Paul 116i na 10 jaar Audi rijden

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Paulk

Paul 116i na 10 jaar Audi rijden

Bericht door Paulk » 25 jan 2015, 15:17

Hoi allemaal,

Ik ben paul, 31 jaar en woon in brabant.
Ik heb gisteren mijn eerste BMW gekocht nadat ik in 10 jaar tijd 3 audi's gereden heb. Goede reden dus om me hier even voor te stellen. Reden tot overstap is dat ik tegen een toch wel erg mooie nieuwe bmw 116i aanliep en ik bij mijn huidige audi dealer nou niet echt als klant behandeld werd. Weinig interesse als ik door de showroom struinde en ook toen ik al klant was vond ik de desinteresse bizar dus toen ik zeer goed geholpen werd bij de bmw dealer was ik na een proefrit om. Het interieur vind ik persoonlijk enorm verbeterd en het nieuwe stuur was voor mij doorslaggevend.

Mijn geschiedenis:

Eerst 4 jaar een mazda 626 gereden en aangepast naar mijn smaak. Niet echt de meest gangbare auto om aan te passen maar daarom wel zo leuk.

Daarna een audi S3 8l gereden, faceliftmodel uit 2001 welke ik verlaagd had, remmen geupgrade, andere velgen en gechipt naar 265 pk. Deze auto heb ik 4,5 jaar gehad.

Toen heb ik een S3 sportback gekocht uit 2008. Deze ook verlaagd met kw schroefset, 19 inch bbs speedline tweedelige wielen, remmen geupgrade en getuned naar 315 pk. Hier 3,5 jaar mee gereden. Heerlijke auto die ik door hoge km stand verkocht heb. Reed er toen zo'n 35000 km per jaar mee.

Daarna heb ik een audi RS5 gekocht omdat ik kon carpoolen naar het werk samen met mijn vriendin en zo de km kon drukken. Deze heb ik standaard gelaten maar stond al op 20 inch velgen dus was prima. Deze heb ik slechts 14 maanden gereden want toen werd bekend dat ik met het werk ging verhuizen en dus niet meer kon carpoolen besloten de auto particulier te koop te zetten. Dit is toen gelukt en heb ik even zonder auto gezeten omdat misschien een leaseauto verplicht werd. Dit is niet gebeurd dus heb weer prive een auto gekocht die een stuk zuiniger is.

Het is een bmw 116i geworden in de kleur estoril blauw en met m pakket en volledig alcantara interieur. Hij is van bouwjaar 2015 en stond op voorraad bij de dealer. De velgen die eronder zaten blijven eronder maar daar komen winterbanden op dus voor de zomer ga ik op zoek naar een mooi setje. Ik denk dat het de originele m sport wielen worden al vind ik de 1m coupe velgen ook mooi. Ik heb gelijk zwarte nieren besteld en die worden voor de levering komende vrijdag gemonteerd. Dit vind ik persoonlijk veel mooier dan het chroom omdat er verder op de auto geen chroom aanwezig is. Ook zit ik er aan te denken om de ramen te tinten. De auto is redelijk compleet met upgrade hifi en groot navigatie, keyles entry en lichtpakket. Verder laat ik een afneembare trekhaak plaatsen aangezien ik fanatiek mountainbike.

Zoals wel te zien is ben ik wel van het licht aanpassen van mijn auto's maar eigenlijk altijd met OEM spul. Zodra de auto geleverd is zal deze flink gepoetst worden want ik ben nogal fanatiek met poetsen. Het zal wel even wennen zijn qua vermogen, maar het uiterlijk van de auto in deze kleurstelling maakt voor mij veel goed. Maar het aantal te rijden km voor werk en de afschrijving die erbij hoort heeft me doen besluiten een verstandige keuze te maken. As de km mee gaan vallen dan komt er over een jaar of twee wel weer wat snels voor terug, maar ik moet zeggen dat de 1 serie heerlijk stuurt. Tunen zit ik nog niet aan te denken ivm fabrieksgarantie maar als iemand info heeft mbt externe tuning die te verwijderen is dan hoor ik dat graag. Nadeel van deze uitvoering vind ik echter wel het enkele zielige uitlaatpijpje dus misschien dat ik de diffuser iets aanpak en een enkele pijp links en rechts monteer. Zo lang het maar oem lijkt

Ik ga eens rondkijken of het forum voor ideeën en zodra ik de auto heb volgen er foto's.

