Tik in de motor Help!
Tik in de motor Help!
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem. Mijn bmw 530D uit 2000 heeft een tik in de motor. Eigelijk begon het een paar weken geleden.
Ik vond toen dat hij al wat minder trekkracht kreeg, maar verdr was er niets mis. Mijn vriendin zei dat het waarschijnlijk gewening was. ( we hadden de bmw toen ongeveer 4 maanden) Hier ben ik ook vanuit gegaan. Nu een paar weken later, ging ik weg met de aanhangwagen en ik kreeg door dat hij minder trekkracht had. Hij reageerde traag op het gas en trok in de eerste twee versnellingen van de automaat wel redelijk op, maar in de derde was hij echt traag. Eenmaal op snelheid op de cruise controle gezet en daarbij moest de motor telkens weer terugschakelen om op snelheid te blijven. Eenmaal thuis gekomen ben ik uitgestapt en hoorde ik een tik in de motor, die je niet hoorde als je in de auto zat.
Ik die dag nog naar de dealer gegaan. Hier wisten ze met te vertellen dat het 2 oorzaken kon hebben.
1. Kapotte verstuiver
2. iets in de kop van de motor ( daar was iets afgebroken wat wel eens voorkomt)
Aan de kast dan maar. Eerst de verstuivers getest, deze waren wel goed. Dus moest het de tweede optie zijn. Ze wisten mij te vertellen dat er 90% kans was dat de kop kapot was en dat er 60% kans was datde onderblok ook kapot was.
De kosten waren in het gunstige geval 2300 euro!! en in het ergste geval moest er een nieuwe motor in en dat kon wel oplopen tot 8000 euro!! Ik was geschrokken. Hoe kan dat, dat ik altijd rustig rijd, veel op cruise controle rijd en de motor altijd netje warm rijdt, Dit kan gebeuren! Dit beteken dat de auto niet meer klaar kan, want dat is qwa prijs hij niet meer waard.
Daarom vraag ik mij af of zei wel gelijk hebben! Wie kan mij helpen met advies? of herken deze kwaal? Het zal zonde zijn dat ik afscheid moet nemen van een hele fijne auto.
Ik zit met het volgende probleem. Mijn bmw 530D uit 2000 heeft een tik in de motor. Eigelijk begon het een paar weken geleden.
Ik vond toen dat hij al wat minder trekkracht kreeg, maar verdr was er niets mis. Mijn vriendin zei dat het waarschijnlijk gewening was. ( we hadden de bmw toen ongeveer 4 maanden) Hier ben ik ook vanuit gegaan. Nu een paar weken later, ging ik weg met de aanhangwagen en ik kreeg door dat hij minder trekkracht had. Hij reageerde traag op het gas en trok in de eerste twee versnellingen van de automaat wel redelijk op, maar in de derde was hij echt traag. Eenmaal op snelheid op de cruise controle gezet en daarbij moest de motor telkens weer terugschakelen om op snelheid te blijven. Eenmaal thuis gekomen ben ik uitgestapt en hoorde ik een tik in de motor, die je niet hoorde als je in de auto zat.
Ik die dag nog naar de dealer gegaan. Hier wisten ze met te vertellen dat het 2 oorzaken kon hebben.
1. Kapotte verstuiver
2. iets in de kop van de motor ( daar was iets afgebroken wat wel eens voorkomt)
Aan de kast dan maar. Eerst de verstuivers getest, deze waren wel goed. Dus moest het de tweede optie zijn. Ze wisten mij te vertellen dat er 90% kans was dat de kop kapot was en dat er 60% kans was datde onderblok ook kapot was.
De kosten waren in het gunstige geval 2300 euro!! en in het ergste geval moest er een nieuwe motor in en dat kon wel oplopen tot 8000 euro!! Ik was geschrokken. Hoe kan dat, dat ik altijd rustig rijd, veel op cruise controle rijd en de motor altijd netje warm rijdt, Dit kan gebeuren! Dit beteken dat de auto niet meer klaar kan, want dat is qwa prijs hij niet meer waard.
