Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
Beste BMW liefhebbers,
Ik heb vorige jaar een BMW 640XD GC uit 2014 aangekocht (F06).
Eerst wat additionele informatie voor de context:
- Duitse BMW met volledige onderhoudshistoriek;
- Uitvoering met elektronische demping. De auto was al verlaagd toen ik de aankoop deed.
- Binnen 2 maanden liep de krukas vast. De motor is door een BMW specialist gereviseerd --> Vervangen oliepomp, lager- schalen, krukas, kopbouten, zuigerveren, klepstoters, oliekoeler, distributiekit, pakkingen en het blok laten honen/lijnboren.
- Momenteel rijd ik blijkbaar met een lekke schokbreker rond (achterin). Deze wordt vervangen, maar er is blijkbaar moeilijk aan onderdelen te komen.
- De homokineet linksvoor is vervangen (lekte olie).
Nu het probleem (lekker vaag :-( )
Het valt me op dat de auto na de revisie een zacht bonkend geluid maakt.
Soort van kdkdkdkdk (moeilijk via de tekst uit te leggen).
Dit geluid hoor ik hoofdzakelijk bij het accelereren (initieel alleen bij bergop rijden), maar het wordt steeds erger.
Ik heb de auto na laten kijken bij de BMW dealer, maar die hoorde het geluid niet (80 euro lichter).
Ook ben ik terug gegaan na het revisiebedrijf met een hele goede BMW chef monteur.
Ze horen het geluid wel, maar zeggen dat ze het niet gevonden krijgen (computer uitgelezen, verstuivers gechecked enz).
Ze zeggen dat ik gewoon moet blijven rijden, want als ik het zeker wil weten, dan zou ik eigenlijk de versnelling, aandrijflijn en tussenbak moeten vervangen. Tja...
Nu merk ik dat de auto voortaan ook begint te trillen vanaf de 90km/ph. Dit met een warme motor, vier nieuwe sterrenbanden en zelf ook zonder accelereren. Er komen alleen maar klachten bij. Nu zit ik met een zacht bonkend geluid en een auto die trilt.
Heeft iemand een idee wat dit in godsnaam kan zijn? Ik durf zo niet op vakantie met de auto. :-)
Als het zo doorgaat, dan verkoop ik mijn droomauto.
Elke advies is welkom (soort van checklist of tips?)
Alvast hartelijk dank voor een eventuele reactie.
PS.
Ik laat as. vrijdag alvast nakijken of misschien mijn velgen krom zijn ofzo.
Ik heb vorige jaar een BMW 640XD GC uit 2014 aangekocht (F06).
Eerst wat additionele informatie voor de context:
- Duitse BMW met volledige onderhoudshistoriek;
- Uitvoering met elektronische demping. De auto was al verlaagd toen ik de aankoop deed.
- Binnen 2 maanden liep de krukas vast. De motor is door een BMW specialist gereviseerd --> Vervangen oliepomp, lager- schalen, krukas, kopbouten, zuigerveren, klepstoters, oliekoeler, distributiekit, pakkingen en het blok laten honen/lijnboren.
- Momenteel rijd ik blijkbaar met een lekke schokbreker rond (achterin). Deze wordt vervangen, maar er is blijkbaar moeilijk aan onderdelen te komen.
- De homokineet linksvoor is vervangen (lekte olie).
Nu het probleem (lekker vaag :-( )
Het valt me op dat de auto na de revisie een zacht bonkend geluid maakt.
Soort van kdkdkdkdk (moeilijk via de tekst uit te leggen).
Dit geluid hoor ik hoofdzakelijk bij het accelereren (initieel alleen bij bergop rijden), maar het wordt steeds erger.
Ik heb de auto na laten kijken bij de BMW dealer, maar die hoorde het geluid niet (80 euro lichter).
Ook ben ik terug gegaan na het revisiebedrijf met een hele goede BMW chef monteur.
Ze horen het geluid wel, maar zeggen dat ze het niet gevonden krijgen (computer uitgelezen, verstuivers gechecked enz).
Ze zeggen dat ik gewoon moet blijven rijden, want als ik het zeker wil weten, dan zou ik eigenlijk de versnelling, aandrijflijn en tussenbak moeten vervangen. Tja...
Nu merk ik dat de auto voortaan ook begint te trillen vanaf de 90km/ph. Dit met een warme motor, vier nieuwe sterrenbanden en zelf ook zonder accelereren. Er komen alleen maar klachten bij. Nu zit ik met een zacht bonkend geluid en een auto die trilt.
Heeft iemand een idee wat dit in godsnaam kan zijn? Ik durf zo niet op vakantie met de auto. :-)
Als het zo doorgaat, dan verkoop ik mijn droomauto.
Elke advies is welkom (soort van checklist of tips?)
Alvast hartelijk dank voor een eventuele reactie.
PS.
Ik laat as. vrijdag alvast nakijken of misschien mijn velgen krom zijn ofzo.
Re: Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
NVH (noise vabrations harshness) problemen zijn op afstand moeilijk te beoordelen. Er zijn mensen die een en ander in kaart kunnen brengen…maar die doen het inderdaad niet voor niks….
Wat belangrijk is, je moet het kunnen laten optreden…
Maar ik kan je verder geen verlossende tips geven…buiten dat ik het voor een autobezitter balen vindt…
Succes
Wat belangrijk is, je moet het kunnen laten optreden…
Maar ik kan je verder geen verlossende tips geven…buiten dat ik het voor een autobezitter balen vindt…
Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
Hoi ehombie,
Dank je wel voor je reactie!
Initieel dacht ik dat ze het gevonden hadden.
De centrale bout van de homokineet rechtsvoor zat er los in. Die hadden ze net vervangen.
Maar...
Ik merk dat ik het geluid juist hoor als ik rechts de bocht instuur (vooral bergop). Zou dit mogelijk de homokineet linksvoor kunnen zijn of is dit juist rechts?
Ik hoor het graag :-)
Dank je wel voor je reactie!
Initieel dacht ik dat ze het gevonden hadden.
De centrale bout van de homokineet rechtsvoor zat er los in. Die hadden ze net vervangen.