Groet,
Paul

Angelo-V

Re: Paul 116i na 10 jaar Audi rijden

Bericht door Angelo-V » 25 jan 2015, 15:35

Dat noem ik nog eens voorstellen! :duimen:

Zo te horen heb je een fijne collectie snelle Audi's gehad! Overigens belachelijk dat je bij Audi als stront behandeld werd. In ieder geval welkom in het BMW wereldje. Leuk om te horen dat je al plannen hebt om een paar dingetjes aan te laten passen, der zijn maar weinigen die dat doen met zo'n nieuwe auto. BR-Performance heeft onlangs de F21 114I van een BimmerPortal lid aangepakt. Deze ging van 102PK / 180NM naar 233PK / 321NM. Zo ver ik weet was dit puur software-matig. De kleur van je 1-er is overigens erg dik, heb hetzelfde mooie kleurtje op mijn M3 zitten! Mocht je foto's hebben dan zie we die graag voorbij komen :ja:

Edgar1234

Bericht door Edgar1234 » 25 jan 2015, 15:42

Hi, welkom! Weer een Audi rijder die verstandig is geworden ;)
Maar van een RS naar een 116i is wel een groot verschil..
Zo als al aangegeven is kun je hem iig tunen naar zo'n 230 pk...

Paulk

Bericht door Paulk » 25 jan 2015, 16:02

Bedankt voor het welkom heten.

En ja de stap van rs5 naar een 1 serie is zeer groot. Maar met de RS5 is het niet te doen met km die ik ga maken en dan ga je hard afschrijven en een service beurt is ook kostbaar met de 12 liter olie die erin gaat elke 20.000 km. Ik zag net het topic in de sectie voor de 1 serie met tuning naar 220 pk. Klinkt heel goed en ik heb het bedrijf gelijk even gemaild met de vraag hoe het zit met garantie op het blok en versnellingsbak.

Ik heb overigens voor een handbak gekozen. En estoril vind ik echt zo'n gave kleur en is weer eens wat anders na 2x een zwarte auto.

Als ik de auto heb volgen er snel wat foto's. Nu ook naar velgen aan het kijken, want de huidige 17 inch zijn wat braaf. Ik twijfel wel een beetje tussen 18 of 19 inch. Wil liever niet verlagen en twijfel dus of verlagen geen must is i.c.m. 19 inch. Daarnaast wilde ik eerst voor 18 inch gaan omdat het gewicht dan laag blijft en de 116i geen strepentrekker is. Maar met tuning naar 220 pk kan 19 inch wel weer natuurlijk . Dan krijg je de 19 inch wel in beweging. Raden jullie aan om achter bredere banden te monteren of voor en achter gelijk als het gaat om 18 en 19 inch. Altijd leuk weer het internet afstruinen voor upgrades. Maar wees gerust, de auto zal netjes blijven en niet omgebouwd worden tot sjonniekar

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 25 jan 2015, 16:36

Welkom hier Paul !

En je voorsteltopic, :amen:

Een hele verandering qua wagen zeg, maar de reden is in jouw geval logisch, en zoals al eerder geschreven, de kleur is super :ja:

Was er al om fotootjes gevraagd :whistle:

Heb je vragen over het forum, en/of hulp hierbij nodig, dan kun je altijd een van de moderators benaderen, we zullen je dan zo spoedig mogelijk proberen te helpen :duim:

Zoek je iets over een bepaald onderwerp of probleem, probeer dan eerst de zoekfunctie hier op het forum, deze voorkomt meestal het eventueel onnodig starten van een nieuw topic.

