Info velgen + tips aankoop E46
Info velgen + tips aankoop E46
Ga heel waarschijnlijk deze E46 kopen,maar heb een vraagje over de velgen.
Zijn volgens verkoper,originele BMW velgen,breedteset ,die in plaats van de originele M-velgen gekocht zijn.
Welk type velgen is dit dan?
De wagen is fabrieksaf volledig in M-uitvoering bouwj.04/2001, 124000km onderhoudsboekje van officiele dealer erbij,inclusief Alcantera bekleding,xenon koplampen met zilvere inleg ,welke je volgens hem niet veel gaat vinden.(vraag me af wat hij ermee bedoelt)
Moet zaterdag voor de wagen gaan kijken,dus tips zijn welkom en heb weinig ervaring/kennis met E46 modellen.
Heb jammergenoeg niet meer en geen betere fotos dan onderstaande:
http://www.bimmerportal.nl/gallery/imag ... age_id=814" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/gallery/imag ... age_id=815" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/gallery/imag ... age_id=816" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn volgens verkoper,originele BMW velgen,breedteset ,die in plaats van de originele M-velgen gekocht zijn.
Welk type velgen is dit dan?
De wagen is fabrieksaf volledig in M-uitvoering bouwj.04/2001, 124000km onderhoudsboekje van officiele dealer erbij,inclusief Alcantera bekleding,xenon koplampen met zilvere inleg ,welke je volgens hem niet veel gaat vinden.(vraag me af wat hij ermee bedoelt)
Moet zaterdag voor de wagen gaan kijken,dus tips zijn welkom en heb weinig ervaring/kennis met E46 modellen.
Heb jammergenoeg niet meer en geen betere fotos dan onderstaande:
http://www.bimmerportal.nl/gallery/imag ... age_id=814" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/gallery/imag ... age_id=815" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/gallery/imag ... age_id=816" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Welke idioot plakt er nou booskijkers op zo'n mooie e46? En dan ook nog goedkope Autostyle troep...
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Hier een fijne lijst (overgenomen van een collega forummer 
Face-lift = FL
Pre-facelift = PFL.
Eerst alles wat zowel de Diesel en de Benzinemodellen PFL betreft.
Punten van aandacht en "kwaaltjes".
Speling op de kogels van de voorste draagarmen en ophangingsrubbers.
Speling op torsiestangverbindingen voor.
Rubbers achterste draagarmen komen los en slijten uit.
Achterste spiraalveren breken.
Achterasdragers die uitscheuren.Vooral 330D modellen en eerste bouwjaren.
Roest aan de achterste stalen remleidingen zowel links en rechtsachter voor het achterwiel.
Ruitmekanieken van de voorste ramen kraken en gaan stuk.
Kraken van rubbers van de voorste zijruiten in combinatie met krakende ruitmekanieken.
ZKE module die stuk gaat.Deuren gaan dan niet meer open met de CV en met de sleutel op afstandsbediening.
Chaufageweerstand 'pinegel' doet raar waardoor de ventilator onregelmatig draait en soms uw batterij volledig leegtrekt.
Olieniveausensor die een storing geeft op de Kombi.Geel lampje brand ondanks dat het olieniveau juist is.Sensor gewoon vervangen.
Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Uitlaatflexibels die scheuren.
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Deuren die niet meer open gaan door defekte deursloten
Bedrading kofferklep breekt inwendig waardoor CV soms niet meer werkt.
Touring:
Ruit kofferklep gaat niet meer/of gaat spontaan open.Achteruit is slecht.Kan afgesloten worden maar dan gaat de achterruit niet meer alleen open.
Dit zijn in grote happen de aandachtspunten voor als je en E46 wil kopen.

Face-lift = FL
Pre-facelift = PFL.
Eerst alles wat zowel de Diesel en de Benzinemodellen PFL betreft.
Punten van aandacht en "kwaaltjes".
Speling op de kogels van de voorste draagarmen en ophangingsrubbers.
Speling op torsiestangverbindingen voor.
Rubbers achterste draagarmen komen los en slijten uit.
Achterste spiraalveren breken.
Achterasdragers die uitscheuren.Vooral 330D modellen en eerste bouwjaren.
Roest aan de achterste stalen remleidingen zowel links en rechtsachter voor het achterwiel.
Ruitmekanieken van de voorste ramen kraken en gaan stuk.
Kraken van rubbers van de voorste zijruiten in combinatie met krakende ruitmekanieken.
ZKE module die stuk gaat.Deuren gaan dan niet meer open met de CV en met de sleutel op afstandsbediening.
Chaufageweerstand 'pinegel' doet raar waardoor de ventilator onregelmatig draait en soms uw batterij volledig leegtrekt.
Olieniveausensor die een storing geeft op de Kombi.Geel lampje brand ondanks dat het olieniveau juist is.Sensor gewoon vervangen.
Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Uitlaatflexibels die scheuren.
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Deuren die niet meer open gaan door defekte deursloten
Bedrading kofferklep breekt inwendig waardoor CV soms niet meer werkt.
Touring:
Ruit kofferklep gaat niet meer/of gaat spontaan open.Achteruit is slecht.Kan afgesloten worden maar dan gaat de achterruit niet meer alleen open.
Dit zijn in grote happen de aandachtspunten voor als je en E46 wil kopen.
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Die booskijkers zijn echt om droevig van te worden, hoop dat je er hetzelfde over denkt
.

