Het volgende is gebeurd/aan de hand, in chronologische volgorde:
2 maanden tot één week geleden:
- Symptomen:
2.) Na het moeilijk starten neiging tot stilvallen met gas indrukken (dip in toerental)
3.) Na het moeilijk starten inhouden en veel brandstof verbruiken
- Vermoeden en actie:
2.) Foutcode: "Nokkenassensor Inlaat Positie Onlogisch"
- Resultaat:
Eén week geleden:
- Symptomen:
2.) Na moeilijk starten veel brandstofverbruik, extreem inhouden (niet harder kunnen dan 125/130)
3.) Na koude start geen problemen en loopt de motor een stuk beter, echter nog steeds een idee dat ie inhoudt
- Vermoeden en actie:
2.) Foutcode: "Nokkenassensor Inlaat Positie Onlogisch"
3.) Timing van de ketting van zowel de kruk- als nokkenas laten controleren
3a.) Inlaatnokkenas-timing komt niet overeen met de uitlaatnokkenas
3b.) Uitlaatnokkenas-timing komt niet overeen met de krukas
Ik heb nog nooit gehoord dat één, laat staan meerdere, assen zomaar verspringen uit het niets. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Mijn nokkenassen en krukas zijn dus gecontroleerd op timing en deze staan op dit moment niet goed.
Mijn garage adviseert mij om de complete (!) VANOS-unit te vervangen, alsmede de ketting te vervangen en alle spanners en rollen mee te nemen waarop deze ketting loopt. Ik dacht persoonlijk altijd dat de ketting van een M54 levenslang was?
Een andere bron adviseert mij om de motor gewoon opnieuw te timen, alles op tijd te zetten dus, omdat dit "wel eens" voorkomt.
Mijn eerste vraag is: Hoe kan dit alles gebeuren?
Mijn tweede vraag is: Wat adviseren jullie mij te doen? Opnieuw timen met de huidige onderdelen of álles vervangen?
Bedankt alvast en fijn weekend.
Groetjes,
Jeremy