koelwater probleem?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Denniz0229

koelwater probleem?

Bericht door Denniz0229 » 05 okt 2011, 14:03

Beste mensen,

een maand of 3 geleden zag ik op mijn boordcomputer ineens de melding verschijnen dat mijn koelwaterstand moest bekijken.
uiteraard meteen gekeken, en het reservoir was bijna leeg, meteen bijgevuld en voor de rest niet bij na gedacht.
nu kreeg ik gister weer deze melding, en uiteraard meteen gekeken en weer bijgevuld.

omdat ik nu voor de 2e x dit probleem hebt ben ik even op onderzoek uit gegaan.
ik heb alle slangen e.d. gecontroleerd, maar er is nergens ook maar een druppel te bekennen.
het enigste wat ik me nu kan bedenken is dat het de cilinder in sijpelt, maar het rare is dat ik nooit last heb van een slecht lopende/startende motor. ook geen rare rook uit me uitlaat.

nu is de vraag of ik iets over het hoofd heb gezien?
en is er een manier om te controleren of er KVS de cilinders in loopt zonder dat me kop er af moet?

alvast bedankt :amen:
Afbeelding

AdE39

Re: koelwater probleem?

Bericht door AdE39 » 05 okt 2011, 16:05

Hallo beste Denniz,

Heb je misschien water in de olie, kan je controleren door de peilstok uit de buis te nemen, houd de peilstok naar beneden met de punt, zoals hij uit de peilbuis komt.
Neem een aansteker en houd je hand op afstand van de peilstok, warm nu met de aansteker de punt op van de peilstok, gaat de vleoistof knetteren en spetteren, dan zit er dus KVS in de olie.
Gebeurt er helemaal niets, dan zou het eventueel mogelijk kunnen zijn, dat de olie bij voldoende verwarmin kan gaan branden, maar als er na het gaan koken van de olie op de peilstok niet gaat knetteren, daan heb je geen lekkage van KVS in je motor!

Misschien kan er op een beetje ontoegankelijke plaats een lek zitten, bij het schutbord of misschien de kachelradiateur wel.
bekijk de radiateur ook eens aandachtig, ik had ook een lekkage, zag het direct toen ik de auto van zijn plaats reed, ik ben toen gaan zoeken, en er bleek een sok van de bovenste radiateurslang te zijn afgescheurd, dus heb wel even staan zoeken, voordat ik het gevonden had.
Ik heb dus wat zitten rommelen met de slangen, en zag toen ineens de scheur zitten bij de aanhechting van de sok van de bovenste radiateur slang.

Het beste kan je gewoon zoeken met een bedrijfswarme motor, niet met een draaiende motor, dat is te gevaarlijk.
Pas wel op dat je de handen of vingers niet brand.

Let ook eens op de voorruit en eventueel de zijruiten, komt er een blauwe waas op aan de binnezijde, dat geeft dan al aan dat de kachelradiateur stuk kan zijn.
Dat is een erg goed kenmerk voor dit euvel, en eventueel een natte plek op de vloerbekleding, let daar ook erg goed op.

Verder kan het een slang zijn die een gaatje heeft ter grote van een speldenprik, en dat is ook rot zoeken als de motor warm is, het verdampt direct en je ziet het niet.

Knijp eens in de radiateurslang als de motor stil staat en nog bedrijfswarm is, neem wel een ovenwant of een dikke dubbel gevouwen doek, zodat je wel je janden beschermt, door te knijpen in de bovenste radiateurslang bouw je weer wat meer druk op, en dan kan misschien de lekkage zich openbaren.
Dis even goed onderzoeken dus, en begin gewoon met het eenvoudigste, de aansteker proef met de oliepeilstok.
dan kan je dat of uitsluiten of ontdekken.

verder kan het zijn, dat er Yellow sludge onder aan de olievuldop zit.
Dat kan er op wijzen dat je erg veel kleine afstanden rijd, of dat er KVS in de olie aanwezig is, de test met de aansteker en de olie vuldop, geven dit beiden weer, dat er misschien KVS in de olie aanwezig kan zijn.

Maar ga er haast zeker van uit, dat wanneer je de motor nooit heet gereden hebt, dat het niet direct een koppakking hoeft te zijn.

Controleer alle aansluitingen en slangen, en de radiateur.

Succes beste Denniz.

met vriendelijke groet,

Ad

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 05 okt 2011, 21:05

ad echt hulde voor jouw reacties :gekdoen:

ik ga even kijken naar die manier met me aansteker, de slangen heb ik al in geknepen etc.
en ook aan me kachel ligt het niet, dit heb ik allemaal al gecheckt.

ik laat het even weten ;)
Afbeelding

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 06 okt 2011, 06:23

Ey denniz

ja das raar ja met de wagen nou ben benieuwt.
maar als die koelvloeistof gebruikt kan je ook nog even kijken bij de olie dop of daar een soort karamel aan zit in plaats van olie dan zit er ook koelvloeistof bij de olie

sucses

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 06 okt 2011, 17:24

Idd, gewoon drukproef doen. (expansie vat onder druk zetten, en dit zet weer druk op op je hele koelsysteem, dan ben je er zo achter waar hij lekt,
(is het evt koppakking, dan zou je ook kunnen kijken naar olie in je koelvloeistof.

succes,
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 08 okt 2011, 13:06

Check even in de auto zelf bij je kachel of het (aan de bestuurderskant) ook nat is ,want kan zijn dat de aansluiting van de kachel aan de binnenkant lekt ;)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”