Verder wens ik je natuurlijk vele veilige en probleemloze kilometers toe !

p.s. ik heb je topictitel iets aangepast voor de overzichtelijkheid hier

mieske90
BimmerPortal Team

Bericht door mieske90 » 25 jan 2015, 19:18

Welkom op het forum Paul

YES weer een 1-serie rijden :zwaai: wel een 10 jaar jonger maar daar spreken we niet over ;)
maar inderdaad wel een heel groot verschil van en RS5 naar een 116i, maar welkom in de bmw-wereld.
verstandigheid komt met de jaren ;)

ik ben inderdaad ook van mening dat zwarte niet passen op een 1-serie, waarom ze die niet standaard op een 1-serie doen snap ik niet er is verder niks chroom aan deze wagens.

opzich is 19" wel te doen heb ik ook onder mijn 116i en die heeft minder vermogen onder de kap dan de jouwe.
ik heb rondom 235 erop liggen en qua verbruik is het verschil bijna niks vergeleken met mijn standaard 16"

ik zal zwijgen over foto's :whistle:

vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je 1-serie een keer op één van onze meetings/events.
dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving:
Afbeelding
Volgende evenement:

--help

Bericht door --help » 26 jan 2015, 22:45

mieske90 schreef: opzich is 19" wel te doen heb ik ook onder mijn 116i en die heeft minder vermogen onder de kap dan de jouwe.
ik heb rondom 235 erop liggen en qua verbruik is het verschil bijna niks vergeleken met mijn standaard 16"
Toch moet ik dit tegenspreken, ik heb nu 205 als winterbanden onder mijn 120d zitten en hij rijdt nu echt een stuk zuiniger; 6,2L/100KM tegenover 7,1L/100KM. Nu ik het uitspreek valt het wel mee, maar ik rij toch wel een 80KM meer op een tank nu. Mijn zomerbanden zijn 245/40/18 run-flat banden van Continental, en mijn winterbanden zijn 205/55/16 van Pirelli.
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

Paulk

Bericht door Paulk » 28 jan 2015, 09:52

Nog 2 dagen en dan kan ik de auto gelukkig ophalen.

Ik heb al een beetje lopen zoeken naar aanpassingen en kwam via BR Performance op een uitlaat van Bastuck met links en rechts 1 uitlaat waarbij ze een aangepaste M doffusor leveren. Weet iemand hoe de kwaliteit is van deze diffusor en of die op het origineel lijkt?
En heeft iemand ervaring met Bastuck? klinkt het een beetje normaal want het laatste wat ik eigenlijk wil is een lawaaiige uitlaat.

Hun chiptuning klinkt erg interessant al vind ik ze wel erg positief in de communicatie m.b.t. zichtbaarheid tuning en dat er geen extra slijtage is etc. Bij hardhandig gebruik zal er namelijk wel extra slijtage zijn en bij een proefrit merkt de dealer natuurlijk direct een PK toename van 90PK :ja:

Ook dat bij het verwijderen van de tuning niks zichtbaar is geloof ik niet echt want volgens mij wordt data gewoon opgeslagen in het geheugen van de auto en zijn bij uitlezen andere waardes zichtbaar die in het verleden zijn opgeslagen. Of denk ik te moeilijk?

Groet,
Paul

Edgar1234

Bericht door Edgar1234 » 28 jan 2015, 17:35

Spannend! Wel gelijk foto's plaatsen hè . ;)

Betreft tuning heb je gelijk! Het zijn vaak niet de dealers die er moeilijk over doen maar wel de importeur/fabriek..

Je kan het overleggen met de dealer hoe ze er tegenover staan? Ik weet dat er bij Audi en Volvo genoeg dealers zijn die het oogluikend toestaan.

Paulk

Bericht door Paulk » 29 jan 2015, 10:38

Als ik de auto heb zal ik direct foto's plaatsen. Morgen om 13.00 uur zal de aflevering plaatsvinden.