Daarom vraag ik mij af of zei wel gelijk hebben! Wie kan mij helpen met advies? of herken deze kwaal? Het zal zonde zijn dat ik afscheid moet nemen van een hele fijne auto.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: Tik in de motor Help!
Je probleem is nog steeds behoorlijk vaag...
Ik zou sowieso een second opinion halen bij een andere garage.
Bovendien zou je voor veeeeel minder geld een gebruikt blok kunnen kopen, mocht het zover komen. (< €8000,-)
Ik zou sowieso een second opinion halen bij een andere garage.
Bovendien zou je voor veeeeel minder geld een gebruikt blok kunnen kopen, mocht het zover komen. (< €8000,-)
+1...
eerst even kijken wat een onafhankelijke betrouwbare garage je gaat vertellen.... mocht het idd allemaal waardeloos zijn, dan zelf naar een gebruikt blok kijken...
vond zo al wat op marktplaats;
http://link.marktplaats.nl/335600574
http://link.marktplaats.nl/361154306
http://link.marktplaats.nl/359186273
eerst even kijken wat een onafhankelijke betrouwbare garage je gaat vertellen.... mocht het idd allemaal waardeloos zijn, dan zelf naar een gebruikt blok kijken...
vond zo al wat op marktplaats;
http://link.marktplaats.nl/335600574
http://link.marktplaats.nl/361154306
http://link.marktplaats.nl/359186273
_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV
Bedankt voor jullie reactie. ik zal even kijken wat ik er mee kan. 

Een tik in de motor is nooit echt goed nieuws. Als de verstuivers goed zijn dan moet het wel komen uit het beweegbare gedeelte d.w.z. de kleppen, zuigers(veren) of een bewegend ander deel. Zoiets is vaak duur om te repareren. Het ligt niet altijd aan je rijstijl, het kan ook aan de vorige eigenaar liggen of puur slijtage van een onderdeel. Het is een gebruiksvoorwerp dus er kan altijd wat kapot gaan, al is een BMW motor wel heel degelijk.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Ik ben nu begonnen met het sleutelen aan de auto. Als eerst wil ik de verstuivers demonteren en laten controleren. Nu kom ik op het volgende probleem. De verstuivers zitten vast!! Echt vast. Heb de lekleiding voor het retour van de brandstof gedemonteerd, de moeren los gedraaid en nu zit deze dus nog vast.
Iemand hier ervaring mee? Dan hoor ik het graag
Iemand hier ervaring mee? Dan hoor ik het graag
Als ik het zo lees kan je misschien wel sleutelen maar heb je geen verstand van auto motoren. Injectoren zitten volgens mij altijd wel vast en soms komen ze er niet heel uit. Net zoals gloeipluggen. Dit moet je laten doen door een expert.
Misschien moet je ook een expert naar de motor laten kijken, we kunnen hier op het forum wel zeggen wat het zou kunnen zijn. Maar verders heb je geen reden om de injector eruit te halen? Wij hebben niet gehoord wat het is, ik zou niet zomaar de injectoren eruit schroeven, als je ze eruit krijgt.
Natuurlijk heeft de dealer wel gezegd dat het de injector KAN zijn, maar als dat het niet is heb je dalijk misschien wel je peperdure injectoren om zeep geholpen.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het goed want ik ga er vanuit dat je het liefst het probleem wilt oplossen op een goede manier.
Misschien moet je ook een expert naar de motor laten kijken, we kunnen hier op het forum wel zeggen wat het zou kunnen zijn. Maar verders heb je geen reden om de injector eruit te halen? Wij hebben niet gehoord wat het is, ik zou niet zomaar de injectoren eruit schroeven, als je ze eruit krijgt.
