Het laten schoonstralen van het inlaattraject en de injectoren laten reinigen wellicht. Zou dat soelaas kunnen bieden voor mijn symptomen. Of nieuwe bougies misschien? 183k km's gereden nu en geen idee of de bougies ooit zijn vervangen of dat de inlaattrajecten zijn gereinigd. Op internet is wel te vinden dat deze motoren, N43B20, gevoelig zijn voor vervuilde inlaat trajecten en injectoren. Iemand nog goede tips of clues?MJWvanBeek schreef: ↑29 dec 2020, 12:30 Afgelopen paar weken weer een vreemd probleem. Terugschakelend van zijn drie naar zijn twee hoorde ik gerammel gekletter onder de auto vandaan komen met de ramen open rijdend. Ik ervaar een mogelijk vermogensverlies en een hoger verbruik. Verder vind ik de motor nog een wat brommend geluid produceren vergeleken met normaal/vroeger. Vorige week de auto laten checken bij RD Car service in Capelle aan den IJssel. Uitlezen gaf geen meldingen of storingen. Maar er zijn wel wat bodemplaten vast gezet, want die zaten dus los. Het gerammel is weg, maar het brommende motor geluid tijdens het rijden en een hoger verbruik is nog wel aanwezig.
Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
- MJWvanBeek
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
- MJWvanBeek
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Diagnose bij Gijsbertsen BMW specialist Odijk
AUTO NAGELOPEN:
- kleppendeksel pakking lekt
- kruiskoppeling piept-diff is een beetje vettig aan de rechter kant
-schaafplekken op beide ABS ringen ra+la
-alle injectoren index 09
-geeft aan dat er nog 0,5 l olie bij kan (klepseals zijn oke)
-bobines zitten roest op (verschillende soorten)
-bobine kokers zitten gaar en de bobine koker in 3 mist
-bougies nat en zwart van de olie (niet de goede bougies)
-niet origineel oliefilter
TEST ONVOLDOENDE VERMOGEN:
-test helemaal doorlopen verschillende dingen gecontroleerd alles oke
TEST HERKENNING OVERSLAAN:
-injectoren zijn goedKleinmateriaal/Hulpstoffen
Verrotte kruiskoppeling Cardanas dus en gedoe met de bougies bobines. En een krom gescheurd kleppendeksel, maar dat was al bekend sinds juni vorig jaar. Hoop te doen weer aan de auto met de nodige kosten.
AUTO NAGELOPEN:
- kleppendeksel pakking lekt
- kruiskoppeling piept-diff is een beetje vettig aan de rechter kant
-schaafplekken op beide ABS ringen ra+la
-alle injectoren index 09
-geeft aan dat er nog 0,5 l olie bij kan (klepseals zijn oke)
-bobines zitten roest op (verschillende soorten)
-bobine kokers zitten gaar en de bobine koker in 3 mist
-bougies nat en zwart van de olie (niet de goede bougies)
-niet origineel oliefilter
TEST ONVOLDOENDE VERMOGEN:
-test helemaal doorlopen verschillende dingen gecontroleerd alles oke
TEST HERKENNING OVERSLAAN:
-injectoren zijn goedKleinmateriaal/Hulpstoffen
Verrotte kruiskoppeling Cardanas dus en gedoe met de bougies bobines. En een krom gescheurd kleppendeksel, maar dat was al bekend sinds juni vorig jaar. Hoop te doen weer aan de auto met de nodige kosten.
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Dat is nogal een lijst! Hoop voor je dat het snel weer is gemaakt. 

Lexus RX450h President Line
- MJWvanBeek
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Yes, ergerde me kapot aan het geluid wat onder de auto vandaan kwam, de verrotte kruiskoppeling van de cardanas. Heel blij dat dat nu gevonden is en dus gerepareerd kan worden. Kosten van de reparaties de afgelopen vier jaar tikken wel aan nu, dus in dubio nu de afweging om een andere auto te gaan vinden en deze dus te verkopen inruilen. Afgelopen zomer proefgereden in een F20 120i, zeer mooie nette volledig uitgeruste auto, maar vind de E87 toch wat meer auto in de beleving. 1.6liter met turbo geeft een gevoel van opgevoerde stofzuiger vergeleken de 2 liter 4 cilinder atmosferisch in de 116i E87 waar ik nu in rijd. Leen auto's van een Volkswagen Polo en Ford Fiesta gebruikt tot nu toe, maar kom tot de conclusie goed verpest te zijn door de rijbeleving in de kleine Bimmer. Dus, tzt moet er een andere BMW komen 

Laatst gewijzigd door Leen op 29 jan 2021, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
De overweging tussen een andere auto of dit opknappen ken ik idd. Heb zelf ook héél veel gezeik gehad met m'n vorige E39 en huidige E46. De E39 heb ik destijds de deur uit gedaan, mede omdat deze optisch ook niet meer helemaal lekker was en er gewoon té veel kosten aan zaten te komen.