Re: Info velgen + tips aankoop E46
Bedankt voor de lijst.Is precies al bijna zo erg als met de E6x series.Maar ja,een hobby kost blijkbaar altijd geld(moet natuurlijk wel binnen de perken blijven)
Hopelijk zijn de booskijkers makkelijk te verwijderen,alhoewel ze misschien int echt nog meevallen.Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Vind persoonlijk de velgen ook niet echt geweldig,maar zoals iemand al zei,je ziet ze zo moeilijk op de fotos.
Morgen vallen ze misschien wel heel goed mee.
Hopelijk zijn de booskijkers makkelijk te verwijderen,alhoewel ze misschien int echt nog meevallen.Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Vind persoonlijk de velgen ook niet echt geweldig,maar zoals iemand al zei,je ziet ze zo moeilijk op de fotos.
Morgen vallen ze misschien wel heel goed mee.
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Hij ziet er vrij netjes uit Ronny. Booskijkertjes moet je even wegdenken maar verder is het op het eerste gezicht een nette wagen.Let wel even op bovenstaande punten en doe evt. even een aankoopkeuring vooraf, dan weet je zeker dat je goed zit. De KM stand is wel erg weinig voor een diesel met die leeftijd maar als hij klopt is het natuurlijk netjes. De zilvere koplamp inleg zie je aan de binnenkant van de koplampen zitten. Persoonlijk vind ik een zwarte inleg mooier. Bedoelt de verkoper de velgen die er nu op liggen of heeft hij deze vervangen door anderen? Dit is namelijk een 18" breedset, de styling 72.
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Een volledige technische keuring voor verkoop wordt zowieso gedaan,en in Belgie wordt er ook een carpass bijgeleverd,waarop elke km-stand staat,telkens de wagen voor onderhoud of een herstelling(bij een officiele dealer) in de garage geweest is,en bij elke jaarlijkse verplichte keuring van het voertuig.
De velgen op de foto(styling 72 18" breedset) zijn origineel geplaatst bij aankoop van de wagen,en liggen er nu dus nog op.Hopelijk zijn ze nog in zeer goede staat,want dat is op de fotos natuurlijk niet waar te nemen.Eigenaar van de wagen komt vandaag terug uit vakantie,en ik ga morgen meteen kijken hoe hij er int echt nog uitziet.
Volgens hem is hij zo goed als nieuw,maar dat heb ik de afgelopen weken al meer gehoord en gezien
De velgen op de foto(styling 72 18" breedset) zijn origineel geplaatst bij aankoop van de wagen,en liggen er nu dus nog op.Hopelijk zijn ze nog in zeer goede staat,want dat is op de fotos natuurlijk niet waar te nemen.Eigenaar van de wagen komt vandaag terug uit vakantie,en ik ga morgen meteen kijken hoe hij er int echt nog uitziet.
Volgens hem is hij zo goed als nieuw,maar dat heb ik de afgelopen weken al meer gehoord en gezien

Re: Info velgen + tips aankoop E46
Gister naar de wagen gaan zien,en hij zag er zeer goed uit voor eentje van 2001.Volledig onderhoudsboekje bij + alle facturen van herstellingen en onderhoudsbeurten(ja tot 2001)Heb hem dus maar meteen voorschot gegeven,en kan hem normaal gezien morgen gaan afhalen.
Bepaalde dingen hierboven beschreven waren al vervangen,maar al bij al zo goed als geen problemen met de wagen gehad(heeft ook nog maar 121.000km natuurlijk)
Heeft iemand nog tips om de booskijkers te verwijderen?Volgens mij zaten deze gewoon op de lamp gekit.
Zou dit makkelijk te verwijderen zijn,zo ja met wat?
Of ze toch maar laten zitten?
Bepaalde dingen hierboven beschreven waren al vervangen,maar al bij al zo goed als geen problemen met de wagen gehad(heeft ook nog maar 121.000km natuurlijk)
Heeft iemand nog tips om de booskijkers te verwijderen?Volgens mij zaten deze gewoon op de lamp gekit.
Zou dit makkelijk te verwijderen zijn,zo ja met wat?
Of ze toch maar laten zitten?
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Mooi dat je een net exemplaar hebt kunnen vinden.
Booskijkers zou ik er wel afhalen ja, doet imo af aan de auto. Als ze echt vast gekit zijn zou je het met een föhn / verfstripper kunnen proberen. Maar wees wel erg voorzichtig met je lak eromheen. Hitte zou moeten helpen om het makkelijker los te krijgen. 


Re: Info velgen + tips aankoop E46
Kit resten zul je denk ik altijd blijven zien.. En met een föhn beschadig je met wat pech je autolak.. Wellicht is de beste optie om gewoon nieuwe koplampen erin te zetten, dan ben je er zeker van dat de rest van de auto niet beschadigd.
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Voordat je ze gaat vervangen zou ik het gewoon eerst proberen, wie niet waagt wie niet wint. Gewoon voorzichtig zijn met de motorkap en beetje bij beetje proberen los te krijgen, lukt het niet kun je nog altijd overgaan tot vervanging. Is het anders geen idee de lampen eruit te halen en ze dan proberen los te krijgen? Ben je tenminste verzekerd dat als er wat fout gaat je alleen je koplampen de pineut zijn...
Re: Info velgen + tips aankoop E46
Motorkap zal hoogstwaarschijnlijk open staan
Maar je kunt de koplampen er ook gewoon uithalen, werkt vaak een stuk makkelijker omdat je overal goed bij kunt. En de kans op schade aan andere delen wordt uitgesloten

Maar je kunt de koplampen er ook gewoon uithalen, werkt vaak een stuk makkelijker omdat je overal goed bij kunt. En de kans op schade aan andere delen wordt uitgesloten