Natuurlijk heeft de dealer wel gezegd dat het de injector KAN zijn, maar als dat het niet is heb je dalijk misschien wel je peperdure injectoren om zeep geholpen.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het goed want ik ga er vanuit dat je het liefst het probleem wilt oplossen op een goede manier.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Volgens mij niet.Mario TT schreef:Als ik het zo lees kan je misschien wel sleutelen maar heb je geen verstand van auto motoren. Injectoren zitten volgens mij altijd wel vast en soms komen ze er niet heel uit.
Sterker nog, bij mijn E30 zitten ze gewoon gestoken, en worden ze door de wrijving van een O ring geborgd.
Tuurlijk is het geen diesel(hoge druk), maar wel het bewijs dat ze niet altijd vast zitten.

Maar in dit geval wel dus. Het hoeft natuurlijk niet altijd en hoge druk diesels zijn anders zoals je zelf al zegt.
Ik denk niet dat dit dingen zijn die je thuis ff doet, niets is onmogelijk natuurlijk maar dan ben je in ieder geval gewaarschuwd!

Ik denk niet dat dit dingen zijn die je thuis ff doet, niets is onmogelijk natuurlijk maar dan ben je in ieder geval gewaarschuwd!

Mario TT schreef:Als ik het zo lees kan je misschien wel sleutelen maar heb je geen verstand van auto motoren. Injectoren zitten volgens mij altijd wel vast en soms komen ze er niet heel uit. Net zoals gloeipluggen. Dit moet je laten doen door een expert.
Hallo Mario,
Ik wil hier even inhaken. Ik ben jarenlang automonteur geweest en dat de injectoten er vaak niet heel uitkomen is dat je het hier over benzine modelen hebt. De verstuivers kan ik er ook wel uitkrijgen als ik de kop demonteer, maar dit is niet mijn bedoeling. De verstuivers worden gezekerd met 2 moeren en de afdichting tussen de hogedrukkamer, verstuiver en de buitenkant word afgedicht met een o-ring. Als ik geen verstand had van sleutelen was ik er ook niet aan begonnen. De reden dat ik om advies vraag is dat er mischien wel mensen zijn op dit forum die echt specifiek met dit model de verstuivers vervangen hebben, er dus wel een handigheidje in hebben of misschien is er wel speciaal gereedschap om heb er uit te trekken.
Beste Martin,
Gezien je vraag ging ik er niet vanuit dat je ervaring hierin had, gelukkig heb je dat dus wel!
Heb je ze er ondertussen uitgekregen? Ik heb niet het idee dat er veel mensen zijn hier die ervaring hebben met het verwijderen van injectoren. Misschien dat je het op het E36/46 forum gedeelte eens kan proberen. Ik heb het idee dat dit forum niet zo heel populair is vergeleken met het e36/46 forum.
Succes ermee!
Gezien je vraag ging ik er niet vanuit dat je ervaring hierin had, gelukkig heb je dat dus wel!
Heb je ze er ondertussen uitgekregen? Ik heb niet het idee dat er veel mensen zijn hier die ervaring hebben met het verwijderen van injectoren. Misschien dat je het op het E36/46 forum gedeelte eens kan proberen. Ik heb het idee dat dit forum niet zo heel populair is vergeleken met het e36/46 forum.
Succes ermee!
Het beste kan je de verstuivers eruit trekken met een soort van slag trekket.
Ze willen wel eens klemmen (uit ervaring met zeer verschillende diesels is gebleken dat ze bijna altijd klemmen).
Simpelweg de borg moer losdraaien en dan op het schroefdraad waar de verstuiverleiding komt je trekker plaatsen (dus erop schroeven) en voorzichtig met beleid klein tikjes geven. Dus niet als een wilde rossen.
Zo demonteer ik altijd de verstuivers.
Ze willen wel eens klemmen (uit ervaring met zeer verschillende diesels is gebleken dat ze bijna altijd klemmen).
Simpelweg de borg moer losdraaien en dan op het schroefdraad waar de verstuiverleiding komt je trekker plaatsen (dus erop schroeven) en voorzichtig met beleid klein tikjes geven. Dus niet als een wilde rossen.
Zo demonteer ik altijd de verstuivers.