Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Heuj,
k lees op een aantal sites (oa autoweek) dat de 330d met handbak een vrij korte 1e en 2e versnelling heeft, waardoor je niet gemakkelijk snel weg bent bij het stoplicht. K ben erg benieuwd hoe jullie dit ervaren? En wat ik me voor moet stellen bij een korte versnelling, maw hoe hard rij je in zn 1 & 2 dan.. En hoe ernstig / hinderlijk ervaren jullie dit?
k lees op een aantal sites (oa autoweek) dat de 330d met handbak een vrij korte 1e en 2e versnelling heeft, waardoor je niet gemakkelijk snel weg bent bij het stoplicht. K ben erg benieuwd hoe jullie dit ervaren? En wat ik me voor moet stellen bij een korte versnelling, maw hoe hard rij je in zn 1 & 2 dan.. En hoe ernstig / hinderlijk ervaren jullie dit?
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Steptronic???? Dat hebben de meeste 330d bezitters hier, als ik me niet vergis....
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Haha Siemi niet. :p
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Met de automaat in sportstand kom ik ook een heel eind....Sta je alleen eerder en iets langer te wachten bij het volgende stoplicht..... 8p330dM schreef:Nee Siemi is de enige met een sportieve rijstijl denk ik.... :drive:
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Tsja, de 1 en 2 zijn inderdaad erg kort. Tijdens de proefrit voor ik hem kocht even turbogat opgezocht. Ongeveer 1000 toeren in zijn 2 en dan gas geven. Eerst gebeurt nauwlijks wat, dan nog steeds niet en dan hang je in de begrenzer |d
Als je normaal rijdt en je schakelt vlot op rijd het wel lekker.
Als je normaal rijdt en je schakelt vlot op rijd het wel lekker.
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Groot voordeel dat een BMW-bak lekker soepel schakelt. 
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Yep, hij glijd door de versnellingen. *D
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Ok! Daar hebben we wat aan, eigenlijk wordt het dus pas echt leuk vanaf zn 3? Goed om te weten, hou wel van sprintjes namelijkSiemi schreef:Tsja, de 1 en 2 zijn inderdaad erg kort. Tijdens de proefrit voor ik hem kocht even turbogat opgezocht. Ongeveer 1000 toeren in zijn 2 en dan gas geven. Eerst gebeurt nauwlijks wat, dan nog steeds niet en dan hang je in de begrenzer |d
Als je normaal rijdt en je schakelt vlot op rijd het wel lekker.
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
De 330d is net als de meeste diesels geen sprintwonder vanaf nul.
De diesels 320d/330d moeten het vooral hebben van de tussensprints, en die gaan meestal in drie/vier: dat is wellicht ook de reden waarom de eerste twee versnellingen korter zijn dan de rest.
De diesels 320d/330d moeten het vooral hebben van de tussensprints, en die gaan meestal in drie/vier: dat is wellicht ook de reden waarom de eerste twee versnellingen korter zijn dan de rest.
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Het is toch vaak van de 2 na de 3?
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
eerste twee versnellingen gebruik ik nauwelijks, ik schakel zo snel mogelijk naar 3. In een diesel doe je dit nog eerder.
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
In een diesel vind ik de 2 na de 3 het aller mooiste (nu praat ik over een Audi A3 130pk), en de 2 na de 3 weet ik zo niet..
Zal er binnenkort eens over bij na denken als ik er weer achter het stuur zit..
Zal er binnenkort eens over bij na denken als ik er weer achter het stuur zit..
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Ik heb laatst eens getest welke snelheden op de teller er horen bij welke toerenaantallen (aflezing op snelheidsmeter)
versnelling -> 1500/2000/2500/3000/3500/4000/4500
1e -> 15/20/25/30/35/40/45
2e -> 30/35/45/55/60/70/80
3e -> 45/60/75/85/100/115/130
4e -> 65/85/105/125/145/165/185
5e -> 80/105/130/160/180/205/230
Hierbij heb ik tot 4000 toeren afgelezen en geextrapoleerd naar 4500, maar ik heb ook weleens gelezen dat de toerenbegrenzer pas ingrijpt bij 4800. Dit alles bij een handgeschakelde 330d bj 2002 184 pk.
Bij een stoplichtsprintje tegen een redelijk rappe benzinemotor (trekken in 1e vaak door tot ca. 60 km/uur en in 2e al snel 120 km/uur), zul je dus ongeveer 1 keer extra moeten schakelen ...
Mooggie
versnelling -> 1500/2000/2500/3000/3500/4000/4500
1e -> 15/20/25/30/35/40/45
2e -> 30/35/45/55/60/70/80
3e -> 45/60/75/85/100/115/130
4e -> 65/85/105/125/145/165/185
5e -> 80/105/130/160/180/205/230
Hierbij heb ik tot 4000 toeren afgelezen en geextrapoleerd naar 4500, maar ik heb ook weleens gelezen dat de toerenbegrenzer pas ingrijpt bij 4800. Dit alles bij een handgeschakelde 330d bj 2002 184 pk.
Bij een stoplichtsprintje tegen een redelijk rappe benzinemotor (trekken in 1e vaak door tot ca. 60 km/uur en in 2e al snel 120 km/uur), zul je dus ongeveer 1 keer extra moeten schakelen ...
Mooggie
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Haha kijk eens aan! Dat zijn de betere *D Goed gedaan en bedankt voor de info!!
Je slaat de spijker op zn kop 
Re: Korte 1e en 2e versnelling, 330d?
Ben ik helaas nog niet aan toegekomen ...wel een keer de 200 even aangetipt ergens op een rustig stuk snelweg. Waarschijnlijk ga ik volgende maand een keer een weekendje naar Duitsland en dan zal ik eens zien wat ik op de teller kan aflezen330dM schreef:Waar heb je deze getest?
5e/4500/230...
Iemand anders hier eigenlijk weleens "gemaxt" met zijn E46?
Of iemand anders die kan aangeven tot welke max. snelheid iedere versnelling loopt bij zijn auto?
Mooggie