Werd wel gebeld dat op de standaard 17 inch velgen er wat problemen waren qua winterbanden en dat de maat voor de achterwielen niet beschikbaar was. Nu hebben ze de velgen die er standaard in 17 inch opzaten omgeruild voor een setje BMW 380 velgen voor de F21. Persoonlijk vind ik dit een mooiere velg dus ben wel blij met de geboden oplossing. Voor de winter is 17 inch prima.

Maandag ga ik de 386M velgen ophalen in 18 inch voor de zomer.

Ik ga gewoon vragen hoe men tegenover tuning staat met als voorbeeld wat men zou doen als blijkt dat ik de softwaren van de 118i zou laten plaatsen. Deze aanpak lijkt mij het slimste i.p.v. te melden dat ik wil tunen naar 220 PK.

Bij BR performance kunnen ze bij de benzine ook onze de 4 standen een ander programma plaatsen wat een groot voordeel is. Ik hoop dat iemand weet of de Bastuck diffusor voor de M serie echt gelijk is aan de originele m diffusor maar dan enkel met een extra uitsparing voor de uitlaat.

Groet,
Paul

Patrickk

Bericht door Patrickk » 29 jan 2015, 14:28

Welkom Paul,

Bij mij heeft het 3 jaar (audi A4) geduurd voordat ik aan de bmw ging. Inmiddels al weer 15 jaar.
Succes met je nieuwe wagen!
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Paulk

Bericht door Paulk » 30 jan 2015, 16:31

Ik heb even snel wat fotos met de iphone genomen. De auto is met dit weer direct vies, maar morgen gaan we deze even wassen/Kleien/ en kijken hoe de staat is en dan met polish of Compound behndelen en lekker in de wax zetten. Daarna zal ik nog wel eens echt mooie foto's maken in het 1 serie gedeelte maar dit hoort nog bij het voorstellen vind ik.

Hierbij wat foto's van de auto uit het verleden en uiteraard het nieuwe apparaat :)

de S3 8L uit eind 2000

Afbeelding

De S3 Sportback van eind 2008:

Afbeelding

Afbeelding

De RS5 van 2011:

Afbeelding

Afbeelding

En Dan nu waar het om gaat natuurlijk; De BMW 116I Executive met als extra opties comfortpakket, Hifi Eclusive upgrade en Groot navigatie. Heb bewust gekozen voor het alcantare interieur want dat heeft mijn voorkeur t.o.v. leer. Eerst zou ik dus op de standaard 17 inch velgen winterbanden krijgen maar de bredere banden en afwijkende maat was niet beschikbaar. Daarom de 17 inch set eronder gekregen welke ik een hele verbetering vind. Maandag ga ik de 18 inch 386M velgen halen want die maken het voor de zomer echt af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al laten aanpassen:

- verwijderen type aanduidling
- Zwarte nieren laten plaatsen

Plannen met de auto:

- Alle ramen laten tinten want kom er nu achter dat dit echt een must is.
- Misschien een andere diffusor met links en rechts 1 pijp zoals 135i.
- Chiptuning ga ik niet doen i.v.m. garantie. Misschien op later tijdstip maar nu is nog te vroeg.
- 18 inch velgen: besteld en ga ik maandag ophalen
- Afhankelijk van hoe de 18 inch staan verlagen met veren maar denk dat het niet nodig is
- Afneembare trekhaak: Wordt volgende week geplaatst.
- Verder lekker sturen met de auto

Groet,
Paul

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 30 jan 2015, 17:04

Die S3 uit 2008 en RS5 mogen er ook wezen als je het mij vraagt ;).

De 1-serie ziet er ook goed uit!! Vind dit model een stuk mooier dan de eerdere 1-series :duim:

Toch zal het nog even wennen zijn vanuit de RS5 naar de 1 kan ik me voorstellen :+

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 30 jan 2015, 19:12

Ik sluit me helemaal aan bij Quadrantz :amen:

Edgar1234

Bericht door Edgar1234 » 30 jan 2015, 19:14

Mooie foto's :duim:

Je 1 is ook mooi en wordt nog mooier zo te horen :)

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”