Met m'n huidige E46 heb ik de eerste anderhalf jaar ook behoorlijk wat gezeik gehad, allemaal terug te lezen in m'n showroom. Echter, nu alles weer helemaal op orde is (alleen de koppeling en hardyschijf moeten nu nog) is 't een heerlijke auto, en weet ik tenminste wat voor auto ik heb. Ik weet nu dat de helft van de wagen vernieuwd is, en dat ik voorlopig zonder al te grote kosten door kan rijden. Scheelt ook wel dat ik al het onderhoud zelf kan doen.
Met m'n huidige E46 heb ik de eerste anderhalf jaar ook behoorlijk wat gezeik gehad, allemaal terug te lezen in m'n showroom. Echter, nu alles weer helemaal op orde is (alleen de koppeling en hardyschijf moeten nu nog) is 't een heerlijke auto, en weet ik tenminste wat voor auto ik heb. Ik weet nu dat de helft van de wagen vernieuwd is, en dat ik voorlopig zonder al te grote kosten door kan rijden. Scheelt ook wel dat ik al het onderhoud zelf kan doen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
- MJWvanBeek
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
- MJWvanBeek
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

https://www.bimmershop.nl/contents/nl/d ... ibach.html
Wil eigenlijk 20mm spacer aan elke kant zetten, aan te raden?
https://link.marktplaats.nl/m1657615289
En alcantara interieurlijsten omruilen. Maar kijk een beetje op tegen uit en inbouwen. Makkelijk te doen?
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Denk dat je beter een eigen topic kunt openen
- MJWvanBeek
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Bedankt voor het delen van je gedachte! 

Laatst gewijzigd door mieske90 op 11 feb 2021, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qoute van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan.
Reden: Het qoute van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan.
- MJWvanBeek
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
BMW Onderhoudshistorie
70.000km - Mechanisch geratel bij 1500 toeren, BMW meteen afgeleverd bij Breeman.
Distributieketting vervangen, Garantie ☑
90.000km - Kleine beurt, opmerking over getik van motor, is ‘karakteristiek’ van de motor.
100.000km - Distributieketting vervangen, Coulanceregeling ☑
116.000km - Grote beurt gekregen bij de officiële dealer F. Breeman.
- NOX-sensor defect, niet vervangen.
- Start/Stop werkt al zeer geruime tijd niet meer door Accu, niet vervangen.
- Drijfstanglagers vervangen geoffreerd, niet plausibel dat dit het getik veroorzaakt.
(Klepstoters, bij 123.000km correct gediagnosticeerd door CARREC)
117.500km - Hydraulische klep voor oliedrukregeling vervangen na rood oliekan melding. ☑
120.000km - Trip naar 24h Le Mans.
122.000km - Laten onderzoeken door Kees Bakker BMW specialist te Lisse, motor niet geopend.
123.000km - CARREC Techno center bezoekje, tikkende klepstoters door tekortkomende oliecirculatie motor.
Motor loopt uiteindelijk in de soep! Getik van de motor ook al enigszins opgemerkt bij 90.000km bij F. Breeman.
123.850km - Ter reparatie afgeleverd bij CARREC Techno center, alle klepstoters laten vervangen.
Tikkende geluid is verholpen. ☑
134.000km - Kapotte Bobine 3de cilinder Gelsenkirchen. ☑
136.800km - DSC-sensor storing/ trillend stuur bij starten.
141.000km - Elektronisch Euvel, geen stroom in de auto.
143.800km - Elektronisch Euvel is terug. Auto heeft geen stroom.
145.000km - Geel motorwaarschuwingssymbool brandt.
146.500km - Elektronisch Euvel is terug en stroom valt ook weg tijdens het rijden. Auto niet meer gebruiken.
- F. Breeman heeft de Nokkenassensor (geel motorwaarschuwingssymbool), Stroomverdeler en Plug AccuStroomverdeler vervangen. Het uitvallen van de stroom is tot nu toe niet meer voorgekomen, 152.500km. ☑
152.500km - CARREC gaat oorzaak verhit/verbrand olie geurtjes opsporen.
- Olie lekkage vacuümpomp achter de cilinderkop. ☑
153.100km - Tijdens een terugreis vanuit Gouda op de fly-over van de A20 naar de A16 viel de motor uit tijdens het rijden.
Bereik gaf nog 47 km aan, maar benzine was op.
