Bericht
door deepbass909 » 08 jan 2013, 17:06
Heb je de schakelaar al doorgemeten? Dat is mijn eerste ingeving. Je knipper relais kan je vrijwel uitsluiten, die werkt gewoon (anders had je problemen gehad met je richtingaanwijzer).
De alarmlichtschakelaar heeft 4 actieve aansluitingen (van de uit m'n hoofd 5 pennen), namelijk nummers 2 t/m 5, waarbij bij inschakelen pennen 2 en 3 contact moeten maken (pen 3 hangt aan de massa, pen 2 gaat naar het knipperrelais).
Pen 4 en 5 zijn voor het lampje, waarbij 4 in verbinding staat met de dashboard verlichting, en 5 ook met het knipperrelais. Als de alarmlichten uitgeschakeld zijn, zou je een weerstand moeten meten tussen pen 3 en 4 (als het lampje nog goed is), ingeschakeld zou je een (lagere) weerstand moeten meten tussen pen 3 en 5. Maar deze hebben verder geen invloed op de werking van de alarmlichten, het is puur voor het lampje in de knop.
Eventueel kan er nog een crash-module aanwezig zijn (ik ben die overigens nog niet tegen gekomen in de Nederlandse E36's, maar zoveel heb ik er ook weer niet van binnen gezien). Die zit tussen schakelaar en knipperrelais, dus als die aanwezig is, kan dat ook nog de boosdoener zijn. Als je die wel hebt, zit hij helemaal links boven de pedalen (als je de afdekplaat boven de pedalen weghaalt, zal je links een relaishouder zien zitten).
Maar meet eerst eens tussen pen 2 en 3 van je schakelaar of die wel helemaal goed schakelt.
Lijkt die het goed te doen, verbind dan pen 2 en 3 van de stekker door met een draadje. Je alarmlichten zouden dan moeten gaan knipperen.
Gaat dat niet goed, meet dan tussen pen 3 en de carrosserie of de massaverbinding goed is.
Is die goed, dan kan je tussen pen 2 van de stekker en pen 9 van de relaishouder van het knipperrelais meten of daar geen hoge weerstand tussen zit. (je moet zelf even nakijken welk relais precies je knipperrelais is, meestal is het de hoge zwarte, rechts op de 2de rij vanaf de voorruit gezien)
De alarmlichtenschakelaar heeft wel een eigen aansluiting op dit relais, dus helemaal uitsluiten kan je hem niet.
Ik hoop dat je hiermee eruit komt.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio