E39 , warme motor start ie heel slecht !!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
dennis2010

E39 , warme motor start ie heel slecht !!

Bericht door dennis2010 » 22 jul 2010, 11:28

Hallo allemaal,

Ik heb een bmw 525tds 1999, 310000 km gelopen, 2e eigenaar, ik heb deze auto al sinds 2001, altijd goed onderhouden,
ik vind deze auto fijn rijden, maar helaas heeft ie laatste tijd wat problemen , als ik hem met koude motor start, geen enkel
probleem, start gelijk, maar als ik effe heb gereden lange stukken of korte stukken maakt niet uit,zodra de motor warm is , start ie heel moeielijk, pas na een minuutje of 2 ,start ie pas. En als ie start heb ik flinke grijs witte pluimwolken achter me uit uitlaat.

Waar kan dit aan liggen beste mensen? wie kan me hierbij helpen ?

kan dit misschien aan de gloeispiralen liggen?

Hierbij moet ik wel vertellen, dat mijn auto in 2008 een complete motorrevisie heeft gehad.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: E39 , warme motor start ie heel slecht !!

Bericht door bjornc » 22 jul 2010, 20:22

Aangezien je auto in 2008 gereviseerd is, zou het probleem niet direct daarmee te maken hebben.
Simpelweg omdat je nu ca 2 jaar probleemvrij rijd.

Hoe staat het met het onderhoud? Luchtfilter, motorolie etc...

Gloeipluggen zouden aan vervanging toe kunnen zijn, volgens mij kunnen ze deze doormeten alvorens te vervangen.

succes ermee!

Mario TT

Bericht door Mario TT » 22 jul 2010, 20:39

heb je je gloeipluggen nodig als je motor warm is? Dan zou je juist problemen moeten hebben met een koude start. Het klinkt eerder als een probleem met de luchtmassa meter. Het lijkt erop dat de motor teveel brandstof inspuit bij het starten waardoor hij niet aanslaat.
Ik zou ook eens kijken hoe het staat met je luchtfilter en olie. Aangezien hij verders goed loopt dan zal het niet aan de injectoren liggen. Wel zou je brandstofverbruik en vermogen anders moeten zijn dan eigenlijk normaal is en dat het bij je erin geslopen is omdat hij telkens iets minder werd??
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 jul 2010, 20:50

Misschien een stomme opmerking.

Laat de staat van je accu eens nakijken. Als de motor warm is heeft deze veel meer weerstand met starten.
Enne de startmotor is juist minder sterk als deze warm is.

Gebeurt vaker ;)

Grijs/witte wolken duiden op te weinig brandstof of in worst case koelvloeistof. Mocht het koelvloeistof zijn dan zou je bij koude start ook last moeten hebben, dus denk niet dat dat er mee te maken heeft.

Gok toch echt op de accu (h)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

dennis2010

Bericht door dennis2010 » 22 jul 2010, 21:08

Bedankt voor jullie reacties

accu is zo'n 1.5 jaar oud, ik heb extra een zwaardere accu erinlaten zetten en luchtfilter is als laatst in juli 2009 vervangen
2 weken terug dieselfilter , oliefilter, multieriem en riem van airco en olie vervangen, luchtfilter niet

wel in januari was de dynamo kapot gegaan,revisie erin gedaan, maar de dynamo had wel de hele accu leeg gezogen, kan dus alsnog hieraan liggen.

Trouwens als ik hem gestart krijg na een warme motor, net of ik minder vermogen heb , ik kan nou ook maar maximaal
170 -180 km rijden en als ik de airco aanzet , lijkt het net of ik niet vooruit kom , net of ik een tank rij.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 jul 2010, 21:15

lijkt me dan toch dat de motor te weinig brandstof krijgt of te veel lucht.