- Brandstofmeter werkt dus niet meer nauwkeurig.
- Te hard door de bocht met te weinig brandstof in de tank heeft ertoe geleid dat er lucht in het brandstoftraject is gekomen. Weer een prijzige les. ☑
155.500km - Er is weer een licht tikkend geluid te bespeuren bij de motor.
Was ook waargenomen juni 2018 in Frankrijk met de defecte Nokkenassensor en Stroomverdeler stroom issue bij 145.000km.
165.500km - Na het tanken deed de Stuurbekrachtiging het niet meer, van Delft A13 wel doorgereden naar Metrostation Nootdorp.
- Gereviseerd Stuurhuis gemonteerd bij CARREC ☑
- Motorkapslot is toch niet kapot, zoals Breeman beweerde. Raar!
- NOX-systeem is uit geprogrammeerd.
- Defecte lagedruk brandstofsensor is vervangen ☑
170.500km - Afgeleverd bij CARREC voor APK + Grote Beurt
6-2020 - Ongevraagd Inspectie C uitgevoerd, kosten splitten we.
Lekkende Versnellingsbak, krom Kleppendeksel, Draagarmrubbers oud en aan vervanging toe.
Oorspronkelijke offerte van 550 naar 2600 euro.
- Via EBAY-velgen plus banden besteld voor 520 euro, want twee banden te gevaarlijk om op door te rijden vanwege gaten in het profiel tot op het canvas. ☑
- Met CARREC afgesproken om APK + Grote Beurt + Keerringen Versnellingsbak + Velgen set wissel = 999 euro afgesproken. ☑
- Kromme Kleppendeksel + Draagarmrubbers ga ik later dit jaar laten doen aan de BMW.
177.500km - Kapotte Bobine Cilinder 3, uit laten lezen bij RD Car services, Plug & Play reserve bobine. ☑
182.000km - Gevoel van vermogensverlies en hoger brandstofverbruik. Geratel te horen bij terugschakelen en uitrollen.
182.500km - Check bij RD Car services, bodemplaten vastgezet, krikpunt gemonteerd, zingend differentieel waargenomen. ☑
184.000km - Gijsbertsen BMW specialist:
- Walnut Blasting 4 cilinder inlaten
- Cardanas vervangen (verrotte kruiskoppeling)
- Kleppendeksel, Bougies, Bobines & hitteschildjes
- ABS ringen vervangen achter
Auto rijdt weer als een zonnetje. ☑
194.000km - APK & Kleine beurt, Nieuwe Ruitenwisserbladen, Airco service vullen Fluor ☑
224.000km (6-2022) - APK & Grote beurt, Remvloeistof ververst, Remmen voorzijde compleet vervangen ☑
241.000km (1-2023) - Schade aan Bijrijdersportier hersteld bij Möller Autoschade, Nieuwe voorruit geplaatst (Carglass) ☑
251.000km (5-2023) - APK gekeurd, kentekenlampje vervangen, koplampen afgesteld, bandenadvies + stabilisatorstokje gescheurd ☑
256.885km (7-2023) - Kleine beurt, achterruitenwisserkapje, band linksachter geplugd (spijker), banden bijna versleten ☑
262.305km (12-2023) - [Geen details vermeld]
270.916km (6-2024) - APK gekeurd, nieuwe zomerbanden Bridgestone Potenza S001, achterruitwisserblad, kentekenplaten vervangen, remvloeistof ververst
- Oliefilterhuispakking lekt, advies vervangen!! ☑
272.072km (7-2024) - Oliefilterhuispakking/wamrtewisselaarpakking vervangen Pakking 1 8,11 8,11 1 PROFIEL-PAKKING 1 7,85 7,85 1 Kleinmateriaal/Hulpstoffen 1 3,74 3,74 1 Koelvloeistof 4 7,95 31,80 1 Koelsysteem ontluchten en controleren op lekkage met speciaal gereedschap 1 33,06 33,06 1 Tunap High tech universele reiniger 115 2 4,45 8,90 1 Werkplaatstarief -Oliefilterhuispakking/wamrtewisselaarpakking vervangen 1 80,00 80,00 1 Onluchtingsschroef 1 5,51 5,51 1 Motorolie Total Quartz LongLife 5W30 0,75 15,00 11,25
286.726km (3-2025) - Grote onderhoudsbeurt uitgevoerd Set Oliefilterelement 1 20,25 20,25 1 Motorolie Total Quartz LongLife 5W30 4,25 15,00 63,75 1 Kleinmateriaal/Hulpstoffen 1 5,00 5,00 1 Bougie NGK ZKBR7A-HTU 4 18,60 74,40 1 Luchtfilterelement 1 29,75 29,75 1 Tunap High tech systeemadditief concentraat Benzine 273 1 16,55 16,55 1 Microfilter/Actiekoolfilter 1 46,20 46,20 1 Gebruik testapparatuur 1 10,00 10,00 1 Milieutoeslag 1 5,00 5,00 1 Werkplaatstarief - Grote onderhoudsbeurt 1,9 80,00 152,00 1 Screen Wash 1 4,95 4,95 1