Maar...
Ik merk dat ik het geluid juist hoor als ik rechts de bocht instuur (vooral bergop). Zou dit mogelijk de homokineet linksvoor kunnen zijn of is dit juist rechts?
Ik hoor het graag :-)
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
beste hans hier met mart. ikdenk dat je homokineten droog zyn. metalen clip verwyderen en er een flinke klodder lagervet invryven. daarna met nieuwe slangklemmen weer monteren. zo heb ik het gedaan het knikkergeluid is dan weg. succes mart.
Re: Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
Hoi Mart,
Dank je wel voor de tip. Ik ga vragen of ze dit willen controleren.
Klopt het als ik rechts instuur, dat mijn homokineet linksvoor het probleem is? Dan hoor ik namelijk het tikgeluid.
Ik vraag dit, omdat de homokineet rechtsvoor (bijrijders-kant) al vervangen is.
Thanks! :-)
Dank je wel voor de tip. Ik ga vragen of ze dit willen controleren.
Klopt het als ik rechts instuur, dat mijn homokineet linksvoor het probleem is? Dan hoor ik namelijk het tikgeluid.
Ik vraag dit, omdat de homokineet rechtsvoor (bijrijders-kant) al vervangen is.
Thanks! :-)

-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
hallo hans het klopt inderdaad als je rechtaf draait de linker homokineet het zwaarts word belast,effe laten controleren en goed invetten succes mart
Re: Van het ene probleem in het andere (blokrevisie, nu trillingen).
Hoi Mart,
Helemaal helder. Dank je wel voor de snelle reactie!
Helemaal helder. Dank je wel voor de snelle reactie!

Laatst gewijzigd door Leen op 12 mei 2022, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.