Hallo iedereen,
Sinds gisteren merkte ik dat ik soms een tik voel in het stuurwiel. Soms kan ik de tik horen en lijkt direct achter het stuurwiel vandaan te komen. Het tikken komt willekeurig voor en ik kan het dus niet oproepen als ik wil.
UPDATE:
Omdat ik vanmiddag wederom een stuk heb gereden kan ik iets meer zeggen over de klacht:
Ik voel de tik alleen wanneer ik begin te sturen. Als ik een stuurbeweging ga inzetten voel (en soms hoor) ik direct een klein tikje zowel als ik naar links of naar rechts stuur. Het gebeurt zowel op contante snelheid, afremmen en versnellen waarbij het bij versnellen minder vaak lijkt voor te komen.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en waar ik dit probleem moet zoeken? Alvast bedankt voor het meedenken.
Voelbare tik in stuurwiel tijdens sturen
Voelbare tik in stuurwiel tijdens sturen
Laatst gewijzigd door Frax op 15 okt 2017, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Voelbare tik in stuurwiel tijdens sturen
hallo kyk eens naar je stuurhuis en je stuurkogels. krik de auto geheel van voren op en laat iemand anders aan het stuur draaien.je zou dan het knikken moeten voelen. wel de auto goed ondersteunen voor je eronder gaat. succes martin
Nog even een update omtrent dit probleem:
Naast de soms voelbare en hoorbare tik tijdens het sturen merk nog een drietal issues met het stuurgedrag:
1: Bij een koude start stuurt de auto ongelofelijk zwaar. Wanneer de auto opwarmt verdwijnt dit en stuurt de auto soepel.
2: Servotronic functioneert niet. Auto blijft op lage snelheid redelijk zwaar sturen en ik heb hem ook vergeleken met een E39 met goed functionerende servotronic. Ik krijg eveneens een foutcode 70 (Servo valve or wire open/short circuit) wanneer ik deze uitlees met PAsoft 1.4.0. Wanneer ik deze reset is hij direct terug.
3: Zweverig gedrag vanaf 80km/h. Gevoel dat je veel moet corrigeren.
Heeft iemand op basis van deze informatie enig idee waar dit aan kan liggen?
PS Stuurbekrachtigingsolie is gespoeld en ik heb het reservoir en twee leidingen vervangen. Probleem is hiermee niet verholpen. Het tikken is overigens ook minder bij koude auto en komt eigenlijk alleen voor wanneer alles goed warm is.
Naast de soms voelbare en hoorbare tik tijdens het sturen merk nog een drietal issues met het stuurgedrag:
1: Bij een koude start stuurt de auto ongelofelijk zwaar. Wanneer de auto opwarmt verdwijnt dit en stuurt de auto soepel.
2: Servotronic functioneert niet. Auto blijft op lage snelheid redelijk zwaar sturen en ik heb hem ook vergeleken met een E39 met goed functionerende servotronic. Ik krijg eveneens een foutcode 70 (Servo valve or wire open/short circuit) wanneer ik deze uitlees met PAsoft 1.4.0. Wanneer ik deze reset is hij direct terug.
3: Zweverig gedrag vanaf 80km/h. Gevoel dat je veel moet corrigeren.
Heeft iemand op basis van deze informatie enig idee waar dit aan kan liggen?
PS Stuurbekrachtigingsolie is gespoeld en ik heb het reservoir en twee leidingen vervangen. Probleem is hiermee niet verholpen. Het tikken is overigens ook minder bij koude auto en komt eigenlijk alleen voor wanneer alles goed warm is.
servotronic module stuk? Die moet (volgens horen zeggen) vrij makkelijk te vervangen zijn.
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
Bedoel je dan de GM III Module of de plunjer op het stuurhuis zelf?