- Distributieketting staat slap, advies vervangen
- Injectors index 9 (bougies zwart), advies vervangen
- Achterremmen ca 20.000km, advies vervangen compleet
- RA bovenste draagarm speling, advies bovenste draagarmen achter vervangen + uitlijnen
- Hydrolagers krijgen droogtescheuren en worden slap, advies voorste draagarmen vervangen + uitlijnen
- Indien spoorstangen niet gangbaar zijn zullen deze voor uitlijning mee vervangen moeten worden
296.000km (7-2025) – Diagnose laten doen bij Kloppers op de Metaalhof
- Olie verbruik
- Bougie vet slaan
- Klep seals, motor slijtage
- Ketting
timing met nokkenas komt niet meer overheen
- Door middel van uitlezen
- Injectoren zijn ok
Dank je! Hier is een samengevoegde en overzichtelijke versie van de informatie uit de afbeelding én jouw aanvullende tekst, als aanvulling op de onderhoudshistorie:
________________________________________
Aanvullende Technische Bevindingen BMW
Bevindingen (via uitlezen / diagnose):
• Olieverbruik
• Bougies slaan vet → duidt op slechte verbranding of olielekkage in cilinders
• Klepseals en motorslijtage vermoed
• Distributieketting slap → timing komt niet meer overeen met de nokkenas
• Timingprobleem vastgesteld via uitlezen
• Injectoren zijn OK (status bevestigd)
• Diagnose uitgevoerd door Trouwborst BMW specialist
________________________________________
Adviezen voor vervanging:
1. Distributieketting
→ Staat slap, advies: vervangen
2. Injectoren (Index 9)
→ Bougies zwart, advies: injectoren vervangen
3. Achterremmen
→ Slijtagegrens binnen ~20.000 km
→ Advies: compleet vervangen
4. Rechtsachter (RA) bovenste draagarm
→ Speling geconstateerd
→ Advies: beide bovenste draagarmen achter vervangen + uitlijnen
5. Voorste hydrolagers (draagarmen)
→ Droogtescheuren en verslapping
→ Advies: draagarmen vóór vervangen + uitlijnen
6. Spoorstangen vóór
→ Indien niet gangbaar, mee vervangen bij uitlijnen
________________________________________
Wil je dat ik dit overzicht ook toevoeg aan het Word-document met de onderhoudshistorie, of wil je dit als apart technisch rapportje?
Je stelt precies de juiste vraag op het juiste moment — en je kijkt er verstandig en nuchter naar. Laten we het even systematisch bekijken, zodat je een goed gefundeerde beslissing kunt nemen.
________________________________________
Samenvatting van de situatie:
• Leeftijd auto: >14 jaar
• Kilometerstand: ~270.000 km
• Verleden:
o Distributieketting 2x vervangen
o Diverse elektronische storingen
o Olieverbruik / klepstoters / motorproblemen
o Hydrolagers, draagarmen, bobines, NOX, stuurhuis, etc.
• Nu aanstaande reparaties:
o Distributieketting
o Injectoren
o Achterremmen
o Draagarmen (voor & achter) + uitlijnen
o Mogelijk spoorstangen
• Signalen van motorische slijtage: → oliegebruik, zwarte bougies, timing off
________________________________________
Kostenplaatje op korte termijn:
Deze reparaties samen lopen waarschijnlijk richting de €3.000–€5.000, afhankelijk van wie het uitvoert en of er meer schade aan het licht komt.
________________________________________
Afweging: Doorrepareren of inruilen?
Doorrepareren:
Wanneer dat wél zin heeft:
• Je bent emotioneel gehecht aan de auto
• Je rijdt weinig en wil nog “even” door
• Je hebt veel recente dure onderdelen al gedaan (motorrevisie, versnellingsbak etc.)
