330 Ci kopen waar op letten?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door Verheeske » 16 jul 2010, 13:02

Dag heren, ik ben even verdwaalt van het E36 forum-gedeelte.

morgen ga ik kijken naar een E46 330Ci (helaas niet voor mijzelf)
deze om precies te zijn


Zijn er nog tips waar op te letten specifiek bij de E46? Ik ben zelf automonteur en heb een jaar bij BMW gewerkt, maar wellicht hebben jullie E46-verslaafden nog wat goede tips :)
of kent iemand de auto....
-- Houdoe wanne --

mantisnl
Berichten: 1836
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:15
Locatie: Limburg

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door mantisnl » 16 jul 2010, 13:24

Mooi exemplaartje zo te zien!
Een belangrijk punt om op te letten is het subframe. Dit wil nog wel eens scheuren bij e46`s.
Verder of alle boekjes/km standen in orde zijn.

Gebruikersavatar
willem-57
Berichten: 872
Lid geworden op: 12 aug 2009, 18:39
Locatie: Nederland

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door willem-57 » 16 jul 2010, 13:39

En niet te vergeten: draagarmen, deze zijn vaak in slechte staat.
Kun je op dit forum meer over lezen.
Veel forum leden hebben deze moeten vervangen.

Jussi

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door Jussi » 16 jul 2010, 14:22

Face-lift = FL
Pre-facelift = PFL.
Eerst alles wat zowel de Diesel en de Benzinemodellen PFL betreft.
Punten van aandacht en "kwaaltjes".
Speling op de kogels van de voorste draagarmen en ophangingsrubbers.
Speling op torsiestangverbindingen voor.
Rubbers achterste draagarmen komen los en slijten uit.
Achterste spiraalveren breken.
Achterasdragers die uitscheuren.Vooral 330D modellen en eerste bouwjaren.
Roest aan de achterste stalen remleidingen zowel links en rechtsachter voor het achterwiel.
Ruitmekanieken van de voorste ramen kraken en gaan stuk.
Kraken van rubbers van de voorste zijruiten in combinatie met krakende ruitmekanieken.
ZKE module die stuk gaat.Deuren gaan dan niet meer open met de CV en met de sleutel op afstandsbediening.
Chaufageweerstand 'pinegel' doet raar waardoor de ventilator onregelmatig draait en soms uw batterij volledig leegtrekt.
Olieniveausensor die een storing geeft op de Kombi.Geel lampje brand ondanks dat het olieniveau juist is.Sensor gewoon vervangen.

Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Uitlaatflexibels die scheuren.
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Deuren die niet meer open gaan door defekte deursloten
Bedrading kofferklep breekt inwendig waardoor CV soms niet meer werkt.
Touring:
Ruit kofferklep gaat niet meer/of gaat spontaan open.Achteruit is slecht.Kan afgesloten worden maar dan gaat de achterruit niet meer alleen open.

Dit zijn in grote happen de aandachtspunten voor als je en E46 wil kopen.

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door Verheeske » 17 jul 2010, 12:02

Bedankt voor de tips allemaal, maar het feestje gaat helaas niet door

Gisteren kreeg de in te ruilen auto nog meer kuren dat hij al had (wat wel te verwachten was van een Hyundai Coupe :X )
CV werkt niet, alarm gaat er wel op maar begint meteen te loeien, tellerbak vol met storingen.
Dus toen we vanmorgen wilden bellen of we volgende week langs konden komen zei de verkoper dat de auto gister avond verkocht was. Tsjah dat risico hebben we genomen door hem niet te reserveren
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
robertrobert
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 jul 2010, 00:42

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door robertrobert » 17 jul 2010, 20:47

:zwaai: Vind je het niet een hoop geld 14.900 euries........daar heb je in Duitsland wel een goedkopere kick-ass Bimmer voor!!! :zwaai: :zwaai:

