Kachelbedieningsunit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Bmwthijs

Kachelbedieningsunit

Bericht door Bmwthijs » 28 jan 2011, 19:02

Sinds gister kan ik mijn verwarmingskachel alleen nog maar laten werken op standje 4. Bij de standen 1 tm 3 slaat de kachel niet meer aan. Ik heb het vermoeden dat de draaiknop waarmee geschakeld kan worden tussen de verschillende standjes defect is.

Om te beginnen wou ik dus eerst eens deze bedieningsunit uitbouwen. Maar ik ben helaas niet verder gekomen dan het verwijderen van het frontje de boardcomputer en handschoenen vakje. Het probleem is dat ik krijg de unit er verder niet uit krijg.

Ik kan hem wel een stukje naar achter schuiven maar verder niet kantelen vanwege de stuge kabel aan deze unit. Iemand misschien een idee waar langs deze unit verwijderd zou moeten worden of hoe?

Misschien doe ik iets verkeerd dus ik denk ik vraag eerst even om wat tips voor dat ik echt iets afbreek :P.

Groeten Thijs

Beens1

Re: Kachelbedieningsunit

Bericht door Beens1 » 28 jan 2011, 20:40

Om even het andere te vergeten, ik vermoed dat het je kachelweerstand is, die ervoor zorgt dat je kachel alleen nog maar in stand vier doet. Niet aan het frontje of iets dergelijks, 'gewoon' je kachelweerstand... Tenminste, dat komt mij het meest logisch over, daar het een bekend onderdeel is naar mijn mening bij de e36 wat naar verloop van tijd de geest geeft!

bm.w.im

Bericht door bm.w.im » 28 jan 2011, 23:10

zou inderdaad eerst de weerstand na kijken. Op het forum staan er in ieder geval verschillende die het zelfde probleem hebben incl. mijzelf ;(

Groeten Wim

Bmwthijs

Bericht door Bmwthijs » 29 jan 2011, 08:35

Ja goede tip inderdaad, had ik nog niet aan gedacht. Deze weerstand waar kan ik die ergens vinden in de auto? En wat voor weerstand betreft het? Is deze makkelijk te vervangen? Dan weet ik in welke richting ik ongeveer kan gaan zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Bmwthijs

Bericht door Bmwthijs » 29 jan 2011, 09:46

Ik denk dat ik hem gevonden heb het was een 4 polige stekker aan de zijkant van de kachelunit rechtsboven het gaspedaal. Een bruin blokje dat je er zo uit kunt klikken. Nu moet ik alleen nog een andere zien te vinden. Iemand goede suggesties?

In ieder geval bedankt voor de tips.

Groeten Thijs

bm.w.im

Bericht door bm.w.im » 29 jan 2011, 09:56

ff googlen op weerstand vervangen dan kom je er verschillende tegen (meestal engels) :)

Bmwthijs

Bericht door Bmwthijs » 29 jan 2011, 09:59

Nu ik naar een nieuw onderdeel aan het zoeken ben krijg ik toch mijn twijfels of ik heb het goede onderdeel gevonden heb.

Hieronder een link van een nieuw onderdeel wat ik gevonden en verwijderd heb.

http://www.winparts.nl/622/elektrisch/s ... /weerstand

Hieronder een link van een nieuw onderdeel wat ze ook weerstand kachelmotor noemen.

Zijn het twee verschillende onderdelen of is het een onderdeel met dezelfde functie maar van verschillende modellen auto's?
Mocht iemand hier antwoord op hebben dan hoor ik het graag.

Groeten Thijs

bm.w.im

Bericht door bm.w.im » 29 jan 2011, 10:11

Bmwthijs schreef:Nu ik naar een nieuw onderdeel aan het zoeken ben krijg ik toch mijn twijfels of ik heb het goede onderdeel gevonden heb.

Hieronder een link van een nieuw onderdeel wat ik gevonden en verwijderd heb.

Hieronder een link van een nieuw onderdeel wat ze ook weerstand kachelmotor noemen.

Zijn het twee verschillende onderdelen of is het een onderdeel met dezelfde functie maar van verschillende modellen auto's?
Mocht iemand hier antwoord op hebben dan hoor ik het graag.

Groeten Thijs
Ik weet niet of die van jouw airco heeft? Misschien dat dat het verschil is tussen de weerstanden.
Maar als je zeker weet dat de kachel het nu niet meer doet zal het wel de goede (weerstand) zijn

Bmwthijs

Bericht door Bmwthijs » 29 jan 2011, 10:28

Ja dat zou inderdaad het verschil kunnen zijn. In ieder geval doet de kachel het niet meer en heb ik de weerstand nog doorgemeten. De nieuwe is in ieder geval besteld. Of het allemaal werkt laat ik nog even weten. :)

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Groeten Thijs

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”