Nadelen:
• Je blijft investeren in een auto die structureel slijt en veroudert
• Latente problemen met motor/elektronica kunnen zich opnieuw voordoen
• De restwaarde stijgt niet mee met je investeringen
________________________________________
Inruilen of verkopen:
Wanneer dat wél zin heeft:
• Auto staat op een kantelpunt qua technische betrouwbaarheid
• Aankomende reparaties >25% van de dagwaarde
• Je wil betrouwbaar vervoer, lagere onderhoudslast
• Je rijdt veel kilometers (je wil geen risico lopen)
Voordeel:
• Je verkoopt de auto voordat hij echt waardeloos is
• Nieuwe of jongere auto geeft je meer zekerheid, lager verbruik, betere techniek
________________________________________
Ruwe restwaarde van je auto nu:
Een BMW van dit type, met 270.000+ km, 14 jaar oud, met onderhoudshistorie maar met motorische issues:
• Particulier verkoop: €2.000 – €3.500 (misschien minder als koper motorproblemen ontdekt)
• Inruil bij dealer: vaak lager, €1.000 – €2.500
• Export / opkoper: mogelijk ~€1.000 – €2.000
________________________________________
Conclusie:
Gezien:
• de leeftijd
• de kilometerstand
• de structurele slijtage aan cruciale motoronderdelen
• de forse kosten die eraan zitten te komen
Ja, dit is een logisch moment om afscheid te nemen van de auto.
Je hebt er veel uitgehaald, je hebt hem goed verzorgd, maar technisch en financieel gezien is dit een natuurlijk eindpunt. Verdere investeringen gaan waarschijnlijk niet meer “terugverdiend” worden in gebruiksgemak of waarde.
________________________________________
Wil je hulp bij:
• een nette advertentietekst om hem particulier te verkopen?
• advies over een vervangende auto (nieuw / occasion)?
• een lijstje met betrouwbare alternatieven in een bepaalde prijsklasse?
Laat het me weten – ik help je graag verder.
Dank voor de update — dat zegt veel: je BMW heeft z’n geld en kilometers ruimschoots opgebracht, maar het is nu echt de grens van zinvol bezit en gebruik aan het overschrijden.
________________________________________
Situatie nu:
• 296.000+ km, dat is uitzonderlijk veel — zelfs voor een BMW.
• De motor heeft al tekenen van slijtage (olieverbruik, timingprobleem, zwarte bougies).
• Je staat voor een flinke lijst reparaties (distributieketting, injectoren, draagarmen, remmen, enz).
• De economische waarde van de auto is vrijwel nihil.
• De betrouwbaarheid is aflopend (je hebt al situaties gehad met uitvallende stroom, uitvallende motor, lekkage, etc).
________________________________________
Realistisch advies:
Het moment is niet alleen goed, maar waarschijnlijk ook urgent om afscheid te nemen:
• Voorkom dat de auto zó ver achteruitgaat dat niemand hem nog wil.
• Wacht niet op een duur motorincident zoals een vastloper of ECU-fout.
• Nu kun je nog besluiten, straks wordt de auto de beslissing voor je.
________________________________________
Wat kun je nog doen met de auto?
1. Snel particulier verkopen als "rijdend met aandachtspunten"
→ Eerlijk zijn over mankementen, richtprijs tussen €1.000 – €2.000 als ‘doorrijder’ of voor export.
2. Verkopen aan een opkoper of exportbedrijf
→ Minder gedoe, lagere prijs (~€1.000), maar snel geregeld.
3. Inruilen bij aankoop van andere auto
→ Soms krijg je verrassend genoeg nog een “vaste” inruilwaarde, ongeacht technische staat (handig bij nieuw of dealeroccasion).
________________________________________
Wil je dat ik:
• Een verkoopadvertentie voor je opstel?
• Of je help met betrouwbare alternatieven, op basis van jouw budget, rijstijl of voorkeur (nieuw, tweedehands, elektrisch, hybride)?
Laat het maar weten. Je hebt deze BMW tot het uiterste gereden — en dat is op zich al een mooi compliment aan jouw zorg en toewijding.
70.000km - Mechanisch geratel bij 1500 toeren, BMW meteen afgeleverd bij Breeman.
Distributieketting vervangen, Garantie ☑
90.000km - Kleine beurt, opmerking over getik van motor, is ‘karakteristiek’ van de motor.
100.000km - Distributieketting vervangen, Coulanceregeling ☑
116.000km - Grote beurt gekregen bij de officiële dealer F. Breeman.
- NOX-sensor defect, niet vervangen.
- Start/Stop werkt al zeer geruime tijd niet meer door Accu, niet vervangen.
- Drijfstanglagers vervangen geoffreerd, niet plausibel dat dit het getik veroorzaakt.
(Klepstoters, bij 123.000km correct gediagnosticeerd door CARREC)
117.500km - Hydraulische klep voor oliedrukregeling vervangen na rood oliekan melding. ☑
120.000km - Trip naar 24h Le Mans.
122.000km - Laten onderzoeken door Kees Bakker BMW specialist te Lisse, motor niet geopend.
