koelprobleem e36 328i m52
koelprobleem e36 328i m52
Ik zit met een probleem.
In eerste instantie werd mijn blok niet goed warm de laatste tijd
Hij haalde eigelijk nooit de 90 graden meer.
Toen op een ochtend ging hij er plots overheen na een kwartier gereden te hebben.
Nu dus in eens te heet.
Heb reeds de thermostaat vervangen maar hij liep weer over de 90 graden na een kort rondje gereden te hebben.
Nu vandaag een nieuwe radiateur erin gezet. Maar nog steeds hetzelfde probleem
Heb de radiateur tot de helft afgevuld maar hij blijft overstromen
Is het misschien de waterpomp waar het aan ligt?
In eerste instantie werd mijn blok niet goed warm de laatste tijd
Hij haalde eigelijk nooit de 90 graden meer.
Toen op een ochtend ging hij er plots overheen na een kwartier gereden te hebben.
Nu dus in eens te heet.
Heb reeds de thermostaat vervangen maar hij liep weer over de 90 graden na een kort rondje gereden te hebben.
Nu vandaag een nieuwe radiateur erin gezet. Maar nog steeds hetzelfde probleem
Heb de radiateur tot de helft afgevuld maar hij blijft overstromen
Is het misschien de waterpomp waar het aan ligt?
- BMWf20 2.0d
Re: koelprobleem e36 328i m52
Bedankt voor de info maar ik kan er vrij weinig mee.
- BMWf20 2.0d
Want??
Je zult alles moeten uitsluiten om van dit probleem af te komen, niemand kan in je blok kijken.
Dus zul je onderdeel voor onderdeel moeten vervangen, als er uitwendig niets te zien is, me dunkt.
Je waterpomp komt als grote verdachte naar voren, omdat, zoals je in het filmpje kunt zien ze deze met een kunststof schoep hebben uitgerust, die naar verloop van tijd kapot gaat.
Soms kun je de pomp ook horen als het blok loopt, piep/sleepgeluid, soms is het met een stethoscoop te horen.
Ik neem aan dat je de boel goed ontlucht heb gekregen na vervanging van de radiateur??
Als er lucht in je koelsysteem zit kun je het slecht afvullen, en E36 zijn niet makkelijk te ontluchten, als ik zo rondlees.
Je zult alles moeten uitsluiten om van dit probleem af te komen, niemand kan in je blok kijken.
Dus zul je onderdeel voor onderdeel moeten vervangen, als er uitwendig niets te zien is, me dunkt.
Je waterpomp komt als grote verdachte naar voren, omdat, zoals je in het filmpje kunt zien ze deze met een kunststof schoep hebben uitgerust, die naar verloop van tijd kapot gaat.
Soms kun je de pomp ook horen als het blok loopt, piep/sleepgeluid, soms is het met een stethoscoop te horen.
Ik neem aan dat je de boel goed ontlucht heb gekregen na vervanging van de radiateur??
Als er lucht in je koelsysteem zit kun je het slecht afvullen, en E36 zijn niet makkelijk te ontluchten, als ik zo rondlees.
99% zeker je waterpomp... Ik heb zo een radiator maar de eeuwige velden geholpen
Bij mij lag de schoep ook los van de as, dus van buiten zag je niks.
Bij mij lag de schoep ook los van de as, dus van buiten zag je niks.
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
ik ga hem nog een keer proberen te ontluchten. Mocht dit niet helpen dan komt er een nieuwe waterpomp op.
En geen plastice deze keer
En geen plastice deze keer
Ik heb toen ook eeuwig staan te ontluchten, maar omdat hij niet rond pompte circuleerde er dus geen water, en spoot hij alles er weer uit als hij te warm werd 
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
- BMWf20 2.0d
Schijnt dat ze het originele kunststof van de OEM waterpompen hebben vervangen voor een veel betere soort, nadat de gebreken duidelijk werden.
Een ijzeren schijnt weer meer spanning te zetten op de poelies en lagers, omdat ie zwaarder is.
Er is veel discussie over op internet, ook over de highperformance pompen.
Een ijzeren schijnt weer meer spanning te zetten op de poelies en lagers, omdat ie zwaarder is.
Er is veel discussie over op internet, ook over de highperformance pompen.
er zat roze koelvloeistof in en heb nu blauwe erin gedaan.
Dan zou de kleur moeten veranderen.
Maar hij blijft blauw.
Dus lijkt me dat hij niet rond pompt inderdaas
Dan zou de kleur moeten veranderen.
Maar hij blijft blauw.
Dus lijkt me dat hij niet rond pompt inderdaas
Waterpomp. Kan niet anders. Vervangen is trouwens helemaal niet moeilijk... heb ik ook zelf gedaan, dank zij deze gozer:
https://www.youtube.com/watch?v=Ll_eMLEsG-A
https://www.youtube.com/watch?v=Ll_eMLEsG-A
Als je dan toch bezig ben de visco ook controleren.
Koud zou je deze zo moeten kunnen stoppen met een krant, warm niet, als dat wel kan die ook even vervangen.
Koud zou je deze zo moeten kunnen stoppen met een krant, warm niet, als dat wel kan die ook even vervangen.
Dat is een goed punt. De visco is zo'n beetje het enige wat ik toen niet heb vervangen. Heb de test met de krant nog niet gedaan, maar ik heb ook nog nooit gehad dat hij te warm werd. Na radiator, ventilator, thermostaat en waterpomp te hebben vervangen blijft hij altijd keurig stabiel op temperatuur. Ben benieuwd of dit in de zomer ook zo blijft...
Ik heb trouwens mijn bedenken over de krant-test: De visco "voelt" de temperatuur van de radiator... dat zou betekenen, dat hij pas in actie komt nadat zelf de radiator compleet heet is, en dat kan wel een aardig eind duren. Zeker nu in de winter.... Even warmlopen is dus niet genoeg voor deze test.
Ik heb trouwens mijn bedenken over de krant-test: De visco "voelt" de temperatuur van de radiator... dat zou betekenen, dat hij pas in actie komt nadat zelf de radiator compleet heet is, en dat kan wel een aardig eind duren. Zeker nu in de winter.... Even warmlopen is dus niet genoeg voor deze test.