Verwarming

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jean-claude

Verwarming

Bericht door jean-claude » 26 mei 2010, 10:07

ik ben sinds onlangs trotse bezitter van een bmw e39 bj 89 en heb een probleem mijn temperatuur meten gaat in het rood en heb geen verwarming wie kan mij helpen dank bij voorbaad :amen: :amen: :amen:

NielsE36

Re: Verwarming

Bericht door NielsE36 » 26 mei 2010, 10:33

Het kan van alles zijn...
Ik zelf denk in de richting van een thermostaat die niet meer opent / sluit. Maar kan ook een probleem met de radiator, koelvloeistof etc. zijn.

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 26 mei 2010, 12:10

Het makkelijkste is om gewoon via forum te reageren, dan kunnen anderen ook meelezen, en meedenken...
maar als ik er dan water toe voeg komt alles weer goed meter in het midden
en weer verwarming
Dat zou duiden op een te laag koelvloeistofpeil. Misschien ergens lekkage?
Het is trouwens niet slim om er water bij te doen. Dan krijg je toch last van verkalking in het koelsysteem.
Je kunt beter BMW goedgekeurde koelvloeistof (G12?) gebruiken.

Cliff

Bericht door Cliff » 26 mei 2010, 12:27

Ik zeg thermostaat...

jean-claude

Bericht door jean-claude » 26 mei 2010, 12:48

is het dan normaal dat hij water verbruikt :? :?
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 26 mei 2010, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

jean-claude

Bericht door jean-claude » 26 mei 2010, 12:56

[quote="jean-claude"]is het dan normaal dat hij water verbruikt :? :? en wat kost zo een thermostaat dan

smiegt

Bericht door smiegt » 26 mei 2010, 14:18

Hi Jean-Claude,

Pas op met een te warme motor met de oude modellen (je hebt dan overigens geen E39 maar een E34).

Die oude blokken hebben een cilinderkop die niet zo goed tegen de warmte kan.
Als je motor te warm wordt en je hebt geen kachel is het absoluut niet de thermostaat, de thermostaat staat helemaal los van de kachel en de kachel dient altijd warm te worden ook al is je thermostaat defect. Ik raad je overigens wel aan om je thermostaat meteen te vervangen als je motor te warm is geweest aangezien de werking dan verminderd kan zijn. Op het moment dat je motor kookt (of te warm wordt) en je kachel doet het niet moet je eigenlijk meteen aan je waterpomp denken. Alleen als je dan weer zegt dat als je het bijvult het goed gaat dan ga ik uit van een lek ergens in het systeem. Dit kan in het ergste geval de koppakking zijn, maar daar zou ik nog niet van uit gaan. Je moet echt niet meer met de auto rijden totdat je het probleem hebt gevonden en opgelost anders gaat het wel je koppaking en/of cilinderkop kosten. Laat je systeem eens afpersen bij een garagebedrijf, dan zie je meestal meteen waar het water lekt en kan je daar actie op ondernemen.

Heb je overigens na het bijvullen van je koelsysteem wel goed ontlucht, met lucht in je systeem kan het goed zijn dat hij alles wat je er in gooit weer net zo hard uit blaast.

Groeten,

Bram

Cliff

Bericht door Cliff » 26 mei 2010, 19:36

Hij heeft een E39 520... wellicht heeft ie zich vergist in het bouwjaar..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”