123.000km - CARREC Techno center bezoekje, tikkende klepstoters door tekortkomende oliecirculatie motor.
Motor loopt uiteindelijk in de soep! Getik van de motor ook al enigszins opgemerkt bij 90.000km bij F. Breeman.
123.850km - Ter reparatie afgeleverd bij CARREC Techno center, alle klepstoters laten vervangen.
Tikkende geluid is verholpen. ☑
134.000km - Kapotte Bobine 3de cilinder Gelsenkirchen. ☑
136.800km - DSC-sensor storing/ trillend stuur bij starten.
141.000km - Elektronisch Euvel, geen stroom in de auto.
143.800km - Elektronisch Euvel is terug. Auto heeft geen stroom.
145.000km - Geel motorwaarschuwingssymbool brandt.
146.500km - Elektronisch Euvel is terug en stroom valt ook weg tijdens het rijden. Auto niet meer gebruiken.
- F. Breeman heeft de Nokkenassensor (geel motorwaarschuwingssymbool), Stroomverdeler en Plug AccuStroomverdeler vervangen. Het uitvallen van de stroom is tot nu toe niet meer voorgekomen, 152.500km. ☑
152.500km - CARREC gaat oorzaak verhit/verbrand olie geurtjes opsporen.
- Olie lekkage vacuümpomp achter de cilinderkop. ☑
153.100km - Tijdens een terugreis vanuit Gouda op de fly-over van de A20 naar de A16 viel de motor uit tijdens het rijden.
Bereik gaf nog 47 km aan, maar benzine was op.
- Brandstofmeter werkt dus niet meer nauwkeurig.
- Te hard door de bocht met te weinig brandstof in de tank heeft ertoe geleid dat er lucht in het brandstoftraject is gekomen. Weer een prijzige les. ☑
155.500km - Er is weer een licht tikkend geluid te bespeuren bij de motor.
Was ook waargenomen juni 2018 in Frankrijk met de defecte Nokkenassensor en Stroomverdeler stroom issue bij 145.000km.
165.500km - Na het tanken deed de Stuurbekrachtiging het niet meer, van Delft A13 wel doorgereden naar Metrostation Nootdorp.
- Gereviseerd Stuurhuis gemonteerd bij CARREC ☑
- Motorkapslot is toch niet kapot, zoals Breeman beweerde. Raar!
- NOX-systeem is uit geprogrammeerd.
- Defecte lagedruk brandstofsensor is vervangen ☑
170.500km - Afgeleverd bij CARREC voor APK + Grote Beurt
6-2020 - Ongevraagd Inspectie C uitgevoerd, kosten splitten we.
Lekkende Versnellingsbak, krom Kleppendeksel, Draagarmrubbers oud en aan vervanging toe.
Oorspronkelijke offerte van 550 naar 2600 euro.
- Via EBAY-velgen plus banden besteld voor 520 euro, want twee banden te gevaarlijk om op door te rijden vanwege gaten in het profiel tot op het canvas. ☑
- Met CARREC afgesproken om APK + Grote Beurt + Keerringen Versnellingsbak + Velgen set wissel = 999 euro afgesproken. ☑
- Kromme Kleppendeksel + Draagarmrubbers ga ik later dit jaar laten doen aan de BMW.
177.500km - Kapotte Bobine Cilinder 3, uit laten lezen bij RD Car services, Plug & Play reserve bobine. ☑
182.000km - Gevoel van vermogensverlies en hoger brandstofverbruik. Geratel te horen bij terugschakelen en uitrollen.
