Stille non runflat banden voor de 530e g31 LCI

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
dvdboogaard03

Stille non runflat banden voor de 530e g31 LCI

Bericht door dvdboogaard03 » 09 jul 2025, 07:09

Hallo,
Sinds vorig jaar rijd ik in een BMW 530e G31 Touring LCI die voorzien is van Pirelli runflat-banden. Wat me stoort is het afrolgeluid van de banden, aangezien de auto verder erg stil is. Daarom ben ik op zoek naar non-runflat banden. Er is echter zoveel keuze in banden met een * in de maat 275/30/20 XL 97Y en 245/35/20 XL 95Y, dat het lastig is om te bepalen welke band het stilste is. Zelfs de meest gerespecteerde bandenbedrijven kunnen hier geen eenduidig advies over geven. Vaak krijg ik te horen dat het aantal dB dat een band produceert weinig zegt over het daadwerkelijke geluid in de auto. Geluid is tenslotte subjectief; voor de één is het acceptabel, voor de ander niet.
Daarom wil ik graag wat informatie verzamelen uit de praktijk. Als iemand goede ervaringen heeft met non-runflat banden voor de G31 LCI dan hoor ik dat graag!
Alvast bedankt!
Groeten,
Dave

B-Buster

Re: Stille non runflat banden voor de 530e g31 LCI

Bericht door B-Buster » 09 jul 2025, 18:22

Banden uit de sportieve serie zijn vaak niet de stilste. Dan kun je beter een reguliere/touring band nemen. Michelin Primacy, Bridgestone Turanza bijv.

Inderdaad zegt het aantal dB niet alles, ik heb op papier stille winterbanden maar die maken een stuk meer afrolgeluid dan de op papier luidere Michelin zomerbanden. Zelfde breedtematen.

Heb je X-drive? Zo nee, dan kun je de stermarkering skippen. Wel X-drive = weinig keuze en stille opties zijn ver te zoeken. Niet elke ster band kan overigens, ze moeten goedgekeurd zijn door BMW. Alleen dan weet je dat de stercodering ook op de rolomtrek slaat. Anders geeft het alleen aan dat de compound van de band aangepast is naar BMW-spec.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) Performance en tuning”