M3 3.2 topmounts

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Griffendahl
Bouwer van BimmerPortal

M3 3.2 topmounts

Bericht door Griffendahl » 23 jul 2013, 10:00

Ik zie soms E36's met topmounts van de M3 3.2, deze lijken excentrisch te zijn. Zorgt dit voor meer negatief camber of juist niet, heeft dit ook nog meer positieve/negatieve* gevolgen voor je wegligging?

* doorhalen wat niet van toepassing is
Word of the wise: Don't leapfrog over unicorns

bimmer-jeroen

Re: M3 3.2 topmounts

Bericht door bimmer-jeroen » 23 jul 2013, 11:14

ligt eraan welke kant ze execentrisch zijn je veerpoot verder voorover is strakker stuurreponse maar slechter voor hard rijden op rechte stukken (lees onstabiel) ver achterover het tegenover gestelde.
na binnen (richting moter) of richting spatbord kan idd voor meer negatief/positief camber zorgen.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

bilkert35

Bericht door bilkert35 » 23 jul 2013, 11:30

Meer dit idee / \ (negatieve camber)dus beter voor op wegen met veel bochten of circuit gebruik alleen je banden slijten natuurlijk niet gelijkmatig af.

Griffendahl
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door Griffendahl » 23 jul 2013, 11:49

Ik heb het denk ik niet zo duidelijk neer gezet. Ik ken de gevolgen van negatief en positief camber. Wat ik echter wil weten of er verder nog gevolgen zijn voor oa. de wegligging bij montage van deze topmounts :)

Dus is de camberwijziging (positief of negatief al naar gelang hoe je ze plaatst) het enige gevolg van het plaatsen of doen deze topmounts meer dan dat... Zoals bijvoorbeeld ook het wijzigen van je caster.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 23 jul 2013, 12:17

Bij een e46 past je caster wel aan.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

JanWillem

Bericht door JanWillem » 27 jul 2013, 18:06

Een probleem van de 3.0 M3 was dat die niet een vertrouwd gevoel gaf op hoge snelheden volgens BMW.

Een 3.2 M3 heeft een compleet anders onderstel, fussee, draagarmen, toplagers, draagarm rubbers, stuurhuis, alles is anders.
Juist om te zorgen dat die stabieler rijd op hoge snelheden.

Als je die toplagers monteerd krijg je veel meer caster en iets meer camber, persoonlijk denk ik niet dat die auto er fijner van gaat sturen.

Als je huidige gaar zijn zou ik gewoon een setje BMW origineel halen op ebay ( lemforder is BMW origineel ) kost je €60 en heb je het weer fris.

Griffendahl
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door Griffendahl » 28 jul 2013, 09:25

Voor degene die het ook interessant vinden heb ik deze link gevonden. Eigenlijk precies het omgekeerde verhaal van wat JanWillem vertelt, maar dan uitgebreid gedocumenteerd en onderbouwd.

Mijn eigen toplagers zijn in principe nieuw, maar heb het idee dat er qua besturing meer uit mijn E36 te halen is dan nu het geval is.

JanWillem

Bericht door JanWillem » 28 jul 2013, 10:52

Er zijn wel nederlandse boeken te donwloaden over wielgeometrie waar alles uitgelegd, zal is kijken of ik die link terug kan vinden.
Die kerel wat dat stukje heeft geschereven heeft het alleen over camber, terwijl met die M3 3,2 juist je veerpoot hel erg achter over gaat staan.
Zoals die shims tussen de fussee stukken zorgt ook voor meer camber maar je veerpoot blijft onder dezelfde hoek staan, niet echt een fraaie oplossing en zal ook minder goed werken dan wanneer de veerpoot stand negatiever word.

Een maatje van mij rijd op het circuit met zijn 328i die heeft die M3 3,2 toplagers geprobeerd, maar na 1 circuit dag is die weer terug gegaan naar origineel.
Met een originele ophanging word je auto juist minder hoekerig.

Wat is je huidige onderstel setup?

Griffendahl
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door Griffendahl » 28 jul 2013, 11:22

JanWillem schreef:Er zijn wel nederlandse boeken te donwloaden over wielgeometrie waar alles uitgelegd, zal is kijken of ik die link terug kan vinden.
Ik heb hier ook wel een klein beetje achtergrond in, ik weet ongeveer hoe het werkt, maar ook niet alles. Ik heb alleen zo'n M3 topmount nooit in handen gehad dus weet niet welk effect die geeft... Heb ook al begrepen dat die op verschillende manieren te monteren is en die in elke positie zijn eigen effecten geeft uiteraard. Mogelijk is echter het monteren van een set goede camberplates een veel betere oplossing. Die shims vind ik sowieso niet een heel fraaie oplossing...

Stukje gaat idd met name of het reduceren van toe-in en het vergroten van het negatief camber. Caster wordt hierbij genoemd als iets waar je niet te gauw te veel van hebt, ook verderop in het topic. Het versterkt je negatieve camber bij ingestuurde wielen.
JanWillem schreef:Wat is je huidige onderstel setup?
Op dit moment nog helemaal stock met een Eibach Pro Street S schroefset, M3 draagarmrubbers en verder gewoon een stock uitlijning. 't Moet overigens ook echt geen trackcar worden, 't is ten slotte een cabrio.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”