182.500km - Check bij RD Car services, bodemplaten vastgezet, krikpunt gemonteerd, zingend differentieel waargenomen. ☑
184.000km - Gijsbertsen BMW specialist:
- Walnut Blasting 4 cilinder inlaten
- Cardanas vervangen (verrotte kruiskoppeling)
- Kleppendeksel, Bougies, Bobines & hitteschildjes
- ABS ringen vervangen achter
Auto rijdt weer als een zonnetje. ☑
194.000km - APK & Kleine beurt, Nieuwe Ruitenwisserbladen, Airco service vullen Fluor ☑
224.000km (6-2022) - APK & Grote beurt, Remvloeistof ververst, Remmen voorzijde compleet vervangen ☑
241.000km (1-2023) - Schade aan Bijrijdersportier hersteld bij Möller Autoschade, Nieuwe voorruit geplaatst (Carglass) ☑
251.000km (5-2023) - APK gekeurd, kentekenlampje vervangen, koplampen afgesteld, bandenadvies + stabilisatorstokje gescheurd ☑
256.885km (7-2023) - Kleine beurt, achterruitenwisserkapje, band linksachter geplugd (spijker), banden bijna versleten ☑
262.305km (12-2023) - [Geen details vermeld]
270.916km (6-2024) - APK gekeurd, nieuwe zomerbanden Bridgestone Potenza S001, achterruitwisserblad, kentekenplaten vervangen, remvloeistof ververst
- Oliefilterhuispakking lekt, advies vervangen!! ☑
272.072km (7-2024) - Oliefilterhuispakking/wamrtewisselaarpakking vervangen Pakking 1 8,11 8,11 1 PROFIEL-PAKKING 1 7,85 7,85 1 Kleinmateriaal/Hulpstoffen 1 3,74 3,74 1 Koelvloeistof 4 7,95 31,80 1 Koelsysteem ontluchten en controleren op lekkage met speciaal gereedschap 1 33,06 33,06 1 Tunap High tech universele reiniger 115 2 4,45 8,90 1 Werkplaatstarief -Oliefilterhuispakking/wamrtewisselaarpakking vervangen 1 80,00 80,00 1 Onluchtingsschroef 1 5,51 5,51 1 Motorolie Total Quartz LongLife 5W30 0,75 15,00 11,25
286.726km (3-2025) - Grote onderhoudsbeurt uitgevoerd Set Oliefilterelement 1 20,25 20,25 1 Motorolie Total Quartz LongLife 5W30 4,25 15,00 63,75 1 Kleinmateriaal/Hulpstoffen 1 5,00 5,00 1 Bougie NGK ZKBR7A-HTU 4 18,60 74,40 1 Luchtfilterelement 1 29,75 29,75 1 Tunap High tech systeemadditief concentraat Benzine 273 1 16,55 16,55 1 Microfilter/Actiekoolfilter 1 46,20 46,20 1 Gebruik testapparatuur 1 10,00 10,00 1 Milieutoeslag 1 5,00 5,00 1 Werkplaatstarief - Grote onderhoudsbeurt 1,9 80,00 152,00 1 Screen Wash 1 4,95 4,95 1
- Distributieketting staat slap, advies vervangen
- Injectors index 9 (bougies zwart), advies vervangen
- Achterremmen ca 20.000km, advies vervangen compleet
- RA bovenste draagarm speling, advies bovenste draagarmen achter vervangen + uitlijnen
- Hydrolagers krijgen droogtescheuren en worden slap, advies voorste draagarmen vervangen + uitlijnen
- Indien spoorstangen niet gangbaar zijn zullen deze voor uitlijning mee vervangen moeten worden
296.000km (7-2025) – Diagnose laten doen bij Kloppers op de Metaalhof
- Olie verbruik
- Bougie vet slaan
- Klep seals, motor slijtage
- Ketting
- Door middel van uitlezen
- Injectoren zijn ok
Dank je! Hier is een samengevoegde en overzichtelijke versie van de informatie uit de afbeelding én jouw aanvullende tekst, als aanvulling op de onderhoudshistorie:
________________________________________
• Olieverbruik
• Bougies slaan vet → duidt op slechte verbranding of olielekkage in cilinders
• Klepseals en motorslijtage vermoed
• Distributieketting slap → timing komt niet meer overeen met de nokkenas
• Timingprobleem vastgesteld via uitlezen
• Injectoren zijn OK (status bevestigd)
• Diagnose uitgevoerd door Trouwborst BMW specialist
________________________________________
1. Distributieketting
→ Staat slap, advies: vervangen
2. Injectoren (Index 9)
→ Bougies zwart, advies: injectoren vervangen
3. Achterremmen
→ Slijtagegrens binnen ~20.000 km
→ Advies: compleet vervangen
4. Rechtsachter (RA) bovenste draagarm
→ Speling geconstateerd
→ Advies: beide bovenste draagarmen achter vervangen + uitlijnen
5. Voorste hydrolagers (draagarmen)
→ Droogtescheuren en verslapping
→ Advies: draagarmen vóór vervangen + uitlijnen
6. Spoorstangen vóór
→ Indien niet gangbaar, mee vervangen bij uitlijnen
________________________________________
Wil je dat ik dit overzicht ook toevoeg aan het Word-document met de onderhoudshistorie, of wil je dit als apart technisch rapportje?
Je stelt precies de juiste vraag op het juiste moment — en je kijkt er verstandig en nuchter naar. Laten we het even systematisch bekijken, zodat je een goed gefundeerde beslissing kunt nemen.
________________________________________
• Leeftijd auto: >14 jaar
• Kilometerstand: ~270.000 km
• Verleden:
o Distributieketting 2x vervangen
o Diverse elektronische storingen
o Olieverbruik / klepstoters / motorproblemen
o Hydrolagers, draagarmen, bobines, NOX, stuurhuis, etc.
