Import 330i van farl

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Farl

Import 330i van farl

Bericht door Farl » 21 apr 2008, 11:03

Morgen ga ik mijn auto ophalen in Duitsland! Spannend!! :)

Ik heb me al de hele ochtend zitten verdiepen in al de importformaliteiten en denk ik dat ik wel goed voorbereid ben! Vooral het topic op autoweek heeft me enorm geholpen! Ik heb nu zelf allerlei onderdelen in een tekstbestand gezet die voor mij van toepassing zijn.

Misschien is het handig om ook een wiki toe te voegen aan deze website? Vooral het importeren van aan BMW naar Nederland zou daarvoor een mooi onderwerp zijn.

Siemi

Re: BMW Invoeren (Tips, vraag en antwoord)

Bericht door Siemi » 21 apr 2008, 11:52

Daarvoor hebben we natuurlijk de site http://www.bpmberekenen.com :W

Ook heb ik me laten vertellen dat er binnenkort wat meer importinfo op e46forum.nl komt, in samenwerking met bpmberekenen. :X
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Farl

Bericht door Farl » 21 apr 2008, 18:36

@Siemi Ja, die heb ik al verschillende malen bekeken! Heel erg fijn!

Maar wat is eigenlijk het TUV/AU keuringsbewijs?

Siemi

Bericht door Siemi » 22 apr 2008, 07:01

De AU is de Abgas Untersuchung, oftewel de uitlaatgassen. Verder is het in principe gewoon de APK keuring, alleen is deze wel 2 jaar geldig.

Farl

Bericht door Farl » 22 apr 2008, 19:52

Ik heb mijn auto vandaag opgehaald uit Duitsland! :gekdoen: :gekdoen:

Wat een wagen! Echt SUPER GEIL :jack: , zoals de verkoper bleef roepen! Ik zal een topic aanmaken in de Showroom voor alle foto's.

Het importeren verliep eigenlijk erg goed. Toen ik aankwam heb ik nog even samen met de verkoper de auto doorgenomen. Ik had nog enkel vragen, zoals checken of er een reservewiel bijzit, etc... Daarna heb ik alle papieren ontvangen (Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein, CVO, Tüv bewijs en AU papieren) en de verkoopovereenkomst gelezen en getekend. (De auto bleek nog echt van een oude dame te zijn geweest, uit 1948. Eerst geloofde ik hem niet, welke dame koopt nu een 330i? :? )

Na het betalen ben ik samen met de verkoper naar het strassenverkehrsamt/exportbureau gegaan. Hij kende daar enkel mensen, dus we kregen gelijk korting (voor handelaars) en hij vertelde me waar we moesten zijn voor de formaliteiten en verzekering. Bij een dame aangeschoven aan een bureau moesten we betalen voor de verzekering en administratiekosten terwijl onze verkoper alsvast een nummertje ging trekken bij de kentekenafdeling. Nadat we de groene kaart (verzekering) en nog wat papieren hadden ontvangen moesten we in een grote ruimte samen met veel andere mensen (met nummerborden) wachten tot we aan de beurt waren. Weer wat papieren overhandigen, daarna bij een soort parkeerautomaat betalen. Onze verkoper ging daarna de tijdelijke kentekenplaten halen toen hij terug kwam moesten nog even een terug gaan naar de balie voor de laatste formaliteit. Zo... de tijdelijke kentekenplaten (Kurzzeitkennzeichen, geel en 5 dagen geldig) zijn geregeld en verzekering ook! :)

Toen konden we 150 km fahren!! :gekdoen: :driving: :gekdoen:

Thuisgekomen heb ik gelijk de RDW gebeld voor een afspraak, de eerst volgende mogelijkheid is pas over 3 weken... -_- Dus nu ga ik morgenvroeg proberen de eerste te zijn tijdens de inloopochtend! ;) De man aan de lijn heeft gelijk het formulier voor het tijdelijke kenteken (ééndagskenteken) gefaxt, dus ik kon gelijk een kenteken in elkaar zetten. De rest van mijn avontuur volgt morgen!

Farl

Bericht door Farl » 22 apr 2008, 19:59

Ooh ja, dat was ik vergeten te plaatsen in mijn verslag. Ik heb via Autotelex.nl het formulier ingevuld, zo weet ik tenminste hoeveel geld ik moet meenemen! ;)

Ik ga verder niets meer doen qua gatenkaas-techniek. Geen tijd meer voor en ook niet zoveel zin in.

Farl

Re: Import 330i van farl

Bericht door Farl » 22 apr 2008, 20:43

Mini schreef:Volgens mij past deze smiley nu wel bij jou Afbeelding

Ben heel erg benieuwd naar je showroom-topic!
Precies zoals ik mij nu voel!! :)

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 22 apr 2008, 23:17

Is het de moeite om er voor de keuring het stoffen setje uit je 320i in te zetten, of levert dat niet zo'n verschil in de BPM?
www. M3 register .nl

Mac

Bericht door Mac » 22 apr 2008, 23:27

Mooi verhaal en ik denk voor veel mensen die er over twijfelen om een auto te importeren de doorslag om het wel te doen!
Gaaf om te lezen dat je er zo blij mee bent. Veel plezier en natuurlijk veel veilige km's gewenst!

