Dubbele verlichting? Wat is wijsheid

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beens1

Dubbele verlichting? Wat is wijsheid

Bericht door Beens1 » 07 nov 2011, 22:01

Bij mijn sedan zijn andere koplampen ingestoken door de vorige eigenaar vanwege ingebrande lenzen. Nu is dat ansich niet zo'n probleem, maar direct de dag dat ik de wagen weer in m'n bezit had merkte ik iets vreemds op wat ik niet zelf kan verklaren.

Het lijkt wel of ik een dubbel lichtbundel heb. Zou dat komen door de lens die voor de bol van het dimlicht zit? Dat had ik bij m'n touring namelijk niet. Daar had ik alleen de bol, zonder nog een lens ervoor.
Daarnaast staan volgens mij de lampen echt niet goed afgesteld, hoewel ik nog geen één persoon gehad heb die mij daarop attendeerde door te seinen, dus zeker weten doe ik het ook weer niet.
Maar mijns inziens moet het niet zo zijn dat de 'onderste' lichtbundel bij een rijtjes woning tot de verdiepingsvloer verlicht wanneer ik in de straat voorbij rijdt en de 'bovenste' lichtbundel tot de dakrand (doorsnee gezinswoning).

Een paar foto's ter verduidelijking(?)
Ik kan iig wel een misschien alvast een afspraak maken om m'n lampen af te laten stellen?
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Let wel op, bij de laatste twee foto's staan m'n voorwielen op een laag punt (goot) van de weg en sta ik niet zo gek ver van een fabriekshal af.
Wie o wie kan mij helpen met dit wat vreemde 'probleem'?

Nogmaals, het lijkt dus dan iig de lampen te hoog staan afgesteld, alleen er heeft nog niemand geseind. :roll:
Maar nog belangrijker, hoe kan ik nu opeens twee lichtbundels hebben? :s

Ben84

Re: Dubbele verlichting? Wat is wijsheid

Bericht door Ben84 » 07 nov 2011, 22:15

Dat is van je linker en rechterlamp. Normaal staan de horizontale lijnen op zelfde hoogte. Zitten de lampen goed in de houder?? Zou dat eerst even nakijken.
Verkocht: BMW E36 318i sedan.
Rijdt op dit moment een Seat Cordoba Cupra 1.8 20VT

Beens1

Bericht door Beens1 » 07 nov 2011, 22:24

:! Dat is een goeie, zal er morgen naar gaan kijken!

Sygnus

Bericht door Sygnus » 08 nov 2011, 00:16

Je rechterkoplamp lijkt veel te hoog afgesteld. Het zou al veel schelen als je zelf een poging waagt om deze op gelijke hoogte te brengen met de andere kant. Voor een precieze afstelling is een stelapparaat wel handig, daar zou je inderdaad een afspraak voor moeten maken.

Tegenwoordig doe ik de moeite niet eens meer om te seinen bij verkeerd afgestelde lampen, dat begrijpt men toch niet als groot licht gewoon uit staat.

Beens1

Bericht door Beens1 » 08 nov 2011, 12:00

Jup, dat had ik nu begrepen. De groffe afstelling doe ik ook altijd zelf, alleen had bij deze wagen daar nog niet naar gekeken.
Eigenlijk ook ergens wel logisch dat het van de r.koplamp komt. Zelfs op de foto's lijkt die al wat hoger te staan:
Afbeelding

SDMSIM

Bericht door SDMSIM » 08 nov 2011, 17:17

Nieuwe auto beens? Hoe is het afgelopen met de touring...

Beens1

Bericht door Beens1 » 08 nov 2011, 21:53

@SDMSIM:
Dit is m'n vorige wagen weer. Heb een ruildeal kunnen maken met de -toen nieuwe- voormalige eigenaar. Deze heeft m'n touring nu.

Heb vanavond even zitten knutselen aan de koplampen. Kwam erachter dat de stelmotor van de rechterlamp het niet meer doet. Opzich niet zo'n ramp, maar hij zat er ook niet goed in. Hoewel ik nog niet tevreden ben met hoe de linkerkoplamp zit -misschien morgen nog maar even wijzigen-, heb ik het lichtbeeld iig weer grofweg goedgezet met een veel gebruikte methode om koplampen af te stellen.

Resultaat:
Afbeelding
Jup, dat is een accu... Zal zo even m'n grieven vermelding in m'n showroom... :gek:

Ben84

Bericht door Ben84 » 08 nov 2011, 21:54

Goed om te zien dat het licht weer goed is :) Dit is een mooi lichtbeeld!
Verkocht: BMW E36 318i sedan.
Rijdt op dit moment een Seat Cordoba Cupra 1.8 20VT

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”