Gebruikersavatar
lverstappenl
Berichten: 293
Lid geworden op: 05 jun 2008, 17:15
Locatie: Limburg

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door lverstappenl » 19 jul 2010, 08:21

14.900,- is gewoon een gangbare prijs voor een 330ci met die specificaties. In duitsland zijn ze wel wat goedkoper maar dan moet je al de moeite willen nemen om er eentje in te gaan voeren. :zwaai:
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door bofkont » 19 jul 2010, 10:01

Prijs is erg pittig voor een PFL, ze staan er ook voor 12500 ongeveer zelfde kmstand en opties.
Laatst nog een estoril blauwe.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door Verheeske » 19 jul 2010, 10:28

Er staan toch maar weinig 330's bij garages hoor. en elke prijs is omlaag te lullen lijkt mij.

Die vriend van me moet zijn auto inruilen vandaar. Want particulier verkopen is niet echt verstandig met een auto waar alles vanaf breekt door de Koreaanse degelijkheid
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
lverstappenl
Berichten: 293
Lid geworden op: 05 jun 2008, 17:15
Locatie: Limburg

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door lverstappenl » 19 jul 2010, 13:13

bofkont schreef:Prijs is erg pittig voor een PFL, ze staan er ook voor 12500 ongeveer zelfde kmstand en opties.
Laatst nog een estoril blauwe.
Bij een particulier wel ja, maar voor een garage is dit een nette prijs vind ik (op onderhandelings basis danwel). Bovendien ziet de auto er bijzonder netjes uit op de foto's.
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door bofkont » 19 jul 2010, 17:47

Stond bij een autobedrijf, maar ze vragen inderdaad meestal aardig pittig voor een knappe 330ci.
Maar er is nog aardig ruimte lijkt me om te onderhandelen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door Verheeske » 24 jul 2010, 08:53

nu dat de 330 niet doorging hebben we gisteren deze maar gekocht :+

de vorige eigenaar is een neef van de garage houder en hij had zijn 328 ingeruild voor een e46 :///m: 3
ook echt een bmw freak. elk kraakje en piepje moest meteen gemaakt worden. klein krasje op de velg meteen velg repareren etc..
ik heb dus ook lang met die jongen kunnen praten. Tot ergernis van mijn kameraad dus toen hebben we maar even een proefrit gemaakt alles een beetje bekeken. of alle opties werkten enz. alles was in orde. KM stand klopte met boekje. het duitse boekje zat er nog bij van de eerste duitse eigenares. en na de proefrit was de kameraad van mij helemaal verkocht en heeft meteen toegezegd deze bimmer te kopen

dus alweer een BMW rijder erbij in mijn vriendengroep! 8)
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door Verheeske » 24 jul 2010, 09:27

het is niet zo'n internetter. maar een gewone "simpele"* bouwvakker. wellicht dat er nog eens foto's verschijnen van alle bimmers bij elkaar :>





*absoluut niet negatief bedoelt niks mis met bouwvakkers!
-- Houdoe wanne --

E46Ramon

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door E46Ramon » 24 jul 2010, 23:18

Mooie auto, ik hem net zien staan en heb de radio gekocht die erin zat ( de alpine ).
Auto is inderdaad zeer goed onderhouden, enige wat aandacht vraagt is het subframe. Deze is nog origineel, en zoals je misschien weet zijn de subframe van de pfl 6 cyl niet al te best.
Gewoon goed in de gaten houden en dan is er niks aan de hand.

Voor de rest een mooie auto, ik zal alleen de boos kijkers eraf halen. :D

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: 330 Ci kopen waar op letten?

Bericht door Verheeske » 25 jul 2010, 11:59

ja subframe houd ik in de gate vond het al knap dat hij daar nog niks aan gehad had, ook draagarmrubbers was nog niks mis mee...

commentaar op de booskijkers had ik al verwacht :P wie komt er met de opmerking dat die zwarte band van de voorruit moet?
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”