Koude Lucht probleem
-
Bart van Zessen
Koude Lucht probleem
Hallo Allemaal,
Laatst met het hele gezin in de BMW en alleen maar geklaag dat er hel veel koude lucht op hun voeten komt.
de temp instellingen staan op 22 verder staat de auto mode ook in rood, dus zou warme lucht uit moeten komen.
de bestuurder:
Warme lucht:
Boven midden en onder
Voorste passagier:
Warme lucht: Boven en midden (beetje)
Koude lucht: onder
Achter uit het middenconsole komt warme lucht
Achterste passagiers (beide kante)
Koude lucht onder.
Geen foutcodes
Ik heb de heater control valve gecontroleerd maar de slangen zijn allebei gewoon warm
ik heb geen melding van lage koelvloeistofstand
Op individual modus is de koude lucht wel minder, maar dat is meer omdat er dan geen lucht naar de voeten gestuurd wordt
wat zou dit kunnen zijn?
Laatst met het hele gezin in de BMW en alleen maar geklaag dat er hel veel koude lucht op hun voeten komt.
de temp instellingen staan op 22 verder staat de auto mode ook in rood, dus zou warme lucht uit moeten komen.
de bestuurder:
Warme lucht:
Boven midden en onder
Voorste passagier:
Warme lucht: Boven en midden (beetje)
Koude lucht: onder
Achter uit het middenconsole komt warme lucht
Achterste passagiers (beide kante)
Koude lucht onder.
Geen foutcodes
Ik heb de heater control valve gecontroleerd maar de slangen zijn allebei gewoon warm
ik heb geen melding van lage koelvloeistofstand
Op individual modus is de koude lucht wel minder, maar dat is meer omdat er dan geen lucht naar de voeten gestuurd wordt
wat zou dit kunnen zijn?
Re: Koude Lucht probleem
Heb snel een blik in mijn "good old newtis" gedaan
Misschien een van de stelkleppen motor blijft vaststaan (het zijn er diverse)
mogelijk blijft hiervan de koude luchtklep 'openstaan'...(deze stond klep staat als zodanig vermeld in een stroomschema)
waarom die geen foutcode triggert, geen idee...(motor ontvangt alleen signaal over stand, maar stuurt niks terug op linbus over stand denk ik)
Indien beschikbaar:
Met ISTA (of inpa) e.a aansturen met auto op contact en motor uit. Kijken of je e.a. hoort bewegen op comando.
mogelijk blijft hiervan de koude luchtklep 'openstaan'...(deze stond klep staat als zodanig vermeld in een stroomschema)
waarom die geen foutcode triggert, geen idee...(motor ontvangt alleen signaal over stand, maar stuurt niks terug op linbus over stand denk ik)
Indien beschikbaar:
Met ISTA (of inpa) e.a aansturen met auto op contact en motor uit. Kijken of je e.a. hoort bewegen op comando.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
dank je voor je bericht, ik dacht idd ook aan zoiets, weet jij zo waar je dat in inpa/ista kan vinden? zo niet, dan ga ik het gewoon uitzoekenehombie schreef: ↑28 dec 2025, 12:56 Heb snel een blik in mijn "good old newtis" gedaan
Indien beschikbaar:
Ista aan de praat en dan naar het blokje IHKA module (of IKHA) weet even niet precies de afkorting.
dan kun je e.a. aansturen
dan kun je e.a. aansturen
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
Inpa kan je overal wel downloaden. Goed zoeken met Google.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
Bart van Zessen
INPA onder klima.
Ista auto uitlezen en dan in de module boom klikken op klima.
Ista auto uitlezen en dan in de module boom klikken op klima.
-
Bart van Zessen
ik heb de kleppen aangestuurd met INPA, maar ze geven allemaal 0, 50% of 100% aan a.d.h.v. aansturing. verder hoor ik ook niks ratelen tijdens het aansturen waaruit kan duiden dat een stelmotor niet werkt.
-
Bart van Zessen
update:Bart van Zessen schreef: ↑30 dec 2025, 12:41 ik heb de kleppen aangestuurd met INPA, maar ze geven allemaal 0, 50% of 100% aan a.d.h.v. aansturing. verder hoor ik ook niks ratelen tijdens het aansturen waaruit kan duiden dat een stelmotor niet werkt.
net 60km gereden, op de heen weg (30km) amper warme lucht aan passagierskant, bestuurderskant wel warm.
op de terugweg geen hitte aanwezig. alleen maar koude lucht en even later melding te warme motor en een foutcocde 2E84
Volgens mij is die code van de waterpomp.
Mbt de kachel je moet eens kijken wanneer je op de kachelknop klikt of het signaal ook aankomt richting de stelmotoren.
Nog een toevoeging: er zit een chip op de printplaat van het paneeltje. Het kan zijn dat die defect is.
Mbt de kachel je moet eens kijken wanneer je op de kachelknop klikt of het signaal ook aankomt richting de stelmotoren.
Nog een toevoeging: er zit een chip op de printplaat van het paneeltje. Het kan zijn dat die defect is.