Goede nacht E39Driver,
Dit is echt gedeeltelijk, er is immers altijd een hele goede oplossing mogelijk, om een stelnok te vervangen.
Ik heb dus een koplamp in mij E39 touring, die niet is te openen, deze is dus gelijmd.
En de andere koplamp is geseald met ruitenkit, dus wel te openen.
Ik heb bij de koplamp die is gelijmd, waarvan het glas niet te verwijderen is, heb ik wel een defecte stelnok vervangen.
Dat doet men gewoon via de uitsparing van de lampen fitting, helemaal losdraaien, en de defecte nok verwijderen.
Boor in het verlengde een gaatje, waar men met een tork schroevendraaier heen kan, om dat Tork boutje te verwijderen.
Magnetiseer de Tork schroevendraaier, en het boutje blijft netjes hangen.
Laat eventueel het magneetje aan de schroevendraaier steel hangen.
In elk geval kan men het groot licht stelnok op deze wijze vervangen.
Als ik de stelnok van het groot gedimde licht zou moeten vervangen, dan zou ik gewoon het koplamphuis openen, net daar waar de stelnok zit.
Misschien is dan ook net als bij het grootlicht een gaatje boren nodig.
Net om dat ene boutje los te kunnen draaien.
Maak u echt niet druk om de gemaakte gaten, de boorgaten kan men dichten door een dikke parker, of een dotje kit.
Het gesneden gat om de geleider van de stelnok te verwijderen, deze maakt men gewoon dicht met een soldeerboutje.
Hierbij is slechts minimaal 40 Graden Celsius benodigd om de sleuven van het uitgesneden plaatje te dichten.
Voeg eventueel wat kunststof toe van een Tie wrap ( kabelbinder ) toe.
Dit is eigenlijk gewoon kunststof lassen op een simpele manier.
Duw de soldeerbout tegen het kunststof, en duw deze ietsje vooruit met een paar millimeter, en herhaal dit tot de ene zijde gedicht is, eb herhaal dit op de andere vlakken, tot het uitgesneden stukje koplamphuis is gedicht, en vloei steeds wat Tie Wrap toe.
Ik maak er echt geen punt van, het gesneden gat is immers altijd te dichten, of met het lassen, of met kitten.
Gaat u kit gebruiken, neem dan de lijmende kit waar men de voorruiten mee vast lijmt, en leg dan wel even de kitnaad even vast met tape, tot de kit is uitgehard.
Het is dus echt niet moeilijk, maar dat is makkelijk gezegd door mij.
Ik begin er gewoon aan, en het komt immers altijd goed, er is dus wel een pak durf nodig, en gewoon brutaal zijn.
Begin nooit met veel twijfel aan dit soort zaken, maar zeg gewoon, dat ga ik echt doen.
Succes, beste forum leden.
Mocht het echt niet lukken, en u woont niet te ver van mij vandaan, ik wil u best helpen, no worries, het komt altijd goed.
Ik woon in Zuid-West Brabant, grens Zeeland.
Met vriendelijke groet,
Ad