Standkachel???

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
omethome

Standkachel???

Bericht door omethome » 30 apr 2008, 09:12

Ik ben bij de garage geweest om remschijven/blokken te laten vervangen en toen stond hij op de brug.

Zegt de monteur, oohw wat fijn een standkachel, wijzend naar het pijpje wat onder de bumper vandaan komt ( passagierzijde ).

Ik rijd er nu al 40k mee maar heb het nooit opgemerkt.. ook geen idee hoe dat ding aan kan?
kan iemand mij helpen?

largeproject
Contacteer:

Re: Standkachel???

Bericht door largeproject » 30 apr 2008, 11:58

Standkachel kan op verschillende manieren aangezet worden,via de telefoon,met een afstands bediening of via een klok die in de auto zit die je dan op vaste tijden kunt anzetten.

Alleen moet je wel ff weten of het een standkachel is of een bij verwarming.
De werking is het zelfde ,alleen bij een bij verwarming word het door de auto zelf aan en uit gezet,bij een standkachel moet je dat dus zelf doen.

Maar als je een uitlaat pijpje onder het spatbord voor uit ziet kommen dan is het meeestal een standkachel.
Een bij verwarming die af fabriek gemonteerd word zit gemonteerd aan de linkerkant bij het schutbord in die grote bak gemonteerd en daar komt de uitlaatpijpje onder de uit uit.

Heb zelf een standkachel met afstands bediening,ideaal :amen: :amen:

Duidelijk zo??

Farl

Bericht door Farl » 30 apr 2008, 12:02

omethome schreef:Ik ben bij de garage geweest om remschijven/blokken te laten vervangen en toen stond hij op de brug.

Zegt de monteur, oohw wat fijn een standkachel, wijzend naar het pijpje wat onder de bumper vandaan komt ( passagierzijde ).

Ik rijd er nu al 40k mee maar heb het nooit opgemerkt.. ook geen idee hoe dat ding aan kan?
kan iemand mij helpen?
Heb jij misschien een foto van dat pijpje? Nu ben ik ook wel benieuwd of ik opties heb die ik niet ken. :P

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 30 apr 2008, 16:42

farl schreef:
omethome schreef:Ik ben bij de garage geweest om remschijven/blokken te laten vervangen en toen stond hij op de brug.

kan iemand mij helpen?
Heb jij misschien een foto van dat pijpje? Nu ben ik ook wel benieuwd of ik opties heb die ik niet ken. :P
Word bijna altijd in een diesel ingebouwd.
Pijpje is zilver kleurig en zo'n 235mm diameter,zal later vandaag piccie's posten der van.

s2k

Bericht door s2k » 30 apr 2008, 17:01

Wordt idd bijna altijd in een BMW diesel gezet vanaf fabriek. En dit is in feite wel een standkachel want is gewoon te koop bij webasto onder hetzelfde nummer. Echter heeft BMW deze erin gebouwd en e.e.a. veranderd in de elektronica ofzo zodat deze gaat dienen als bij verwarmer en dat doet ie alleen als de buitentemperatuur onder de 5 graden is. anders werkt ie niet.

Ombouwen schijnt te kunnen maar is nogal kostbaar heb ik gehoord.

Maar als iemand meer weet hoor ik het graag zou wel lkkr zijn als je hem aan kon zetten voordat je weg reed.

Groeten

S2K

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 30 apr 2008, 20:10

Nu word ik ook nieuwsgierig.......
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 30 apr 2008, 21:42

Ik heb hem hier ingebouwd,was ff zoeken naar de goede abe,want de meeste abe's gingen over plaatsing aan de rechterkant.

[thumbnail]http://i263.photobucket.com/albums/ii14 ... 0043cc.jpg[/thumbnail]

Omdat bij mij een extra luchtkanaal zit voor de btandstof koeling zit ie aan de rechterkant.

