Bilstein of anders ?
Bilstein of anders ?
Eerste punt van mijn To Do List : Moet toch 2 nieuwe dempers en nieuwe stabis dus ben van plan om alles gelijk goed aan te pakken (en een heel klein beetje te verlagen). Gezien het gebruik (mijn vrouw rijd er regelmatig mee met twee ukkies op de achterbank) wil ik niet te stug en niet te laag : voor de looks zou een kleine verlaging wel mooi zijn en ik wil ook tzt naar 18". Ervaringen /tips zijn heeeeel welkom.
Re: Bilstein of anders ?
Ik heb destijds voor bilstein gekozen (B8's met eibach sportline). De reden dat ik voor bilstein heb gekozen is vanwege de positieve ervaringen die op internet staan. Aan de hand van foto's op internet viel het me bij de koni's op dat deze heel snel wegroesten, staat ook het een en ander over op internet.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=koni+roest
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=koni+roest
Het is een beetje flauw om koni's zo weg te zetten. Koni's worden al heel lang voor allerlei auto's gebruikt en ze roesten zeker niet heel snel weg (alsof je ze er net op tijd onder kan zetten voordat ze in elkaar zakken). Dat is natuurlijk wat overdreven, maar koni's en bilsteins worden beide gepoedercoat, dus hebben ze grofweg identieke corrosie bescherming.
Dat je een plaatje kan vinden van een fiat uit 1970 met een beetje roest op de demper is natuurlijk niet relevant.
Dat je een plaatje kan vinden van een fiat uit 1970 met een beetje roest op de demper is natuurlijk niet relevant.
-
Koni is idd echt geen rommel. Standaard wordt er Sachs gemonteerd, dat is ook prima spul.
Volgens mij heeft BMW voor jouw wens (ietsje lager en stugger) het zogenaamde "sportieve onderstel".
Van welk merk je dit doet, origineel of toeleverancier doet er niet zoveel toe. Bilstein, Koni, Monroe, Boge, etc zijn allemaal kwaliteitsmerken en hebben allemaal zo hun nukken.
Koop de spullen bij een behoorlijk leverancier die garantie (kan) leveren en eventueel een goed advies kan geven.
Succes,
Rob
Van welk merk je dit doet, origineel of toeleverancier doet er niet zoveel toe. Bilstein, Koni, Monroe, Boge, etc zijn allemaal kwaliteitsmerken en hebben allemaal zo hun nukken.
Koop de spullen bij een behoorlijk leverancier die garantie (kan) leveren en eventueel een goed advies kan geven.
Succes,
Rob
Bilstein B4 is een mooie optie. In principe is de B4 een vervangingsdemper en dat is ook een stuk goedkoper als een sportdemper zoals de B8. De B4 zal een tikkeltje stugger zijn als de originele wat in principe best goed zou zijn mocht je ooit nog een subtiele verlaging willen.
Mocht je echt dieper verlagen zou ik wel voor een kortere sportdemper gaan.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
bedankt voor de feedback allemaal.
wordt Bilstein B12 denk ik met Eibach veren deze combi komt het meest in de buurt van wat ik zoek en is kwalitatief ook erg goed.
wordt Bilstein B12 denk ik met Eibach veren deze combi komt het meest in de buurt van wat ik zoek en is kwalitatief ook erg goed.
- deepbass909
Niet helemaal, de Bilstein B6 is iets stugger en is vergelijkbaar met een M-onderstel. De B4 is een 1:1 vervanger voor de standaard demper, maar wel met een iets betere karakteristiek. Ga je niet of minimaal verlagen, dan een B4, ga je wat meer verlagen (zeg 30 tot 40mm) dan een B6 en bij grotere verlagingen is de B8 aan te raden (de kortere versie van de B6).Martijn. schreef:Bilstein B4 is een mooie optie. In principe is de B4 een vervangingsdemper en dat is ook een stuk goedkoper als een sportdemper zoals de B8. De B4 zal een tikkeltje stugger zijn als de originele wat in principe best goed zou zijn mocht je ooit nog een subtiele verlaging willen.
De B12 is een complete set van B6-dempers en bijpassende Eibach veren. De pro-kit is een hele mooie optie als je iets sportiever wil met een kleine verlaging (30mm), zonder in te leveren op comfort.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Volgens mij heeft de 330 standaard een sportonderstel dus kwa stugheid zal ik er weinig van merken denk ik...
de wegligging met versleten dempers en rubbers voor en t zachte Monroes achter is nu bedroevend dus ik ga er wel haast mee maken.
de wegligging met versleten dempers en rubbers voor en t zachte Monroes achter is nu bedroevend dus ik ga er wel haast mee maken.
Deze set heb ik. Ik heb er geen moment spijt van, maar je levert zeker wel in op comfort. Dat merk je heel goed in de bebouwde kom, maar daarbuiten is het een geweldige combi.deepbass909 schreef:
De B12 is een complete set van B6-dempers en bijpassende Eibach veren. De pro-kit is een hele mooie optie als je iets sportiever wil met een kleine verlaging (30mm), zonder in te leveren op comfort.

Zit er nu onder, wegligging is er 200% op vooruit gegaan en inderdaad iets stugger bij korte oneffenheden maar verder weinig comfort verschil. Zie niet dat hij echt lager ligt nu maar dat komt misschien door de oude monroes die er onder zaten. Vrijdag even uitproberen op ZandvoortLimaPeru schreef:Deze set heb ik. Ik heb er geen moment spijt van, maar je levert zeker wel in op comfort. Dat merk je heel goed in de bebouwde kom, maar daarbuiten is het een geweldige combi.deepbass909 schreef:

Ik rijd ook sinds een jaar rond met een b12 kit en dat bevalt me heel erg goed
Auto ligt een stuk beter en in combinatie met de juiste sloffen kan je hem aardig hard door de bochten gooien
Wat wel weer als nadeel hebt dat je er aan gaat wennen en passagiers zich goed vast moeten houden
In de bebouwde kom ligt hij wel wat stug, en hele hoge drempels moet ik soms even rustig overheen

Auto ligt een stuk beter en in combinatie met de juiste sloffen kan je hem aardig hard door de bochten gooien

Wat wel weer als nadeel hebt dat je er aan gaat wennen en passagiers zich goed vast moeten houden

In de bebouwde kom ligt hij wel wat stug, en hele hoge drempels moet ik soms even rustig overheen

E46 320D sedan
E36 328I cabrio