Hoi sinds 2012 ben ik de gelukkige bezitter van een zwarte Z3 2.2 wide body uit 2003.
De auto had toen 104.000 km gelopen, Nederlandse auto en altijd dealer onderhouden.
Mijn Z3 wordt uitsluitend in de maanden april tm september gebruikt en rijden er eigenlijk alleen lange afstanden mee, tourritjes in Nederland maar ook vakantie in Italië . Gemiddeld 6000 km per jaar, just for the fun !
Het is een heerlijke betrouwbare wagen die ons nog nooit in de steek heeft gelaten, het geluid van de 6 cilinder is heerlijk, zoals jullie weten.
Sinds twee jaar geleden kreeg ik de behoefte en wens naar meer vermogen.......Niet eens meer pk maar meer koppel.
Een hardrijder ( snelweg ) ben ik niet, rijd zakelijk ook met BMW zo’n 70.000 P/jaar maar lekkere tussensprintjes miste ik....
Uiteraard verklaarde mijn vrouw me voor gek....ja hij is toch goed zo.....je kent het wel.
Maar het blijft kriebelen en dus ging ik verder op onderzoek.Een andere Z3 kopen was geen optie omdat ik wist dat deze 100% in orde is, blok super met nagenoeg geen olieverbruik. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en er een 2.8 in laten leggen. De M52TUB28 is er ingegaan met behoud van de 2.2 versnellingsbak en het 2.2 differentieel, lekker korte overbrengingen zodat hij nu gaat zoals ik wil, beresterk op tussenacelleraties en altijd alert.
Nu rest mij nog meer te gaan genieten van deze heerlijke Z3 ! Ger.
Ger - Z3 2.2 2003
Re: Ger - Z3 2.2 2003
Leuk verhaal en knap dat je er een andere motor in hebt durven leggen.
Kun je hier iets meer over vertellen? Er zijn hier regelmatig mensen op zoek naar informatie en ervaringen. Op die vraag wordt meestal "niet doen"/"spaar je de moeite" gezegd....
Heb je draadboom computer etc ook allemaal omgezet? Geen storingen? Nog aanpassingen moeten verrichten? En uit welk model kwam je 2.8 motor?
Was er een specifieke reden dat je bent gegaan voor een 2.8 ipv een 3.0?
Kun je hier iets meer over vertellen? Er zijn hier regelmatig mensen op zoek naar informatie en ervaringen. Op die vraag wordt meestal "niet doen"/"spaar je de moeite" gezegd....
Heb je draadboom computer etc ook allemaal omgezet? Geen storingen? Nog aanpassingen moeten verrichten? En uit welk model kwam je 2.8 motor?
Was er een specifieke reden dat je bent gegaan voor een 2.8 ipv een 3.0?
Hoi Toink,
Als je 2.8 neemt dan kun je de bestaande kabelboom gebruiken, ook het inlaatspruitstuk van de 2.2 zet je over.
De ECU kan ook gebruikt worden, wellicht wordt die opnieuw geprogrammeerd.Rhenoy heeft deze aanpassingen keurig gedaan, met jaar garantie op de nieuwe motor en de complete montage.
Niet 1 druppel lekkage van wat dan ook.
Deze aanpassing hebben ze al vaker gedaan dus garandeerde ze mij een probleemloze vervanging.
Geroepen,
Ger
Als je 2.8 neemt dan kun je de bestaande kabelboom gebruiken, ook het inlaatspruitstuk van de 2.2 zet je over.
De ECU kan ook gebruikt worden, wellicht wordt die opnieuw geprogrammeerd.Rhenoy heeft deze aanpassingen keurig gedaan, met jaar garantie op de nieuwe motor en de complete montage.
Niet 1 druppel lekkage van wat dan ook.
Deze aanpassing hebben ze al vaker gedaan dus garandeerde ze mij een probleemloze vervanging.
Geroepen,
Ger
Klinkt als een weloverwogen ombouw en zeker voor een partij met ervaring prima uit te voeren. Zie inderdaad dat het verschil in koppel groot is, dat komt altijd van pas bij een Z3
.
- mieske90
- BimmerPortal Team
Welkom Ger,
Een leuke upgrade
Ook wel chill dat een bedrijf met ervaring het heeft uitgevoerd, scheelt een hoop gezeik
Zal de wagen zeker goed gedaan hebben
Heb je ook foto's van je Z3?
Als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
Als er vragen of opmerkingen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen je graag.
Vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
Veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je Z3 een keer op één van onze meetings/events.
Dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events
Een leuke upgrade
Ook wel chill dat een bedrijf met ervaring het heeft uitgevoerd, scheelt een hoop gezeik
Zal de wagen zeker goed gedaan hebben
Heb je ook foto's van je Z3?
Als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
Als er vragen of opmerkingen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen je graag.
Vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
Veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je Z3 een keer op één van onze meetings/events.
Dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events