[thumbnail]http://i263.photobucket.com/albums/ii14 ... 0054cc.jpg[/thumbnail]

Zonder die koeling (gele cirkel)word ie links geplaats ,dan heb je ook de kortste slangen nodig.
Laatst gewijzigd door largeproject op 30 apr 2008, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 30 apr 2008, 21:45

330dM schreef:Volgens mij bouwde BMW ze standaard in in de "grote diesels", X5 3.0d en 730 en 740d (530d?).
Maar niet in de E46 dacht ik. Op Duitse fora heb ik wel eens gezlezen dat ze om te bouwen cq vrij te schakelen zijn. :)

Volgens Webasto niet,schijnt anderen elektronica in te zitten,ik heb zelf nog een nieuwe bijverwarming der liggen,voor onderdelen.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 30 apr 2008, 22:01

330dM schreef:Maar kon je die zomaar inbouwen dan? En hoe werkt het eigenlijk, jij staat om 7 uur op in de winter en de auto is om kwart voor 7 warm toch, dat was het idee niet?
In principe is ie in elke auto in te bouwen,ook in benzine modelen,alleen moet je dan wel uiteraard een kachel kopen voor een benzine versie. ;) (prijs is het zelfde)

Kwatier is wel erg kort ;) ,maar een 30 tot 45 minuten dan is ie lekker warm,tijd is een beetje afhanglijk van welke kachel je kiest.

Standard zit er een klok bij waar je dus 3 maal per dag de kachel kunt programeren om hem bv. om 07.00 aan te zetten,om 12.30 en als je om 17.00 naar huis gaat.

Ik zelf heb een afstandsbediening derbij,kijk smorgens uit mijn ram en als het gevroren heeft dan zet ik hem aan,als ik dan een half uur later weg rij dan is is ondooit en van binnen ook lekker warm. :amen:

Heb het destijds ook bij mijn tdi ingebouwd want die waren op en neer naar Amesterdan nog niet warm. :(

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 30 apr 2008, 22:32

330dM schreef:Hele onbescheiden vraag, aan wat voor investering denken we dan ongeveer en is het makkelijk zelf te doen? :)
Tdi's stonder erom bekend idd, ik heb er zelf ook 2 gehad, kwam volgens de verhalen doordat ze zo efficient waren dat er geen vermogen meer overbleef om de auto te verwarmen... :?

Ik heb het setje gebruikt gekocht via ebay.de,koste mijn 370€.
Dan kommen der nog wel wat slangen bij en wat koppelstukjes en de brandstofslang,want wat bij een gebruikte set zit kun je meestal nix mee aanvangen,maar goed dat zijn de kosten niet..
Let wel op dat alles derbij zit,vaak onbreekt er iets.
Kachel/kabelboom/brandstofpomp/uitlaat/luchtfilter/klokje.
Voordat je de kachel inbouwd kun je hem bij Webasto dealers laten testen op goede werking,de mijne heb ik bij RST (Tiel) laten controleren.

bv: http://cgi.ebay.de/Webasto-Standheizung ... dZViewItem

Farl

Bericht door Farl » 30 apr 2008, 22:35

330dM schreef:Hele onbescheiden vraag, aan wat voor investering denken we dan ongeveer en is het makkelijk zelf te doen? :)
Tdi's stonder erom bekend idd, ik heb er zelf ook 2 gehad, kwam volgens de verhalen doordat ze zo efficient waren dat er geen vermogen meer overbleef om de auto te verwarmen... :?
Kijk! Er zijn toch nog opties die je nog niet op jouw auto hebt! :P

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 01 mei 2008, 13:12

farl schreef:Kijk! Er zijn toch nog opties die je nog niet op jouw auto hebt! :P
De A van dMATFO is ook voor Allmost Farl !! en nu weer :on:

Lijkt me best wel lekker, instappen in een warme auto in de winter.....
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 01 mei 2008, 14:17

Opt1mus schreef:
farl schreef:Kijk! Er zijn toch nog opties die je nog niet op jouw auto hebt! :P
De A van dMATFO is ook voor Allmost Farl !! en nu weer :on:

Lijkt me best wel lekker, instappen in een warme auto in de winter.....

Dat lijkt niet alleen zo,maar dat is het ook. :gekdoen:

omethome

Bericht door omethome » 05 mei 2008, 07:16

zou je nog alleen een klokje kunnen monteren? ik heb namelijk de apparatuur al alleen niks om hem in te stellen.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 05 mei 2008, 17:24

omethome schreef:zou je nog alleen een klokje kunnen monteren? ik heb namelijk de apparatuur al alleen niks om hem in te stellen.

Waarschijnlijk heb jij een bijverwarming en geen standkachel.
Denk niet dat je daar een klok bij kunt zitten,deze word ingeschalelt waneer de motor tempratuur te laag is en de warmte vraag groot ,word volledig door de klima geregelt.
Standkachel zal het wel niet zijn,want anders had je wel een klok gehad,of hij zou ergens in een dashboard lastje moeten zitten,maar waar is die kachel gemonteerd,rechts tegen het schutbord aan in die aparte ruimte???(vanaf bestuurders plaats).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”