Raar geluid linksachter

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
mastera
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 okt 2011, 22:23

Raar geluid linksachter

Bericht door mastera » 07 jan 2016, 21:17

Beste vrienden,

Ik heb E60 520d van 2007. Sinds paar maanden komt ervan linksachter een tikkend geluid. Eerst dacht ik dat er een steen of iets aan de velg zat. Het kwam als je gas gaf aan de auto en gewoon rechtdoor reed. Heb de velg afgehaald kon niks vinden. Toen was geluid weg. Na 2 weken kwam het weer. Weer velg afgehaald was weer weg. Na 3 weken kwam het weer. Toen zeiden ze dat er remblokken misschien niet goed zaten. Naar garage geweest zagen ze niks en maakte ook geen geluid. Nu maakt het weer tikkend geluid, maar nu als ik een bocht naar links maak. Vind echt vreemd. Ik hoor iemand ook zeggen dat aandrijfas kan zijn.
Iemand een idee of ervaring

Gebruikersavatar
tattoodennis
Berichten: 706
Lid geworden op: 17 feb 2011, 19:12
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Raar geluid linksachter

Bericht door tattoodennis » 08 jan 2016, 14:10

Kan het geen wiellager zijn ofzo? Of zijn je bouten te lang van je velg? Of misschien je veerpoot iets mee mis?

Ben geen automonteur dus roep maar iets, anders even door een erkende bmw garage laten kijken, misschien een stabilisatorstang ofzo
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Raar geluid linksachter

Bericht door de Wolf » 08 jan 2016, 14:51

Misschien de homokineet kapot?

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Raar geluid linksachter

Bericht door thijsvanzwam » 08 jan 2016, 16:53

hoe vast zitten je wielbouten? Het komt nog wel eens voor als ze er bij een garage vet op smeren, de bouten loskomen. Beter (en veiliger) is om de bouten juist vetvrij te monteren.
Wielbouten zitten met een bepaald moment vast om niet te veel spanning op de naaf en de remschijf uit te oefenen, daarnaast zijn je aluminium velgen ook gevoelig voor te veel kracht.
De bouten worden door wrijving met het schroefdraad op hun plek gehouden, smeer je hier vet tussen dan verander je het wrijvingscoëfficiënt tussen de bout en het schroefgat en kan deze loslopen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

mastera
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 okt 2011, 22:23

Re: Raar geluid linksachter

Bericht door mastera » 09 jan 2016, 13:09

Gisteren op de brug geweest kon niks horen of vinden. Op de brug maakt het geen geluid. We zitten te denken aan de aandrijfas, maar weten het niet zeker. Omdat auto op de brug is geweest maakt het ook geen geluid meer. Na een tijdje komt wel weer.

Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 86
Lid geworden op: 01 jul 2014, 07:06
Locatie: Oss

Re: Raar geluid linksachter

Bericht door Joep » 10 jan 2016, 08:14

Heb je ook de schijf achter los gehaald.Heb een keer zoiets mee gemaakt dat de voering van de handrem los lag
in de trommel van de schijf en kreeg toen bijna het zelfde probleem of mischien iets in het mechanisme van de handrem

Gebruikersavatar
tattoodennis
Berichten: 706
Lid geworden op: 17 feb 2011, 19:12
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Raar geluid linksachter

Bericht door tattoodennis » 10 jan 2016, 10:18

misschien slaat dit antwoord nergens op maar ja,

Als het je aandrijfas is dan hoor je dus het geluid als je rijd in bv zijn 2de versnelling. Maar als je dan je auto in zijn vrij zet dan moet het geluid toch weg zijn? Net zoals automaat die kan je tijdens rijden ook gewoon in N zetten, dan heeft hij geen aandrijving meer toch? Dus moet dan ook het geluid we zijn

Kan zijn dat dit niet klopt hoor :rolf:
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”