veel) hogere impedantie dan 4 ohm.
Degene die ik gebruik had zo'n 30 ohm, dit geeft dan een totale weerstand van 3,57 Ohm.
Dit zal niet echt problemen opleveren voor de eindtrap van de radio hoor, zeker omdat de meeste speakers ook al een weerstand hebben die iets meer als 4 ohm is..
T is inderdaad wel zo dat je de eindtrap van je radio kan beschadigen als je er veel minder als 4 ohm aan hangt. De gebrugde ic-versterkers die hierin zitten worden dan te warm en gaan op den duur defect..
Dus je kan voor alle zekerheid wel even de weerstand van de hi/lo converter doormeten.
Degene die ik gebruik had zo'n 30 ohm, dit geeft dan een totale weerstand van 3,57 Ohm.
Dit zal niet echt problemen opleveren voor de eindtrap van de radio hoor, zeker omdat de meeste speakers ook al een weerstand hebben die iets meer als 4 ohm is..
T is inderdaad wel zo dat je de eindtrap van je radio kan beschadigen als je er veel minder als 4 ohm aan hangt. De gebrugde ic-versterkers die hierin zitten worden dan te warm en gaan op den duur defect..
Dus je kan voor alle zekerheid wel even de weerstand van de hi/lo converter doormeten.
BMW 318CI 2003 M-Technik II 

Re: High/Low converters
Je maakt hiermee wel een goed punt, bij mij zit het echter anders.Ik heb het hele verhaal gelezen, en voor mij komt er iets heel belangrijks uit. Jullie spitsten de achterspeakerdraden. Dat betekent dat je paralel op de achterspeakers een versterker aan gaat sluiten. Hiermee verlaag je de impendantie met de helft. Dit wordt door de versterker in je radio niet op prijs gesteld. Als je hier niet mee uitkijkt dan blaas je de uitgang op!!!!!!
Ik heb zelf alles op de versterker aangesloten, omdat ik 5 kanaals heb.
Bij mijn zijn alle speakers losgeknipt en opnieuw aangesloten alleen vanaf de versterker.
Aangezien je geen tulpen hebt, zitten de convertors op de speakeruitgangen van de radio aangesloten. Vanaf hier dus 2 tulpen. 1x front en 1x rear, waarvan ik door gebrek aan een derde tulp de rear opgesplitst heb om ook de sub aan te kunnen sturen.
Dit maakt voor mij niet veel uit omdat ik een basscontrol heb en de versterker over filters beschikt, waardoor ik de uitgestuurde frequenties naar de speaker kan filteren. Zo zou je dus front en rear nog kunnen verstellen op je radio en de sub met het losse knopje dat direct op de versterker zit.
Zo heb ik het aangesloten, maar er is toch echt ergens iets fout gegaan. lees hierboven.
Bij mij dus geen parallel of serieschakelingen.
Re: High/Low converters
ik las ''gemaakte tulpstekkers'' heb je deze zelf in elkaar gesoldeerd? of gewoon zo gekocht (met gegoten stekkers)
Laatst gewijzigd door Chris op 22 dec 2008, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
//.00.-// > /.-////.-///.-