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 23 apr 2008, 00:51

Trouwens, als je nog 3 weken moet wachten, misschien best kans dat je dan de nieuwe kenteken combinatie krijgt :)

Volgens mij zijn ze al best ver in de Z kentekens :!
www. M3 register .nl

Farl

Bericht door Farl » 23 apr 2008, 05:30

BertusE46 schreef:Is het de moeite om er voor de keuring het stoffen setje uit je 320i in te zetten, of levert dat niet zo'n verschil in de BPM?
Het is nu 6:30 op woensdag 23 april en ik vertrek zo naar de RDW inloopochtend, dus helaas geen tijd om trucs uit te halen. Ik wil gewoon zo snel mogelijk fahren! 8)

Toch bedankt voor je aanbod, binnenkort spreken we een keer af!

Siemi

Bericht door Siemi » 23 apr 2008, 06:32

Even voor anderen, het exportkenteken is WIT met een ROOD vlak waar de datum op staat. Het kenteken met het GELE vlak is een Duits kurzzeitkennzeichen en die is in Nederland NIET geldig (zelfs niet voor mij als Duits ingezetene!). Het kenteken met het rode vlakje is wel wat duurder, maar dat is het kenteken wat je nodig hebt.

@farl;
Vandaag tijdelijke kenteken erop en hopen dat je vroeg genoeg was om aan de beurt te komen. Dan krijg je met een paar dagen je nieuwe NL kenteken opgestuurd.

Couper

Bericht door Couper » 23 apr 2008, 08:06

Suc6 vandaag!

Farl

Bericht door Farl » 23 apr 2008, 10:56

Zo! Het was vroeg vanochtend. :z

Ik was om 7:10 uur bij de RDW en er waren al twee wachtende voor me. Rond 7:30 uur ging de deur open en stormde we (inmiddels 5 man) naar binnen om als eerste een nummertje te trekken! Na wat blauwe plekken en een bloedneus heb ik numero 3 te pakken gekregen. Haha, geintje! :P

Nadat ik een kaartje had getrokken duurde het even voordat alle ambtenaren waren opgestart, iedereen moet tenslotte eerst koffie hebben enzo. Ik heb denk ik een half uur moeten wachten (*1) voordat ik aan de beurt was. Na wat papierwerk kon ik gaan wachten op de APK keuring (*2). Toen ik werd geroepen kon ik de auto naar binnen rijden en werd hij gekeurd, tijdens dit wachten(*3) nog even wat gekletst met andere wachtenden. Daarna kon ik weer naar binnen en moest ik wachten (*4) tot ze me zouden roepen. Ik moest toen betalen voor de keuring en er werd nog wat papierwerk gedaan.

Hierna moest ik naar de douane voor de BPM afrekening (zit een balie erlangs), hiervoor moest ik eerst weer een kaartje trekken en wachten(*5) totdat ik aan de beurt was. Ik had gelukkig al via Autotelex.nl een BPM aangifte formulier ingevuld en dat is heel prettig, stel je voor dat ik dat daar nog allemaal had moeten doen! -_- Toen gingen ze mijn aangifte nachecken en kon ik nog even wachten (*6). Toen alles in orde bleek (er is zelfs nog 60 euro van mijn aangifte afgegaan in verband met nieuwe kortingsberekening) kon ik betalen.
LET OP! Je kan niet met cash betalen! Ik had gisteren geen tijd meer gehad om mijn paslimiet te verhogen om te kunnen betalen met pin, dus had ik snel een bult geld opgenomen. Daar heb je dus niets aan! Je kan kiezen uit pinnen of een acceptgiro, pinnen kon ik niet en een acceptgiro kon wel, maar dan zou het 6 weken duren voordat de kentekens in orde waren!! 8P
Nu was er een nog een methode om naar het postkantoor te gaan met de acceptgiro en dan daar met de cash de acceptgiro direct te betalen (extra kosten € 7,50), dit werkt dan even snel als pinnen. Daarna moest ik weer terug naar de douane om het strookje van de acceptgiro daar te laten kopieren en alles was in orde.

Onderweg was er een controle bij een stoplicht van de politie op het door rood rijden, ik had ze al op de heenweg gezien maar ik moest er langs. Uiteraard werd ik ook aangehouden omdat ik met een papieren tijdelijk kenteken rond rijd. Uiteindelijk niets aan de hand, want ik had alle papieren bij me. De agenten vonden de auto super en invoeren leek ze ook wel iets! :)

Toen rustig naar huis gereden en nu 3 a 5 werkdagen wachten op de kentekenpapieren. Ik was om 9:30 uur klaar met alles.

* er komt wat wachten bij kijken, dus ben geduldig. ;)

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 23 apr 2008, 11:12

Er is nog een derde methode om te betalen:
Je kan het geld overschrijven op een speciaal "spoed" rekening nummer van de douane. Deze kunnen dan direct zien of het is gestort en heb je idd na 3-5 dagen het kenteken in huis.
Dit is wat ik afgelopen december heb gedaan, had het spoed rekening nummer van de douane beamte gekregen...
En ook het export kenteken is net zoals het kurzzeitkenteken in nederland officeel niet geldig!!
Wel worden deze beide kentekens in nederland in principe gedoogd zolang het om particulieren gaat die hier niet iedere week mee aankomen..
Enig verschil kan de dekking van de verzekering op deze platen zijn.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”