• Nu aanstaande reparaties:
o Distributieketting
o Injectoren
o Achterremmen
o Draagarmen (voor & achter) + uitlijnen
o Mogelijk spoorstangen
• Signalen van motorische slijtage: → oliegebruik, zwarte bougies, timing off
________________________________________
Deze reparaties samen lopen waarschijnlijk richting de €3.000–€5.000, afhankelijk van wie het uitvoert en of er meer schade aan het licht komt.
________________________________________
Wanneer dat wél zin heeft:
• Je bent emotioneel gehecht aan de auto
• Je rijdt weinig en wil nog “even” door
• Je hebt veel recente dure onderdelen al gedaan (motorrevisie, versnellingsbak etc.)
Nadelen:
• Je blijft investeren in een auto die structureel slijt en veroudert
• Latente problemen met motor/elektronica kunnen zich opnieuw voordoen
• De restwaarde stijgt niet mee met je investeringen
________________________________________
Wanneer dat wél zin heeft:
• Auto staat op een kantelpunt qua technische betrouwbaarheid
• Aankomende reparaties >25% van de dagwaarde
• Je wil betrouwbaar vervoer, lagere onderhoudslast
• Je rijdt veel kilometers (je wil geen risico lopen)
Voordeel:
• Je verkoopt de auto voordat hij echt waardeloos is
• Nieuwe of jongere auto geeft je meer zekerheid, lager verbruik, betere techniek
________________________________________
Een BMW van dit type, met 270.000+ km, 14 jaar oud, met onderhoudshistorie maar met motorische issues:
• Particulier verkoop: €2.000 – €3.500 (misschien minder als koper motorproblemen ontdekt)
• Inruil bij dealer: vaak lager, €1.000 – €2.500
• Export / opkoper: mogelijk ~€1.000 – €2.000
________________________________________
Gezien:
• de leeftijd
• de kilometerstand
• de structurele slijtage aan cruciale motoronderdelen
• de forse kosten die eraan zitten te komen
Je hebt er veel uitgehaald, je hebt hem goed verzorgd, maar technisch en financieel gezien is dit een natuurlijk eindpunt. Verdere investeringen gaan waarschijnlijk niet meer “terugverdiend” worden in gebruiksgemak of waarde.
________________________________________
Wil je hulp bij:
• een nette advertentietekst om hem particulier te verkopen?
• advies over een vervangende auto (nieuw / occasion)?
• een lijstje met betrouwbare alternatieven in een bepaalde prijsklasse?
Laat het me weten – ik help je graag verder.
Dank voor de update — dat zegt veel: je BMW heeft z’n geld en kilometers ruimschoots opgebracht, maar het is nu echt de grens van zinvol bezit en gebruik aan het overschrijden.
________________________________________
• 296.000+ km, dat is uitzonderlijk veel — zelfs voor een BMW.
• De motor heeft al tekenen van slijtage (olieverbruik, timingprobleem, zwarte bougies).
• Je staat voor een flinke lijst reparaties (distributieketting, injectoren, draagarmen, remmen, enz).
• De economische waarde van de auto is vrijwel nihil.
• De betrouwbaarheid is aflopend (je hebt al situaties gehad met uitvallende stroom, uitvallende motor, lekkage, etc).
________________________________________
Het moment is niet alleen goed, maar waarschijnlijk ook urgent om afscheid te nemen:
• Voorkom dat de auto zó ver achteruitgaat dat niemand hem nog wil.
• Wacht niet op een duur motorincident zoals een vastloper of ECU-fout.
• Nu kun je nog besluiten, straks wordt de auto de beslissing voor je.
________________________________________
1. Snel particulier verkopen als "rijdend met aandachtspunten"
→ Eerlijk zijn over mankementen, richtprijs tussen €1.000 – €2.000 als ‘doorrijder’ of voor export.
2. Verkopen aan een opkoper of exportbedrijf
→ Minder gedoe, lagere prijs (~€1.000), maar snel geregeld.
3. Inruilen bij aankoop van andere auto
→ Soms krijg je verrassend genoeg nog een “vaste” inruilwaarde, ongeacht technische staat (handig bij nieuw of dealeroccasion).
________________________________________
Wil je dat ik:
• Een verkoopadvertentie voor je opstel?
• Of je help met betrouwbare alternatieven, op basis van jouw budget, rijstijl of voorkeur (nieuw, tweedehands, elektrisch, hybride)?
Laat het maar weten. Je hebt deze BMW tot het uiterste gereden — en dat is op zich al een mooi compliment aan jouw zorg en toewijding.