Automaatgedrag E39 530i toeren stijgen na lossen gas

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Frax

Automaatgedrag E39 530i toeren stijgen na lossen gas

Bericht door Frax » 01 nov 2017, 14:25

Hallo iedereen,

Sinds een maand ben ik in het bezit van een E39 530i automaat uit 2002 (180dkm). Aangezien ik geen ervaring heb met de E39 en met haar automaatgedrag hoor ik graag of onderstaande automaatgedrag normaal is.

Situatie:
Bij het accelereren pakt de automaat goed op en loopt mooi door de versnellingen. Wanneer ik tijdens het accelereren het gas begin te liften omdat ik op snelheid ben dan stijgt het toerental af en toe kortstondig met 300 toeren om vervolgens terug te zakken en constant blijven. Dit komt voor wanneer ik accelereer en in het toeren gebied van 1000 tot 2000 toeren zit.

Lock-up werkt goed en schakelt ongemerkt in rond de 110km/h. Wanneer ik het gas helemaal loslaat dan heb ik geen last van een lichte toerenverhoging.

Is bovenstaande normaal of wordt dit door een defect veroorzaakt?

Graag jullie mening.

bmwhans

Re: Automaatgedrag E39 530i toeren stijgen na lossen gas

Bericht door bmwhans » 02 nov 2017, 09:01

Onder de 2000 tpm werkt de lockup niet, die werkt alleen in de hoogste versnelling.
Je hebt een soort van constante slip beneden de 2000 tpm en dan heb je het gedrag wat je beschrijft.

Frax

Bericht door Frax » 02 nov 2017, 10:19

Bedankt voor je reactie. De constante slip merk ik inderdaad tijdens het accelereren dan blijft het toerental min of meer hangen bij langzaam accelereren. Echter wanneer je het gaspedaal lift, maar niet helemaal loslaat, schiet het toerental omhoog met 200 of 300 toeren en zakt direct weer. Dit voelt tegenstrijdig aangezien ik minder gas geef.

Het is alsof de auto tijdens het liften van het gaspedaal in de vrij schakelt even een dot gas geeft en weer aangrijpt. Je voelt dit overigens niet maar ik hoor het en zie het aan toerenteller en verbruiksmeter.

Arbi

Bericht door Arbi » 07 nov 2017, 06:27

Goedemorgen,

Dit "probleem" heb ik ook. Stel je wilt 50 rijden. Je accelereert naar de 50 en geeft het op laatst minder gas, dan komen er inderdaad wat toeren bij. Lastig uit te leggen. Wat jij zegt heb ik ook, het voelt tegenstrijdig dat als je minder gas geeft, de auto even iets meer toeren maakt.

Zo'n 14000 km geleden heeft de bak bij ZF een beurt gehad. Zij konden niets vinden en zeiden dat deze als nieuw reed (ook voor de beurt). Ik maak me er dus geen zorgen meer om.

Wel een andere vraag: als ik mijn versnellingspook in M zetten en dus zelf ga schakelen, merk ik dat als ik bijv 60 in z'n 5 rijd en meer gas geeft de auto ook veel meer toeren maakt. Mijn vriendin had een tijdje geleden een Polo met een automaat waarbij je ook zelf kon schakelen. Als ik bij deze auto bij een lage snelheid, in een hoge versnelling gas gaf, kwamen er geen extra toeren bij maar trok deze met de lage toeren op.

Vraag me af of de "extra toeren" bij mijn BMW normaal is?

Groet,

Otto

Frax

Bericht door Frax » 19 nov 2017, 13:19

Hallo iedereen,

Op basis van mijn probleem ook contact gehad met ZF. Zij gaven aan dat een kortstondige verhoging van het toerental zo hoort. Dit heeft te maken met het in en uitschakelen van de lock-up en de mate van belasting op de bak.

@Otto: Ik zal eens kijken of mijn automaat in de M hetzelfde doet.

Arbi

Bericht door Arbi » 15 feb 2018, 06:48

Frax schreef:Hallo iedereen,

Op basis van mijn probleem ook contact gehad met ZF. Zij gaven aan dat een kortstondige verhoging van het toerental zo hoort. Dit heeft te maken met het in en uitschakelen van de lock-up en de mate van belasting op de bak.

@Otto: Ik zal eens kijken of mijn automaat in de M hetzelfde doet.
Hi Frax,

Heb je het inmiddels al een keer geprobeerd :)? En ben je inmiddels gewend aan de kortstondige verhoging van toeren?

Groet,

Otto

Frax

Bericht door Frax » 15 apr 2018, 20:41

Hallo Otto,

Ik ben niet zo actief op het forum maar hierbij alsnog een update: Ik ben er eigenlijk aan gewend geraakt en aangezien ZF zegt dat dit zo hoort heb ik het geaccepteerd. In december heb ik de bak wel zelf een service beurt gegeven waarbij ik het filter heb vervangen en de olie heb ververst. Geen enkel verschil wat betreft automaat gedrag. Hij rijdt prima!

Voor wat betreft de M stand hierin heb ik eigenlijk nog nooit gereden. Zal het deze week eens proberen om te kijken hoe hij zich gedraagt.

*Update*: De automaat laat geen stijging zien in toeren wanneer er in de M stand wordt gereden.

Gr. Frank

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”