pft... de BMW startte afgelopen winter al niet zo heel snel, meestal gloeide ik gewoon 5 keer voor en dan ging 't wel. Bij Gerrit Jonkers bij de beurt wel aangegeven, maar die durfden het eigenlijk niet aan om ze te vervangen omdat ze wel eens afbreken. Mietjes!
De laatste weken duurt het starten 's ochtends ook al irritant lang, dus ik vond dat ze binnenkort toch eens vervangen moeten worden. Vanavond was ik bij een vriend van me die een garage heeft, en die samen met iemand anders aan een Citroën GS aan het knutselen was. Ik hing er maar wat rond te hangen en besloot voor de grap eens even al het plastic op de motor weg te slopen om te zien hoe de gloeibougies en de waterpomp zitten.
Toen ik het meeste eraf had, kwam m'n maat met het idee om ze toch meteen maar te vervangen. Nou goed, met lood in de schoenen dan toch maar aan begonnen. Wat een zenuwenklus!
De eerste slag gingen ze zomaar allemaal los, dat was al wat! 2 gingen er redelijk makkelijk helemaal uit, de 3e had wat aandringen nodig door vast, los, inspuiten, vast, los enz... de 4e werd helemaal eng, die voelde aan alsof ie ging breken.
Maar gelukkig, na wat zweten waren ze allemaal vervangen.
Ik begon dus vrolijk de hele boel weer terug te bouwen en had het inlaatspruitstuk en het stuk plastic dat een heel stuk naar beneden loopt weer teruggebouwd met wat moeite. Ik wilde net het luchtfiler erin doen en dat stuk plastic terugschroeven, toen m'n maat voor de grap zei "je hebt de bougiedoppen toch wel teruggezet.
....
grr! niet dus! kon alles weer eraf....
Maar goed, uiteindelijk toch alles weer in elkaar gekregen en hij doet 't nog steeds. Morgenochtend maar eens zien of ie ook echt beter start. Zo niet, dan weet ik in elk geval dat 't daar niet aan lag...
We hebben wel nog even de oude bougies doorgemeten, eentje had een weerstand van 20 ohm ofzo, alle andere maakten geen contact tussen de massa en de pluspool. Ofwel is er dus eentje stuk, ofwel 3 stuks