M43B18 stationair zoeken en teveel O2 tijdens meeting

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Lippie

M43B18 stationair zoeken en teveel O2 tijdens meeting

Bericht door Lippie » 07 mar 2015, 12:55

Goedendag forumvrienden,

Afgelopen vrijdag is mijn cabrio afgekeurd op een boel punten, maar het meest zorgelijke vond ik de kogel rechtsachter en het stationair toerental+teveel zuurstof tijdens de meeting.
Die kogel dat komt wel goed denk ik, het stationair toerental wil ik eerst fixen.
Het probleem is dat hij zoekt tussen de 1100 en de 1800 toeren, ook zat er teveel zuurstof in de meting voor de apk. Vandaag heb ik alle luchtslangetjes van 1,8mm vervangen die vanaf het spruitstuk naar een klepje lopen. Er verbeterde toen niks.
Ook heb ik gecontroleerd wat er gebeurt als ik de carterontluchting los trek, hier reageert de motor op dus hier zit het hem niet in lijkt mij.
Ook heb ik met remreiniger op alle mogelijke plekken bezig geweest maar niks gevonden.
Enkel de stappenmotor en de lmm heb ik niks mee gedaan. Ik weet niet goed wat ik hier aan moet zien of hier mee moet doen.

Kunnen jullie mij helpen?
- BMW E30 2-deur 320i 1984,
- BMW E36 cabrio 318i 1994.

E34V8

Re: M43B18 stationair zoeken en teveel O2 tijdens meeting

Bericht door E34V8 » 12 mar 2015, 11:45

Stappenmotor demonteren en schoonmaken:
- Spuit hem vol remmenreiniger
- Gebruik perslucht o.i.d. om de remmenreiniger overal te krijgen
- Laat hem een half uur liggen zodat de remmenreiniger verdampt
- Zet hem dan blank in de WD40 zodat hij wel gesmeerd blijft
- Laat dit weer een half uur uitdruppen

Luchtmassameter ontkoppelen, als de auto nu beter loopt, zit het probleem in:
- LMM die kapot is
- Gaskleppositiesensor die kapot is
- Koelvloeistoftemperatuursensor die kapot is

Als je een van die drie onderdelen los koppelt (en de LMM is dan het handigste) gaat de motor in een noodloop. Hij leest de bovengenoemde sensoren niet meer uit maar draait op wat af fabriek als schatting is ingeprogrammeerd. Als je de kapotte van bovengenoemde drie hebt vervangen en de 2 anderen zijn correct, weet je dat je inspuitmeetsysteem correct werkt.

Ook een verdachte hier is de lambdasensor Als deze kapot is verpest dat je mengsel. Uitlezen zou je al meer informatie geven.

Lippie

Bericht door Lippie » 12 mar 2015, 17:45

Kijk dit zijn nuttige tips!

Vandaag heb ik de stappenmotor al even onderhanden genomen en dit heeft al super veel resultaat.
inplaats van te schommelen tussen 1100 en 1800 draait hij koud goed stationair (net iets meer dan 1000).
Zodra de motor warm is gaat hij lopen zoeken tussen de 700 a 1000.
Heel vreemd, ik zal de andere mogelijke verdachten ook eens proberen.

Bedankt in ieder geval voor de hulp voor zover!

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 12 mar 2015, 17:56

Dat zoeken tussen 700-1000 had ik ook bij mijn M43b16 dat had te maken met de inlaatbuis die was verrot en zat een scheur in hij zoog valse lucht aan. Check ook inderdaad even je lmm ect
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

Lippie

Bericht door Lippie » 13 mar 2015, 08:09

Die slang/buis was inderdaad ook rot maar die heb ik al vervangen. Ik weet niet wat dat stomme vierkante bakje doet wat erop zit maar ik zal eens met remreiniger daar rond spuiten.

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 13 mar 2015, 13:34

Dat blokje dat midden in de slang zit, is een geluidsdempertje en doet verder weinig.

Het zoeken van het toerental bij een warme motor is doorgaans een vacuüm lek of probleem met de stationairregelaar. Die laatste heb je al schoongemaakt, maar kijk hem nog een keer goed na. Het punt is namelijk dat als de motor koud is, hij grote stappen maakt en minder gevoelig is voor kleine beetjes vuil. Zodra de motor warm is, wordt de regeling veel nauwkeuriger en de stappen veel kleiner. Kan hij dan niet goed vrij verstellen, dan reageert hij te laat en krijg je last van overcorrectie (het schommelen van het toerental).

Een andere oorzaak van probleem bij een warme motor kan de lambda zijn. Als deze oud is, raakt de sensor verstopt en reageert ook niet snel genoeg meer op veranderingen in de uitlaatgassen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”