18 inch RF banden.. zwaar sturen (bij F11).

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Padman

18 inch RF banden.. zwaar sturen (bij F11).

Bericht door Padman » 03 apr 2020, 17:12

Beste BMW-liefhebbers,

Sinds een paar maanden rijd ik in een F11 520d uit 2015 en ben helemaal gek op deze auto! Hiervoor reed ik een Passat Variant uit 2016, maar ik kon niet wennen aan de stoelen en de DSG automaat. Ben heel blij en ook trots op mijn F11. Toen ik de auto kocht, staat deze op 17 inch RF winterbanden. Ik vond de auto heel lekker sturen met ook een prima comfort. Ik vond de 17 inch wel wat klein ogen en ging op zoek naar een mooie officiele BMW velg. En die heb ik gevonden, namelijk de 452 styling in 18 inch. Hier zitten nu nog wel RF winterbanden onder (Dunlop wintersport 3D). De auto is voor mij qua looks enorm toegenomen, maar ik vind de auto wel een stuk zwaarder sturen. Qua comfort (drempels/putdeksels etc) merk ik niet veel verschil of vind ik het in ieder geval niet een probleem. Ik heb al gelezen dat de breedte van de band van invloed is op het zwaarder sturen en de banden van 17 naar 18 inch zijn 2 cm breder. Het zwaarder sturen merk ik zowel bij lage als hoge snelheden. Inparkeren gaat nu ook een stuk minder gemakkelijk.

Ik heb een paar vragen:

1. Zal het sturen lichter zijn wanneer ik non runflat banden van 18 inch neem, aangezien RF banden een hoger gewicht hebben? Zijn er mensen die 18 inch met RF en non RF banden hebben kunnen vergelijken?
2. Zijn er andere manieren om het sturen lichter te maken?

Omdat ik veel km per jaar maak (40.000) is voor mij rijcomfort (waaronder dus het niet te zwaar sturen) erg belangrijk, belangrijker dan de looks. Ik hoop wel dat er een oplossing is om met 18 inch te kunnen blijven rijden. Teruggaan naar 17 inch zou ik wel erg jammer vinden.

Alvast erg bedankt voor het meedenken!
Jos

Afbeelding

Padman

Re: 18 inch RF banden.. zwaar sturen (bij F11).

Bericht door Padman » 05 apr 2020, 13:47

Nog een kleine aanvulling:

Mijn bandenspanning is 2,5 voor en 2,6 achter. Is dit een bandenspanning waar jullie ook op rijden? En zal het sturen lichter zijn bij een hogere bandenspanning?

Edward

Bericht door Edward » 05 apr 2020, 14:06

Zelf rij ik op 2.6 en 2.9 bar... maar je hebt een mooi schema in je dorpel staan. Daar staan vast wel de relevante bandenmaten op. Daarnaast natuurlijk... gewoon diverse bandenspanningen proberen. Als ik achter 3.0 bar (en hoger) ga gebruiken, dan komen er teveel trillingen door in het interieur. 2.8 bar (en lager) dan merk ik meer zijdelingse beweging in de banden. 2.9 bar is 'the sweetspot' bij mijn achterbanden. Ditzelfde geldt voor de voorbanden, zij het met een lagere spanning. Ik check het elke maand, maar misschien ben ik wel een mierenneuker pur sang :D

Maar om op je andere vraag terug te komen... hogere bandenspanning kan voor lichter sturen zorgen... maar ook voor minder grip, minder comfort, et cetera.

m.h.

Bericht door m.h. » 05 apr 2020, 14:08

Merk en type kan soms ook een behoorlijk verschil in zitten

Edward

Bericht door Edward » 05 apr 2020, 14:10

Uiteraard m.h.

Zelf met verschillende bandenspanningen testen is nog steeds het beste. En dan niet even 30 meter vooruit en achteruit rijden, nee echt rondje gaan rijden.

Padman

Bericht door Padman » 05 apr 2020, 17:54

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ga morgen meteen even wat uitproberen met verschillende bandenspanningen.

Maakt het overstappen van runflat naar non-runflat nog iets uit denken jullie met betrekking tot het lichter sturen? Ik rij nu op winterbanden en moet nog zomerbanden kopen..

m.h.

Bericht door m.h. » 05 apr 2020, 18:26

Nee, scheelt alleen in comfort en je in portomenee

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Performance en tuning”