Ik zou bij de LMM beginnen. Als dit het niet is zou ik maar aan uitlezen beginnen. Zomaar van alles vervangen schiet ook niet op.
De werking van de LMM is trouwens niet als storing te vinden, maar is online tijdens het rijden wel te checken door de waardes uit te lezen.
Afbeelding

Mario TT

Bericht door Mario TT » 23 jul 2010, 15:55

Ik gok het echt op de LMM, ik weet niet of je die ooit een keer hebt vervangen anders moet je dat alsnog doen. Ik weet niet of je hier nog varianten in hebt van Pierburg (die volgens mij goedkoper zijn) en of je auto een software update nodig heeft.
Ik heb het wel nodig gehad op mijn 320d maar dat is natuurlijk een diesel en dat is anders dan bij een benzine dacht ik. Maar daar had ik na het vervangen van de LMM een behoorlijke hik en dat was na een software update verholpen.

Succes ermee!

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 23 jul 2010, 17:50

Bij een benzine kan ook de lambdasonde een hekel punt zijn :!

Enne die pierburg dingen lekker over je schouder gooien en gewoon een bosch halen. Kost iets meer, maar werkt
altijd goed. Bij die insteek dingen van pierburg is de ijking t.o.v. het huis niet goed.
Bij bosch worden de meters inclusief huis geijkt ;)
Afbeelding

Mario TT

Bericht door Mario TT » 23 jul 2010, 21:22

IK heb alleen maar mijn eigen ervaring met Pierburgs en dat was heel goed, na een SW update reed hij echt super, degene die mijn auto heeft gekocht zei dat mijn 320d sneller was dan die van hem en ik had 350000km op de klok! (net los).

dennis2010

Bericht door dennis2010 » 23 jul 2010, 21:44

Ik heb de luchtmassmeter nog nooit laten vervangen, sinds ik hem van 2001 al heb.

Trouwens waar zit deze lmm ergens, hebben jullie toevallig een tekening of foto
waar ie ongeveer zit en wat ie ongeveer kost ?

Bij een mijn vorige 525i benzine ,was ie duidelijk zichtbaar aan de linkerkant, maar bij
deze diesel nergens te vinden. Ik heb hem aan een kennis laten nakijken, hij is automonteur
zegt ie, maar hij kon deze lmm ook niet vinden.

zouden ze hem misschien met het revisie eraf hebben gehaald, misschien een domme opmerking.

alvast bedankt voor jullie reacties

crownline

Bericht door crownline » 31 jul 2010, 03:48

Heb precies hetzelfde probleem!! Ben er ook nog niet achter maar je accu,oliefilter enz enz is onzin...dan start hij koud ook niet. Het is mij wel opgevallen dat hij met een koude motor wel voorgloeid...en hij gelijk aanspringt, dus aan je gloeispiraal ligt het dus ook niet want die gebruik hij met een warme motor niet. Ik vind het heel vaag want als ie loopt loopt hij goed...

Ik ga morgen bij een monteur langs die leest hem eff uit mss weet hij meer...laat ik je weten

groeten

crownline

Bericht door crownline » 31 jul 2010, 04:33

ps dat hij een pluim geeft is normaal ..als je hem zolang doorstart zit het hele zooitje vol met diesel...wat hij dan in 1 keer verbrand...dat geeft die pluim

crownline

Bericht door crownline » 31 jul 2010, 13:06

Ben bij een goede monteur geweest...hij had geen tijd om te kijken maar zei wel dat als je ook vermogen kwijt ben het je luchtmassameter is..

AlexJ

Bericht door AlexJ » 06 aug 2010, 19:02

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb hetzelfde probleem gehad (525d)

Na van alles doorgemeten en nagelopen te hebben, bleek het een scheur rubberen ring te zijn voor de olietoevoer (zat onderaan bij het cartergedeelte). Bij een koude motor sloot ie kennelijk nog redelijk af, maar bij een warme motor (je raad het al) startte hij secht beroerd. Probleem is bij mij wel steeds erger geworden voor ze het konden vinden.

Heeft uiteindelijke wel heel wat zoekwerk en centen gekost..

Gr. Alex

dennis2010

Bericht door dennis2010 » 12 aug 2010, 17:49

zit deze rubberen ring ,binnenkant carter of rondom ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”