Ik denk dat het weinig uit zal maken welk type BMW het is.
Bij elk merk auto is er nu eenmaal een carter ontluchting met olie afscheider aanwezig.
Voor de info, zoek eens even op YouTube, er staan massa's informatie op YouTube.
Zet in de zoek titel E46 er bij, en u komt een heel eind in de goede richting, de motor die bij u gemonteerd is, die zal ongetwijfeld ook in andere type BMW ingebouwd zijn.
Beste Malle Pietje en Bofkont.
Er zijn nog vervang systemen enkel met slangen ook.
Dus de oil catch can is zeker niet nodig, het kan allemaal dus wel.
Als men voor de oil catch can kiest.
Zorgt u dan, dat het een type is met een olie aftap aan de onderzijden, maar volgens mij hebben ze dat ook allemaal.
U kunt daar een schroef pilaar in draaien, en er een slang aan vast koppelen, die u weer aan de aftakking van de oliepeilbuis vast maakt.
Let wel even daarop, dat u een terugslagklep 12 mm. in de slang monteert naar die oliepeilbuis.
Dan kan de olie wel naar het carter stromen, maar niet terug naar de oil catch can!
Deze montage moet het olie verbruik terug dringen!
Ik ga in elk geval een van deze updates ook uitvoeren.
Ik heb het donkerbruine vermoeden, dat dit de oorzaak is van het olieverbruik van mijn E39 M54 525i !
Nu had ik wel een klein olie lekje, dat al sinds dat ik de nieuwe oliepeil sensor had gemonteerd.
Deze oliepeil sensor die was dus lek, en de olie liep dwars door de sensor heen, zo de stekkerverbinding in!
Dus heb ik die sensor maar weer vervangen.
Olie lek is verholpen.
Nu die update volgend jaar uitvoeren van de carter ontluchting/olie afscheider.
Ik ga voor de olie catch can, denk ik.
Ik ga me nog eens even verdiepen in het slangen principe, die ik ook heb gezien.
Enkel weet ik dan niet waar de olie zal blijven, die eventueel mee komt uit de kleppenkast.
Die wil ik in elk geval niet in het inlaatspruitstuk hebben of elders in het vacuüm systeem.
Ik heb de disaklep ook al eens bekeken, en ik zag best wat zwarte aanslag van olie of zo in het inlaatspruitstuk.
Dus het inlaatspruitstuk gaat er dus ook af, om eens grondig gereinigd te worden.
Maar kijkt u maar eens goed, wat voor u de beste oplossing zal zijn.
Ik heb er veel vertrouwen in, en zeker als men kiest voor de oplossing met de oil catch can, met een constante olie aftap naar de oliepeilbuis met terug slagklep!
Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad